مسجد تراز جمهوری اسلامی در تمام امور گره گشای مردم است

حجت الاسلام مختاری گفت: مسجد تراز جمهوری اسلامی مسجدی است که علاوه بر اقامه نماز و تبیین مسایل دینی و معارف اسلامی در کنار تمام این امور بستر گره گشایی از مردم نیز در آن ایجاد شود.

خبرگزاری شبستان _گروه سایر حوزه ها _فرزانه تهجا: مسجد به عنوان مهمترین رکن جامعه اسلامی از ابتدای ظهور اسلام همواره محل اجتماع مردم و حل مشکلات جامعه اسلامی بوده است و در جوامع امروز اسلامی نیز می توان با تاکید بر این نوع کاربری مساجد بسیاری از مشکلات مردم را در محلات و شهرهای مختلف حل کرد و با حل آن شاهد شکل گیری ایران قوی در تمام حوزه ها بود در همین رابطه گفتگویی با  حجت الاسلام «روح الله مختاری» امام جمعه شهرستان ساوجبلاغ به شرح زیر ارایه می شود.

 

مهمترین مولفه شکل گیری ایران قوی چیست؟

یکی از دغدغه های مردم و دلسوزان نظام موضوع رسیدن به ایران قوی در تمامی عرصه ها است. نکته مهم این است که از ابتدا برای رسیدن به ایران قوی یکی از ضرورت ها داشتن نیروهای متخصص و متعهد است. کشور ما به فضل الهی منابع طبیعی و خدادادی فراوانی دارد و از نفت، معادن تا فرصت های دیگر در اقلیم کشور وجود دارد اما تنها داشتن منابع طبیعی خدادادی برای رسیدن به یک کشور قوی در تمام عرصه ها کفایت نمی کند.

 

بسیاری از کشورهای دنیا را می شناسیم که مانند عربستان سعودی منابع خدادادی و طبیعی بسیاری دارند اما در آب آشامیدنی نیز به دیگران نیازمندند. آنچه که حلقه وصل است و می تواند کشوری را که از منابع طبیعی برخوردار است به یک کشور قوی در تمام عرصه ها برساند، نیروی انسانی متعهد و متخصص است.

 

نقش مساجد در تربیت نیروی انسانی برای ایران قوی بفرمایید؟

از ابتدای انقلاب یکی از اموراتی که کمتر به آن پرداخته شده است و امروز خسارت آن را در برخی امور کشور می بینیم، تربیت نیروهای متخصص و متعهد است؛ نیروهایی که هم تخصص داشته و در امورات کشور مورد استفاده قرار گیرند و هم به صورت ویژه از تعهد برخودار باشند زیرا انسان متخصص و بی تعهد ضررش برای کشور و جهان و بشریت به مراتب بیشتر از کسی است که تعهد و تخصص ندارد.

 

در این میان نقش ویژه مساجد به خوبی دیده می شود. مسجدی که به تراز جمهوری اسلامی نزدیک باشد و تراز تمدن سازی نوین الهی و اسلامی را در دنیا  قرار داشته باشد باید این ظرفیت را بوجود آورد و آغوش باز از سوی امام جماعت و هیئت امنا پایگاه، کانون و ارکان مختلف مسجد برای جوانان و نوجوانان ایجاد کند تا اولا پای جوان و نوجوان به مسجد باز شود و پای کودک مان به مسجد برسد و در کنار استقبال از کودک و نوجوان برنامه های تعالی روحی و تربیتی ویژه در مساجد وجود داشته باشد و مباحث مختلف آموزشی رخ دهد. مسجد باید این ظرفیت سازی را داشته باشد تا بتواند نیروی تراز انقلاب اسلامی و تراز بسترسازی برای ظهور را تربیت کند تا این افراد بتوانند ایران را به ایران قوی در تمام عرصه ها تبدیل کنند.

 

نقش و جایگاه مسجد در برهه های مختلف نظام اسلامی توضیح بفرمایید؟

ظرفیت مساجد بسیار ویژه است و این ویژگی نه برای امروز و نه برای دوران انقلاب است بلکه از صدر اسلام وجود مبارک پیامبر گرامی اسلام (ص) در بدو ورود به مدینه جزو اولین اقدامات شان تهیه زمین برای ساخت مسجد بود و پس از پایه گذاری پایه های مسجد این مکان تبدیل به محلی برای تمام مراجعات مردم شد و تنها محل اقامه نماز نبود و اگر قرار بود سپاه اسلام تجهیز شود و در مقابل دشمن دفاع کند و یا در کمک به محرومان مواساتی رخ دهد و دستگیری و یا قضاوتی شکل گیرد، کانون تمام تحولات در صدر اسلام مسجد بود. تمامی این نقش ها در دوره پیامبر گرامی اسلام و ائمه اطهار(ص) در مسجد دیده شده است و به صورت ویژه در دوران مبارزات انقلابی در کشورمان شاهد این موضوع بودیم.

 

آیا نقش مسجد آنگونه که در صدر اسلام دیده شد در پیروزی انقلاب اسلامی نیز مورد توجه قرار گرفت؟

همان گونه که می دانید انقلاب از همین مساجد، حسینیه ها و تکیه ها شکل گرفت و جایی که مسجد بصیرت آفرینی برای مردم می کرد، مردم همراه با مسیر امام (ره) در مبارزات شرکت می کردند و در این موضوع نقش محوری مساجد کاملا مشخص و روشن است. در همین زمینه روحانیت و ائمه جماعات نیز از این ظرفیت به خوبی استفاده می کردند و مسیر همراهی مردم با امام (ره) را هموار می نمودند.

 

بعد از پیروزی انقلاب مساجد چگونه دیده شدند؟

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی که هنوز ساختار ویژه ای برای اداره امور کشور دیده نشده بود، نقش کلیدی مساجد در سازماندهی نیروهای انقلاب به خوبی دیده می شود و در دوران دفاع مقدس یکی از پررنگ ترین نقش ها برای مسجد دیده می شود. اعزام نیرو، حمایت از جبهه و پشتیبانی از جنگ و تمامی اتفاقات مبارک کانون اش در مساجد بود.

 

مسجد تراز جمهوری اسلامی باید دارای چه ویژگیهایی باشد؟

در ادوار مختلف پس از دفاع مقدس با شدت و ضعف نقش محوری مساجد دیده می شود، مخصوصا در سنوات اخیر که اهتمام ویژه ای شکل گرفته تا مساجد به مساجد تراز انقلاب اسلامی نزدیک شوند، یکی از نقش های اساسی مسجد و ائمه جماعات آن ارایه خدمات اجتماعی است. مسجد تراز جمهوری اسلامی مسجدی است که علاوه بر اقامه نماز و تبیین مسایل دینی و معارف اسلامی در کنار تمام این امور بستر گره گشایی از مردم نیز در آن ایجاد شود.

 

در سالهای اخیر مساجد چگونه دیده شدند؟

برخی از محله ها نیازهایی دارند که مساجد ما به عنوان کانون های نیکوکاری دستگیری از نیازمندان می کنند. در ایام کرونا نیز به صورت ویژه نقش آفرینی مساجد را شاهد بودیم. در حوادث طبیعی ؛ زلزله ، سیل و بحران های سال های اخیر به شکل ویژه نقش آفرینی مساجد را شاهد بودیم که با محوریت ائمه جماعات و همراهی تمامی ائمه جماعات مساجد تبدیل به کانونی برای جمع آوری کمک ها و رساندن آن و اعزام نیرو به مناطق آسیب دیده شد. در زلزله سی سخت نیز در نقاط مختلف کشور این همیاری شکل گرفت و این ظرفیت خدادادی در کشور وجود دارد که به برکت مساجد کشور از این ظرفیت استفاده شود و در تمام امور و بحران ها به عنوان محل حضور و اجتماع مردم ظرفیت های فراوانی شکل  بگیرد تا از آن در ساماندهی بحران ها استفاده کرد.

 

 

کد خبر 1032429

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha