کانون های مساجد باید در خط مقدم مطالبه گری باشند

شهباز گهروئی با بیان اینکه کانون های مساجد باید در خط مقدم مطالبه گری باشند گفت: ترویج سبک زندگی ایرانی اسلامی از مهمترین مواردی است که در بیانیه گام دوم انقلاب آمده و کانون های مساجد می توانند به خوبی و با برنامه ریزی مناسب در این مسیر گام بردارند.

«محمد شهبازگهروئی» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در اهواز در خصوص نقش کانون های مساجد در تبیین و اجرای بیانه گام دوم انقلاب اسلامی اظهار کرد: در ابتدا باید بدانیم جایگاه مسجد کجاست و سپس نقش کلیدی کانون ها خودش را نشان می دهد؛ مسجد به عنوان اولین پایگاهی رسمی در حکومت اسلامی و در زمان پیامبر (ص) تأسیس می شود و پیامبر قانون گذاری، اجرا و قضاوت را در این مکان مقدس انجام می دهند و الگوسازی می کنند.

 

مدیر حوزه هنری انقلاب اسلامی خوزستان تصریح کرد: تمدن اسلامی از ابتدا با محور کردن مسجد تغییر و تحول را در عرصه اجتماعی نشان می دهد و سال های سال این نقش کلیدی وجود داشته و هنوز هم مساجد ما در جهان اسلام یکی از مکان های کلیدی و تأثیرگذار در تصمیم گیری ها، اجرا و قضاوت ها و پیگیری های قضایی هستند.

 

وی با بیان اینکه بعد از اینکه در کشور ما حکومت نظام اسلامی حاکم شد مجموعه های بیرونی تشکیل شده توانستند نقش مساجد را به خوبی بازی کنند ادامه داد: بعضی از مسئولیت ها به سه قوه مقننه، مجریه و قضاییه تفویض شده و جایگاه مساجد ما بعد از انقلاب در این سه عرصه مهم به جایگاه مطالبه گری، مشورتی و نیروسازی تبدیل شده است.

 

شهباز مساجد را مهم ترین پایگاه برای کادرسازی و نیروسازی آینده انقلاب دانست و اضافه کرد: مدیرانی که قرار است برای به عهده گرفتن مسئولیت ساخته و پرداخته شوند قطعا مساجد کانون و نقطه این مهم هستند.

 

وی با اشاره به اتاق فکرهای مساجد عنوان کرد: مساجد از نمازگزاران متنوع و متخصصی تشکیل می شود که می توانند به دور هم جمع شوند تا به قوا و ادارات برای تصمیمات بهتر کمک کنند و از ظرفیت ها به نفع مردم و جامعه اسلامی استفاده کنند.

 

مدیر حوزه هنری خوزستان به حق و تکالیف بر عهده مسئولان و دستگاه های به وجود آمده بعد از انقلاب اشاره کرد و افزود: مطالبه گری این حقوق و تکالیف به عهده مساجد است و نقش جدید و بی بدیل آنها این است که بتوانند حق و حقوق مردم را مطالبه و بیت المالی که دست ادارات و دستگاه ها است را پیگیری کنند که به خوبی در مجاری و جای خود هزینه شود که این مطالبه گری جزء کلیدی ترین وظایف مساجد بعد از پیروزی انقلاب اسلامی است.

 

وی با بیان اینکه کانون های مساجد در چنین مکان های ارزشمند و مهمی به وجود آمدند و فضایی را برای کار در اختیار دارند ابراز کرد: کانون ها نقش عملیاتی و عمل کننده در موارد مطرح شده دارند و باید در نیروسازی و کادرسازی برای دستگاه ها و مدیریت های آتی انقلاب و در ایجاد گروه های اندیشه ورز و کانون های تخصصی در خط مقدم باشند که بتوانند با اندیشه ورزی و استفاده از اساتید و متخصصین نمازگزار همان مسجد تولید محتوا و ارزش کنند و در اختیار دستگاه ها و مجموعه عمل کننده نظام قرار دهند تا تصمیمات بهتر، دقیق تر و کارشناسی تر گرفته شود.

 

شهبازگهروئی تأکید کرد: کانون های مساجد باید در خط مقدم مطالبه گری باشند چراکه می توانند حق و تکلیفی که برعهده ما است را به خوبی ادا، پیگیری و مطالبه گری کنند.

 

وی با اشاره به اینکه ترویج سبک زندگی ایرانی اسلامی از مهم ترین توصیه های هفت گانه مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب است اذعان کرد: البته در ۶ مورد دیگر هم مساجد می توانند نقش داشته باشند اما این مورد از مهم ترین مواردی است که انتهای بیانیه گام دوم انقلاب آمده و کانون های فرهنگی می توانند به خوبی و با برنامه ریزی مناسب، ایده پردازی، خلاقیت و کارهای جدید به این مورد عمل کنند و نقش خود را پررنگ نشان دهند.

 

مدیر حوزه هنری خوزستان به یکی از راهبردهای پیشنهادی کانون مساجد اشاره کرد و گفت: حوزه استحفاضی هر کانون مساجد ظرفیت های بومی و محلی همان منطقه است که باید شناسایی و لیست شود و برای احیا، بازآفرینی، تقویت و ترویج آنها دست به ابتکاراتی بزند و برنامه هایی را اجرا کند.

 

وی بیان کرد: اگر هر کانون مسجد یکی از آداب و رسم و رسوم محله خود را احیا کند و برنامه ریزی انجام دهد اتفاق خوبی در استان خواهد افتاد؛ باید اطراف مسجد را جدی بگیرند و دقت کنند که چه آدم ها و آداب و رسومی وجود دارند.

 

شهباز راهبرد دیگر را استفاده از زبان هنر نام برد و خاطر نشان کرد: برای تروج این آداب و رسوم ملی و مذهبی محله که در راستای ترویج سبک زندگی ایرانی اسلامی است به رویدادهای هنری رو بیاورند و طی فراخوانی جوانان همان محله که حتما بین آنها علاقه مندان و مستعدین هنری است، گردهم جمع کنند و در خصوص مسائل مربوط به محله آثار هنری خوبی را به نمایش بگذارند.

 

وی یادآور شد: محصولات را به بقیه کانون ها هم بدهند تا باعث ترویج و تبلیغ آداب و رسوم محله خود شوند اگر کانون های فرهنگی در این زمینه ها فعال شوند در راستای بیانیه گام دوم که توصیه هفتم آن ترویج و تبلیغ زندگی ایرانی اسلامی است موفق شوند و موثر عمل خواهند کرد.

 

کد خبر 1035156

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha