حل مشکل گازرسانی به منازل روستای رحیم ‌آباد با قید فوریت

اولین استانداری است که نه تنها به خانه همسایه های آبرومندش پا گذاشت بلکه در همان بازدید، دستور برگزاری جلسه ای با حضور تمامی مدیران مرتبط با بحث گازرسانی به روستای رحیم آباد بیرجند در یکی دو روز ‌آینده را می دهد.

خبرگزاری شبستان – خراسان جنوبی؛ بوی گاز نفت از در و دیوار منزل می بارد، آجر روی چراغ نفتی گوشه اتاق هم همین را شهادت می دهد. خانه هایی گنبدی و گاه گلی که زمستانی دردآور را به مستاجرانش تحمیل می‌کند، حالا آنقدر پیر و فرسوده شده که تحمل اشک های باران را هم ندارد. باران با هر قطره اش چشمان «احمد» کودک ۹ ساله خانواده را اشکبار می کند. او از باران و صدای آسمان زیر این سقف که در همسایگی ساختمان دولتمردان استانی قرار دارد هم خیلی می ترسد. ممکن است هر لحظه با بارش بارانی شدید یا صدای بلند آسمان منزلشان به تلی از خاک تبدیل شود. اما کمی آن سوتر ساختمان های شیشه ای و سر به فلک کشده ای را می بینی که آسمانشان امن تر از سقف خانه احمد و خواهرانش است.

 

شاید برای خودمان هم یک دهه قبل خیلی باورپذیر نبود که یک ساختمان بزرگ دولتی بتواند چنین سایه سنگینی بر روی یک روستایی تاریخی و قدیمی در دل شهر زیبای بیرجند بیندازد. اما حالا این اتفاق افتاده و ساکنان روستا که روزی فکر می کردند با استقرار ساختمان استانداری و فرمانداری در همسایگی آنها، سقف آرزویشان بالاتر از ارتفاع ساختمان های اطراف بالا خواهد رفت، بزرگترین آرزویشان بشود، مجوز کشیدن گاز طبیعی که این روزها در دورترین روستاهای کشور هم مردم از آن برخوردارند.

 

سال‌هاست که رسانه های استان برای حل مشکل اهالی این منطقه از شهر و معضلات فرهنگی و اجتماعی که این بافت قدیمی به وجود آوده است قلم زدند، با جستجویی ساده در اینترنت می توان به راحتی بسیاری از این گزارش ها را دید، اما تاکنون هیچ اقدام و تدبیری در خصوص این منازل صورت نگرفته است.

 

این بار «مرکز نیکوکاری تخصصی رسانه یاران خراسان جنوبی» مشکل را با استاندار در میان می گذارد که با استقبال «حمید ملانوری» مواجه می شوند. استاندار در اولین فرصت و در عید مبعث به دیدار دو خانواده محروم و مستاجر در این خانه ها می رود. سرکشی اول از یک خانواده یتیم است که 5 فرزند خردسال و بزرگ دارد، یک دختر محصل و یک دختر عقد کرده و منتظر دریافت جهیزیه و یک پسر محصل به نام «احمد» و دو فرزند کوچک‌تر و شیرخوار. امرار معاش خانواده از محل حقوق پدر خانواده است که سه سال قبل در حین حادثه‌ای،‌ برای همیشه فرزندانش را ترک کرد که متاسفانه کفاف حداقل ها را هم نمی کند، ماهانه فقط 800 هزار تومان! سال گذشته گزارش روزنامه خراسان جنوبی از مشکلات این خانواده کم بضاعت باعث شد تا 2 میلیون تومان کمک هزینه معاش برای این خانواده، به همت خیرین جمع آوری و از طریق مرکز نیکوکاری رسانه‌ یاران تقدیم آنها شود.

 

عیدی استاندار به دو همسایه شیعه و سنی!

«احمد» تنها مرد و پسر خانواده است، بسیار متواضع و قانع، درست همانند مادرش. او برای درس خواندن باید با خواهر بزرگترش که کلاس هفتم است از یک گوشی تلفن همراه استفاده کنند. مادرش می گوید: «با معلم احمد صحبت کردیم و قبول کرده که احمد به جای شیفت صبح، عصر تکالیف خود را انجام دهد و برای او بفرستد.» بازدید استاندار برای بچه ها یک عیدی خوب را به همراه داشت؛ قول یک گوشی تلفن همراه جدید که می تواند بخش زیادی از مشکل تحصیل بچه ها را حل کند.

 

مهمترین مشکل این خانواده که به دلیل دریافت مستمری اندک تامین اجتماعی نمی توانند تحت پوشش کمیته امداد هم قرار بگیرند، مسکن است. آنها توان پرداخت اجاره را نداشتند به هیمن دلیل در این منزل که هیچ استحکامی ندارد، ساکن شدند. استاندار خراسان جنوبی در همین بازدید طی تماسی با مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان از او خواست تا یک زمین در روستاهای اقماری بیرجند برای ساخت منزل به این خانواده واگذار کند.

 

 

«رضا سلم آبادی» مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان هم قول کمک 50 میلیون تومانی بلاعوض برای ساخت منزل این خانواده را داد. عیدی مسئولان به این خانواده به همین ختم نشد و مرکز نیکوکاری رسانه یاران استان هم اعلام آمادگی کرد تا با استفاده از توان خیرین کمک هایی را در حد توان خود برای ساخت منزل این خانواده داشته باشند. آخرین هدیه استاندار به این خانواده کمک برای تامین جهیزیه دختر خانواده بود که در روز عید مبعث باعث خوشحالی وصف ناپذیر این خانواده یتیم شد.

 

گریه‌های مادر خانواده در تنهایی!

سرکشی بعدی از خانواده دیگری بود که پدر خانواده دو قبل به دلیل سکته قلبی از دنیا رفته است، خانواده ای رنج دیده اما با فرزندانی بسیار مستعد و توانمند. سه دختر یکی ازدواج کرده و دارای فرزند و یکی عقد کرده و فرزند دیگرشان محصل است. آخرین فرزندشان هم پسری 5 ساله است که همراه مادر و خواهران در خانه ای کاهگلی با دود و گاز نفت باید زندگی سرکنند.

 

صاحب خانه در شهر دیگری زندگی می کند و اینها به دلیل نداشتن توان مالی مجبور شدند در این منزل سکونت کنند، مادر خانواده می گوید: «من خیلی وقت ها تنهایی در گوشه ای می نشینیم و گریه می کنم، اگر یک شب زلزله یا باران شدید بیایید چه کنیم؟ برای خودم دلم نمی سوزد؛ نگران فرزندانم هستم. مادر خانواده سال‌هاست که از ناراحتی قلبی و تنفسی رنج می برد. تحت پوشش کمیته امداد هستند اما مستمری اندک کفاف معاش خانواده را نمی دهد و دختر خانواده برای تامین معاش عصرها که از درس و مشق فارغ می‌شود،‌به سرکار می رود. دختر دیگر خانواده قبلا به دلیل بیماری مادر ترک تحصیل کرده تا به امرار معاش خانواده کمک کند اما حالا مجدد رشته خیاطی می خواند و مدرسه می رود. آقای ملانوری در این دیدار قول تامین یک دستگاه چرخ خیاطی و تامین جهیزیه را به این دختر خانواده داد.

 

استاندار به شوخی به دختر همسایه می گوید: بوی پلوی عروسی ات که بالاخره می آید می توانی ما را دعوت نکنی؟» شاید هم اگر به واقع عروس جوان و همسرش حمید ملانوری را دعوت کنند پای حرفش بماند و راهی عروسی ساده آنها شود.

 

 

 

دختر دیگر خانواده قبلا به ورزش علاقه بسیار زیادی داشته و در رشته دومیدانی کار می کرده است، او چندین سال مقام اول دومیدانی در مدرسه را هم کسب کرده است، اما به دلیل مشکلات مالی نتوانسته است این رشته را ادامه دهد. استاندار قول تامین یک دست کامل لباس و کفش ورزشی برای این دختر ورزشکار را داد و «شهرام بازیار» از اداره کل ورزش و جوانان استان هم قول داد تا تمامی امکانات و زمینه های لازم برای فعالیت دختر خانواده در رشته دو میدانی را فراهم کند.

 

استاندار هم از دیدن این صحنه متاثر شد!

مهمترین مشکل این خانواده نیز مسکن مناسب و امن بود که مقرر شد تا کمیته امداد به صورت ویژه این موضوع را پیگیری تا برای آنها در یکی از روستاهای اقماری بیرجند مسکن مناسب تهیه شود. سرویس بهداشتی و حمام خانواده آنقدر ناراخت کننده است که آقای ملانوری هم از این موضوع بسیار متاثر می شود.

 

 

استاندار خراسان جنوبی در بازدید از این محله تاریخی و همسایه استانداری و دیدن مشکلات اهالی محل، تاکید کرد که به زودی، جلسه ای با قید فوریت و با حضور مدیران مرتبط با موضوع گازرسانی به محله رحیم آباد در استانداری تشکیل و برای مشکل گازکشی این خانواده ها تصمیم گیری شود و تاکید کرد که هر طور شده باید خانواده های این محله از گاز طبیعی برخوردار شوند.

 

 

 

کد خبر 1036871

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha