تقویت باورها، استعدادشناسی و نبرد با دشمن دستاورد کانون های مساجد

تقویت باورهای دینی و انقلابی، استعدادشناسی و نبرد با تهاجم فرهنگی دشمنان دستاورد و ظرفیت کانون های فرهنگی و هنری مساجد است که متناسب با نوع مدیریت و حمایت ها عملیاتی شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اصفهان، 18 اسفندماه سالروز تاسیس کانون های فرهنگی و هنری مساجد کشور است که در بیش از 2 دهه گذشته مسئولان کشور در راستای مبارزه با تهاجم فرهنگی دشمن چنین تصمیمی را گرفتند که این جریان این سال ها نیز با رویکردهای متفاوت از گذشته در حال پیشرفت است.

 

تشکیل نهاد فرهنگی و هنری در مساجد دو مقوله مهم مسجد و فرهنگ و هنر در این مراکز دینی را مورد توجه قرار می دهد تا به واسطه ابزارهای فرهنگی و هنری و معنویت خانه های خدا بر زمین، فرصتی برای انسان سازی و رشد و نبوغ جامعه فراهم شود.

 

به روز رسانی و توسعه فعالیت های این نهادهای فرهنگی و هنری متناسب با نیازهای جامعه اصلی مهم و اساسی است که در سه سال گذشته با تغییر مدیریت و ایجاد نگرش جدید بر این حوزه اتفاق افتاده ولی باز در مسیر توسعه نیازمند اتفاقات و تصمیم های جدیدتری خواهد بود.

 

استفاده از فضای مجازی و ایجاد زیست بوم کانون های فرهنگی و هنری مساجد بر بستر وب، تحولی دیگر بر حوزه فرهنگ و هنر مساجد بوده که البته باید به فکر توسعه زیرساخت ها به ویژه در مناطق محروم و روستایی نیز باشیم تا دستاوردهای بیشتری تجربه شود.

کانون های فرهنگی و هنری مساجد رد احیا کارکردهای این مراکز دینی مورد اهمیت و توجه هستند، که تقویت باورهای دینی و انقلابی، استعدادشناسی و نبرد با تهاجم فرهنگی دشمنان دستاورد این نهادها محسوب می شود که متناسب با نوع مدیریت و حمایت ها عملیاتی شده است.

 

*کانون های مساجد بازویی برای شورای فرهنگ عمومی

 

امام جمعه نجف آباد به نقش و کارکرد کانون های فرهنگی و هنری مساجد در زمینه های فرهنگی و اجتماعی اشاره کرد و گفت: این مراکز بازوان اجرایی و فکری مناسبی برای شورای فرهنگ و عمومی محسوب می شوند که باید از ظرفیت آن ها استفاده کرد.

 

حجت الاسلام «مصطفی حسناتی» با بیان اینکه تنوع و گستردگی فعالیت های این مراکز فرصت های خوبی را برای رشد و پیشرفت جامعه فراهم می کند، خاطرنشان کرد: فعالیت های فرهنگی، هنری، کتابخوانی، ورزشی، اجتماعی و آموزشی کانون های مساجد برای نسل جوان و نوجوان جذابیت دارد و به همین خاطر جذب این مراکز می شوند.

وی ادامه داد: متولیان مساجد و نمازگزاران از حضور نسل جدید استقبال کنند و به فعالیت های کانون های مساجد با حمایت های مادی و معنوی رونق بدهند و نهادهای دولتی نیز با اختصاص بودجه زمینه ساز فعالیت بیشتر و رفع نیازهای آن ها بشوند.

 

*جبران کمبودهای فرهنگی بر دوش کانون های مساجد

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان گفت: جبران کمبودهای فرهنگی و هنری در مناطق محروم بر دوش کانون های مساجد است.

 

حجت الاسلام «رمضانعلی معتمدی» با اشاره به بیست و هشتمین سالگرد تاسیس کانون های مساجد کشور گفت: مظلومیت فرهنگی و هنری در برخی از مناطق شهری و روستایی استان اصفهان و بخش های دیگر کشور وجود دارد که کانون های فرهنگی و هنری مساجد به تنهایی بار این مظلومیت فرهنگی را یک تنه بر دوش کشیده و در این راستا قدم بر می دارند.

 

وی ادامه داد: این مراکز در روستاها تنها نهاد فرهنگی و هنری به شمار می روند که باید برای رفع نیازهای منطقه خود برنامه ریزی و اقدام کنند که البته نیازمند حمایت بوده و از طرفی نیز باید توانمند نیز بشوند.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان شناسایی توانمندی ها و خلاقیت های نوجوانان مسجد را از توانمندی ها و ظرفیت این مراکز برشمرد و اظهارداشت: آینده ای درخشان برای حوزه فرهنگ دینی و تربیت نیروی انسانی متعهد از دل چنین موسساتی پیش بینی می شود.

 

وی به مدیران مسئول این نهادهای فرهنگی و هنری توصیه کرد از خلاقیت و نوآوری در پیشبرد برنامه ها و فعالیت ها استفاده کنند و ارتباط سازنده با افراد جامعه به ویژه جوانان و نوجوانان را فراهم نمایند.

 

*طرح فهما و ایران قوی تغییر جدیدی در کانون ها ایجاد کرد

 

مدیرستاد کانون های فرهنگی و هنری مساجد اصفهان به تغییرات در رویکرد فعالیت کانون های فرهنگی و هنری مساجد اشاره کرد و اظهارداشت: طرح فهما و ایران قوی تغییر جدیدی در کانون ها ایجاد کرده که بر پایه زیست بوم مجازی این نهادها بر بستر وب سایت بچه های مسجد مدیریت می شود.

 

حجت الاسلام «محمدرضا نیستانی»، افزود: با توجه به گستردگی فضای مجازی و ضرورت انجام فعالیت های فرهنگی و هنری در این بستر برای مقابله با تهاجم فرهنگی و از طرفی بهره گیری از این ظرفیت، باید تغییر نگرش و اقدامات جدیدی صورت می گرفت تا علاوه بر فعالیت های گذشته این دسته از اقدامات نیز انجام شود.

وی ادامه داد: ایجاد فضای کسب و کار در حوزه فرهنگ و هنر مساجد از جمله اقداماتی بود که این سال ها دنبال شده و باید در مسیر توانمندسازی نهادهای فرهنگی و هنری گام برداشت.

 

*کانون های مساجد مامن امید برای جوانان و نوجوانان

 

بررسی های میدانی نشان می دهد که کانون های مساجد در روستاها و مناطق محروم، مامن امیدی برای مردم خود بوده اند که به قول مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان، بار مظلومیت فرهنگ و هنر بر دوش کانون ها و مدیران مسئول و تیم اجرایی این مراکز است.

 

تلاش مسئولان محلی برای تقویت این مراکز ضرورت دارد و انتظار می رود همبستگی برای رشد و بالندگی این مراکز صورت بگیرد و همه جامعه از منافع آن بهره ببرند.

کد خبر 1035129

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha