خانه ای برای استقبال از بهار در سی سخت نیست /اسکان و سرپناه دغدغه اصلی مردم سی‌سخت

حجت‌الاسلام حجازی با اشاره به اقدامات صورت گرفته مبنی بر ارائه خدمات به مردم زلزله زده سی سخت، خواستار ساماندهی جدی و اسکان مردم شد و از همه مسئولان خواست در این خصوص اقدامات لازم را انجام دهند.

خبرگزاری شبستان _ گروه سیاسی _فرزانه تهجا: حال و هوای شب عید در هر شهر و خانه ای نوید آغازسال جدید و پایان سال را برای همه گوشزد می کند این آغاز همواره با تغییرات و نظافت مردم در خانه هایشان همراه بوده تا تاکیدی دوباره بر آغاز رویش و سبزی طبیعت باشد که البته ویروس کرونا از سال گذشته بسیاری از آداب و رسوم آغاز سال جدید مانند دید و بازدید مردم را از شرایط عادی گذشته خارج کرده و اغلب این دیدارها در فضای مجازی یا تلفنی انجام شد اما در این میان زلزله سی سخت مردم این منطقه را از حال و هوای عید و حتی اقدامات لازم برای مقابله با ویروس کرونا دور کرده و سقف و خانه ای برای استقبال از بهار برای مردم سی سخت باقی نمانده است در همین رابطه گفتگویی با حجت‌الاسلام سید امین‌الله حجازی امام جمعه گچساران به شرح زیر ارایه می شود.

 

زلزله اخیر در سی سخت تا چه میزان موجب خسارت در این منطقه شده است؟

 

 زلزله اخیر در سی‌سخت، این حادثه در استان کهگیلویه و بویراحمد، خسارت زیادی به منازل مسکونی مردم وارد کرده است که نیاز به توجه بیشتر مسئولان دارد.

استان کهگیلویه و بویراحمد را از استان‌های محروم کشور است این استان نیاز دارد تا در برنامه‌ریزی و اختصاص بودجه در سطح ملی بیشتر مورد توجه قرار گیرد، زیرا زلزله اخیر خسارت زیادی به مردم این منطقه وارد کرده است.

 

شرایط حمل و نقل جاده ای و ریلی به این منطقه چگونه است ؟

استان کهگیلویه و بویراحمد به صورت تقریبی در میانه کشور قرار دارد و از استان‌های مرزی به شمار نمی‌آید، این استان به دلیل اینکه خط ریلی و جاده ترانزیتی مرتبط با شرق و غرب و مرکز کشور ندارد، از این‌رو از گذشته مورد توجه قرار نگرفته است و همچنان به عنوان یک استان محروم تلقی می‌شود.

 

میزان رفاه و دسترسی مردم به امکانات مورد نیاز در این منطقه چگونه است؟

خوشبختانه پس از پیروزی انقلاب اسلامی، خدمات قابل تحسینی به استان کهگیلویه و بویراحمد شده است، ولی همچنان حفره‌های محرومیت عمیق و گسترده است، هر چه هم انقلاب و نظام تا الان زحمت کشیدند هنوز این حفره‌ها پر نشده است.

 شهرستان دنا یکی از شهرستان‌های استان کهگیلویه و بویراحمد است که مرکز این شهرستان، شهر سی سخت است. مردم این منطقه از ایلات اصیل و ریشه دار لُر بویر احمدی هستند و به زبان لری صحبت می‌کنند. این شهرستان بین استان اصفهان و چهار محال و بختیاری قرار دارد، به نوعی با دو استان هم مرز است، بخشی از شهرستان دنا در استان چهار محال و بختیاری و استان اصفهان قرار دارد که متأسفانه این مناطق، صعب العبوری هستند و بخشی از مشکلات را ایجاد کرده است، مضاف بر این عدم وجود جاده مناسب، و سرمای شدید، این‌ها به نوعی به مشکلات افزوده است.

 

کمکهای مردمی تا چه  میزان به دست مردم رسیده است ؟

از کمک‌های مردمی به مردم زلزله‌زده سی‌سخت، قدردانی  می کنم خدا را شکر، مردم متدین، ولایت‌مدار و نوع‌دوست ایران اسلامی در حد توان کمک‌های لازم را انجام دادند؛ همچنین برخی مردم در شهرستان‌های استان، روستاها و شهر گچساران همه دست به دست هم دادند و کارهایی انجام گرفت، ولی مانند محرومیت استان، چون تخریب زیاد است و چند هزار خانه تخریب شده، نیاز به کمک رسانی بیشتر است.

گاهی شاهد ارائه خدمات به صورت فردی و گروهی هستیم که این خدمات نیاز به ساماندهی و سازماندهی دارد، بدون سازماندهی خدمات به صورت دقیق و درست به افراد نیازمند نمی رسد و گاهی امکانات به صورت ناعادلانه تقسیم می شود و همین عامل برخی نارضایتی‌ها شده است.

 

تلفات جانی در این زلزله تا چه میزان بوده است ؟

خوشبختانه تلفات جانی در زلزله اخیر نداشتیم، اما تخریب خیلی زیاد و سردی هوای سی سخت ، موجب شده تا نیاز به چادرو پتوی بیشترداشته باشیم، البته این کمک‌های نیاز به هماهنگ و همراهی بیشتر دارد.

 

آیا نیروهای جهادی در کمک رسانی به مردم حضور دارند؟

پس از وقوع زلزله در این منطقه شاهد اعزام نیروهای جهادی از طلاب و دانشجویان به منطقه سی‌سخت هستیم ، همچنین از برخی شهرهای اطراف گروه‌های جهادی به منطقه سی‌سخت اعزام شده اند که مدتی است به صورت شبانه‌روزی حدود 3 هزار پرس غذا می‌پزند و در دو خیابان اصلی و شلوغ‌ترین خیابان‌های شهر توزیع می‌کنند.

 

دولت تا چه میزان می تواند در کمک به مردم زلزله زده موثر باشد؟

خوشبختانه توسط برخی گروهای جهادی اقداماتی آغاز شده که این فعالیت ها حمایت دولت را می طلبد، هم اینک باید برای ساخت مسکن مردم اقدامات لازم را انجام داد تا از این وضعیت سخت رهایی یابند.

کد خبر 1032697

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha