چتر مهر حمایت بر سر مددجویان مناطق زلزله زده سی سخت

خانه های مددجویان کمیته امداد امام خمینی(ره) و بهزیستی در زلزله سی سخت خسارت دیده و چتر مهر حمایت خیرین و نهادها را می طلبد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری شبستان، بیست و نهم بهمن ماه سال 1399 زلزله در فاصله ۱۰ کیلومتری سی‌ سخت، ۱۹ کیلومتری کمه در استان اصفهان و ۲۴ کیلومتری یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد رخ داده است و در این بین خانه های زیادی خسارت دیده اند. به دلیل برودت هوا هم سختی آوار زلزله بر مردمان این مناطق دو چندان شده است.

 

در این میان افرادی که بیشتر  نیاز به کمک دارند، مددجویان کمیته امداد امام خمینی(ره) و بهزیستی هستند که خانه های بسیاری از آن ها دچار آسیب شده است.

 

آسیب 40 منزل مسکونی مددجویان بهزیستی

طبق اعلام سازمان بهزیستی 40 منزل مسکونی مددجویی بین۱۰ تا ۱۰۰درصد آسیب دیده است. یک واحد اداری بهزیستی شهر سی سخت به میزان۴۰درصد آسیب دیده و غیر قابل استفاده است.

 ساختمان ستاد بهزیستی سی سخت حدود ۱۰ تا ۳۰ درصد آسیب دیده است. منزل مسکونی یک خانواده دارای ۲عضو معلول، ۱۰۰درصد تخریب شده است، که با همکاری سپاه پاسداران اقدام لازم جهت اسکان فوری ایشان صورت گرفته است. باهدف تامین اسکان مناسب و میان مدت این خانواده با دستور ریاست سازمان یک دستگاه کانکس مناسب تامین شده است.خوشبختانه تا این لحظه گزارشی از فوت یا جراحت مددجویان تحت حمایت بهزیستی دریافت نشده است.یک نفر از پرسنل بهزیستی سی سخت از ناحیه پا دچار شکستگی شده است.منزل مسکونی ۱۰نفر از پرسنل بهزیستی سی سخت بین ۱۰ الی۱۰۰ آسیب دیده است.

همچنین به گفته رئیس دبیرخانه ستاد مدیریت بحران سازمان بهزیستی کشور مستمری سه‌ ماهه برای یک هزار و300  مددجوی بهزیستی مستمری‌بگیر در ‌سی‌سخت پرداخت ‌شد.

 

آسیب 295 خانواده مددجو

دیگر قشر های آسیب پذیر مددجویان کمیته امداد امام خمینی (ره) هستند که تعداد 900 خانوار در مناطق زلزله زده حضور داشته اند و درباره وضعیت آسیب و رسیدگی به این افراد نیز «قباد مبشری»، مدیرکل کمیته امداد کهگیلویه و بویراحمد به خبرنگار شبستان می گوید:900 خانواده در مناطق زلزله زده تحت پوشش کمیته امداد هستند. از همان ابتدا برای شناسایی خانواده ها اقدام شد و احتمال می دادیم که 600 خانوار در مسیر زلزله باشند.

او بیان می کند: در حال حاضر منزل 295 خانواده مددجو امداد دچار آسیب شده است و برخی از آن ها نیاز به تعمیر و بازسازی دارند.

مدیرکل کمیته امداد کهگیلویه و بویراحمد بیان می کند: ما از همان ابتدا با مساعدت رئیس کمیته امداد که به کمک به این افراد رفتیم و  بسته های معیشتی برای آن ها تهیه شد. رسیدگی به صورت عمومی و ویژه در بحث چادر، اقلام معیشتی و مایحتاج ها  انجام شده است.

پخت 4 هزار غذای گرم توسط مراکز نیکوکاری

مبشری تصری می کند: در حال حاضر 300 بسته غذایی و معیشتی برای خانواده هایی که نیاز جدی داشته اند تهیه و تامین شده است.ضمن اینکه مراکز نیکوکاری ما روزانه به صورت 4 تا 5 هزار غذای گرم  پخته و توزیع کرده اند.

 

او ادامه می دهد: بیش از 800 خانوارمورد بازدید مددکاران قرار گرفته است و مشکلات آن ها مشخص شده است و برای حل آن ها اقدام خواهیم کرد.

 

مبشری بیان می کند: خیرین در قالب پتو، فرش و لوازم گرمایشی کمک های زیادی کرده اند واجازه نداده ایم که مشکل حاد پیش آید.

 

کمک بلاعوض به برخی از مددجویان

مدیرکل کمیته امداد کهگیلویه و بویراحمد بیان می کند: به مددجویانی که نمی توانستند به دلیل برودت هوا در چادر زندگی کنند، تسهیلات بلاعوض برای رهن و اجاره خانه داده شده است.

 

او تصریح می کند:تعداد 295 منزل دچار خسارت شده است و تعداد 180 منزل نیاز به ساخت مجدد دارند. امیدواریم شش ماهه این ساختمان ها ساخته و تحویل مددجویان داده شود.

 

همچنین خیرین زیادی برای کمک به مردم مناطق زلزله زده کهکیلویه بویر احمد اقدام کرده اند و پویش های مختلفی هم برای کمک راه اندازی شده است که می توان به پویش «مسجد، کانون مهر علوی» اشاره کرد که برای کمک به مردم مناطق زلزله زده سی سخت و روستاهای اطراف توسط کانون های فرهنگی هنری مساجد راه اندازی شده است.  در این پویش «مسجد، کانون مهر علوی» که همزمان با ایام ولادت حضرت علی (ع) ایجاد شده است، فعالان کانون های مساجد مساعدت های نقدی و غیرنقدی مردم نوعدوست را جمع آوری کرده و به دست مردم مناطق زلزله زده سی سخت و روستاهای اطراف می رسانند.

به هر روی، به سال 1400 نزدیک هستیم و کمتر از یک ماه باقی مانده است  تا سال جدید آغاز شود در این بین  که وطنانمان باید به فکر خانه تکانی برای آغاز سال باشند در این شرایط شیوع ویروس کرونا با حادثه زلزله هم مواجه شده اند و بسیاری از خانه ها و لوازم آن ها آسیب دیده است و هر کسی به میزان وسعی که دارد به کمک هم نوع خود بشتابد و آن ها را در این شرایط تنها نگذارند.

 

کد خبر 1030169

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha