ضرورت حمایت وزارت بهداشت از تولید ایمپلنت داخلی برای جلوگیری از توزیع ایمپلنت‌های تقلبی

عضو هیأت رئیسه مجلس در نامه‌ای خطاب به وزیر بهداشت خواستار حمایت این وزارتخانه از تولید تجهیزات پزشکی به ویژه ساخت ایمپلنت ایرانی در اصفهان شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام سید ناصر موسوی لارگانی، عضو هیأت رئیسه مجلس و رئیس فراکسیون کارآفرینان مجلس طی نامه ای خطاب به نمکی وزیر بهداشت ضمن تأکید بر ضرورت حمایت از تولید داخلی در مجموعه وزارت بهداشت، از برخی اقدامات که باعث زمین‌گیر شدن حوزه تولید تجهیزات پزشکی به ویژه ایمپلنتی که در اصفهان تولید می‌شود، شده است، انتقاد کرد.

متن نامه عضو هیأت رئیسه مجلس به شرح زیر است:

برادر گرامی جناب آقای دکتر نمکی

وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

با سلام و تبریک ولادت باسعادت حضرت امیرالمومنین (ع) 

بسیار تمایل داشتم در این شرایط کرونایی نامه ای را خطاب به جنابعالی نوشته تا صرفاً از تلاش، جهاد و از جان گذشتگی کادر درمان و سلامت کشور تشکر کرده و اعلام نمایم در این یکسال خوش درخشیدید و دست مریزاد!

اما چه کنم که برخی مسائل و حاشیه های پیش آمده ناشی از عملکرد برخی مدیران وزارت بهداشت از جمله در اداره کل تجهیزات پزشکی  بنده را ناچار کرده در مقام نمایندگی و هم در مقام رئیس فراکسیون کارآفرینان مجلس علاوه بر قدردانی ویژه از زحمات کادر درمان، نکاتی دیگر را خدمت جنابعالی تذکر بدهم.

مقدمتاً عرض می نمایم که رهبر معظم انقلاب سال 1399 را سال جهش تولید نامگذاری کردند و فرمودند: کسانی که دست‌ اندرکار هستند جوری عمل کنند که تولید ان‌شاء‌الله جهش پیدا کند و یک تغییر محسوسی در زندگی مردم ان‌شاء‌الله به وجود بیاورد . اما متأسفانه در راستای عملیاتی شدن این فرمان در برخی حوزه ها شاهد مشکلاتی هستیم که ریشه داخلی داشته و اثرات آن از تحریم خارجی هم بیشتر است؛ از بروکراسی های دست و پاگیر تا تعارض منافع، رانت، فساد و زدوبندهای موجود .

در حالیکه انتظار می رود در سال جهش تولید ملی که در واقع راه غلبه بر تحریم و کارشکنی های خارجی مقابل اقتصاد ایران است، حمایت از تولید داخلی در صدر توجه دستگاه های مختلف قرار گیرد. در خصوص چوب لای چرخ گذاشتن های مراکز تولیدی می توان ردی را هم در بخشی از مجموعه تحت مدیریت شما دید که موانع جدی را برای تولیدکنندگان ایجاد کرده اند. از جمله می توان به مرکزی زمین گیر شده در حوزه تولید ایمپلنت اشاره کرد که توسط دکتر باقر زمانی در اصفهان راه اندازی شده است. در رسیدگی به این موضوع متوجه شدم که اداره کل تجهیزات پزشکی با توجیهاتی مانند عدم رعایت استانداردها در تولید باعث شده این سرمایه بزرگ زمین گیر شود. در حالی که فعال شدن این مرکز تولیدی مهم می تواند هم برای کشور اشتغالزایی داشته و هم مانع از خروج ارز شود.

در این خصوص چند نکته را متذکر می شوم : 

1- هیچکس با رعایت استاندارد مخصوصا در حوزه بهداشت، درمان، دارو و تجهیزات پزشکی که مستقیم با سلامت مردم ارتباط دارد، نه تنها مخالف نیست بلکه مطالبه جدی ما در مقام نمایندگی مجلس است . اما این فقط یک روی سکه است. روی دیگر سکه متاسفانه نشانه های خوبی را ارسال نمی کند.

2- چرا شاهد وفور ایمپلنتهای تقلبی در بازار هستیم؟ چرا و چگونه ایمپلنتهای زیر پله ای تولید و با کمترین استاندارد به مردم فروخته می شود؟ اگر بحث سخت گیری در استاندارد است که حتما هم باید باشد، چرا وزارت بهداشت در این بخش تا حدی ضعیف عمل کرده که مردم نیازمند به ایمپلنت علیرغم هزینه های سنگینی که می کنند جنس نامرغوب دریافت کرده و پس از مدت کوتاهی با عوارض ناشی از ایمپلنتهای تقلبی یا غیراستاندارد مواجه می شوند؟

3- تعارض منافع ناشی از سود کلان واردات با ایجاد مانع بر سر راه تولید داخلی چیست؟ چرا باید مرکز راه اندازی شده توسط تولید کنندگان داخلی از جمله دکتر باقر زمانی در حال خاک خوردن باشد اما در همان حال ایمپلنتهای تقلبی و غیراستاندارد وارداتی در بازار جولان بدهند؟

4- دستگاههایی که این کارآفرین وارد کرده کاملا نو و ساخت سوییس بوده و آخرین استاندارد روز را هم دارند. اما این مرکز اجازه تولید ندارد لیکن در همان حال ایمپلنت های تقلبی یا غیر استاندارد ساخته شده در کره جنوبی آن هم با دستگاههای کارکرده و دسته چندمی که از آمریکا وارد کرده اند، بازار ایران را تصاحب کنند. ایمپلنتهای نامرغوب چینی و شرق و جنوب شرق آسیا هم بماند!! چه کسی جوابگوست و منافع چه کسانی ایجاب می کند این چنین هم با تولید داخلی و هم با جان و سلامت مردم کاسبی کنند؟

5- پذیرفته نیست کسانی مسئول تایید ایمپلنت تولید شده در مرکز یاد شده باشند که خود تاجران و در واقع سودجویانی در لباس کارشناس وزارت بهداشت باشند. معلوم است کسی که از راه واردات ایمپلنت تقلبی و غیراستاندارد به سودهای کلان میرسد، هنرش این خواهد بود انواع کارشکنی ها و موانع را تولید کند تا تولید داخلی به ثمر نرسد!!
جنابعالی پیشتر در جلسه حضوری و در ذیل مکاتبه اینجانب دستوراتی را برای رفع مشکل از مرکز تولید ایمپلنت دکتر باقر زمانی صادر کردید اما آیا می دانید این دستور در بدنه وزارت بهداشت و اداره تجهیزات گیر کرده و به آن ترتیب اثری داده نشده است؟ یعنی دستور وزیر در مجموعه تحت مدیریتش نافذ نیست؟

6- متاسفانه ایمپلنت های وارداتی علاوه بر اینکه استاندارد نیستند، بسیار گرانتر از قیمت تمام شده هم به مردم فروخته می شود. ارزیابی کارشناسان این است که ایمپلنتهای نامرغوب تا 12 برابر قیمت واقعی به مردم فروخته می شود. آیا از این وضعیت خبر دارید و هیچگاه بررسی کرده اید چرا مردم باید چنین پول هنگفتی را از جیب شان بدهند؟ تازه بعد از مدتی کوتاه هم هزینه دوباره ایی را صرف عوارض ناشی از ایمپلنت تقلبی کنند؟

7- وظیفه اصلی اداره کل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت، نظام مند کردن وضعیت تجهیزات پزشکی در کشور و نظارت بر نحوه تولید،‌ واردات،‌ توزیع، عرضه، مصرف ،‌ نگهداری، صادرات، ارتقای کمی و کیفی تولیدات وسایل پزشکی داخل کشور و نظارت بر کیفیت لوازم پزشکی وارداتی است. اما حسب بررسی های انجام شده اداره تجهیزات پزشکی تحت مدیریت معاون جنابعالی دارای مشکلات عدیده ای است که عمدتا ناشی از تعارض منافعی است که فعالیت آن اداره را به شدت تحت تاثیر قرار داده و حتی باعث شده تا ماموریت ذاتی آن اداره از حراست از استانداردهای تولیدات و تجهیزات پزشکی به سمت تامین کننده منافع و سودجویی واردکنندگان منحرف شود. متاسفانه برخی از این وارد کنندگان خود دست اندرکار در آن اداره نیز هستند!!

8- بررسی نمایید کارشناسانی که مامور بررسی و تایید تولید ایمپلنت در مرکز تولیدی دکتر باقرزمانی بوده اند، چرا تولیدات را تایید نکرده و غیر استاندارد دانسته اند اما در همان حال پیشنهاد داده انداگر صرفا با فلان شرکت وارد دادوستد شوید و یک شیفت ازتولیدات را فقط از مجرایی که می گوییم به شرکت مورد نظرواگذار نمایید، مشکل حل می شود!!! آیا چنین پیشنهاداتی نشانه های جدی از منحرف شدن زیرمجموعه وزارت بهداشت از اهداف و ماموریتهای ذاتی اش نیست؟

9- در پایان بسیار سپاسگزار خواهم بود علاوه بر دستور جدی برای رفع مشکلات راه اندازی مرکز تولید ایمپلنت دکتر زمانی بعنوان یکی از واحدهای تولیدی که بخاطر کارشکنی های عجیب و غریب و تحریم های ظالمانه داخلی زمین گیر شده است، نسبت به رفع تعارض منافع در زیر مجموعه خود مخصوصا اداره تجهیزات پزشکی اقدام کرده و اجازه نفرمایید اینچنین با جان و مال مردم و نیز تولیدات کشور برخورد کارشکنانه داشته باشند.

سید ناصر موسوی لارگانی

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی

رئیس فراکسیون کارآفرینان مجلس.

کد خبر 1031665

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha