وحدت مسلمانان؛ لازمه تحقق تمدن نوین اسلامی است

مستفیض الرحمان در جمع استادان و کارشناسان ایران و بنگلادش گفت که مسلمانان باید میراث دار خوبی از بزرگان فرهنگ و تمدن خویش باشند و نگذارند تمدن‌های غیر اسلامی آسیبی به تمدن اسلامی وارد سازند.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از  روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، با هدف بررسی ابعاد و مؤلفه‌های تمدن نوین اسلامی، رایزنی فرهنگی ایران در بنگلادش و با مشارکت دانشگاه‌های بنگلادش و ایران، وبینار بین‌المللی «بررسی نقش ادبیات، فرهنگ و علوم انسانی در تمدن سازی» با حضور 40 تن از استادان و کارشناسان دو کشور ایران و بنگلادش در قالب در چهار نشست تخصصی، برگزار کرد.

استادان در زمینه‌هایی چون عوامل ایجاد و افول تمدن‌ها ، عوامل رشد و شکوفایی تمدن‌ها، نقش ادیان در تمدن سازی، مظاهر مادی و معنوی تمدن‌ها، معنا و مفهوم تمدن اسلامی، معنا و مفهوم تمدن نوین اسلامی، بررسی نقش ادبیات و فرهنگ و علوم انسانی و علوم فنی و مهندسی در تمدن سازی و نقش مراکز دانشگاهی در تمدن سازی و ظرفیت‌های دو کشور ایران و بنگلادش در ساخت تمدن اسلامی نقطه نظرات خود را ارائه کردند.

سید حسن صحت، رایزن فرهنگی ایران در بنگلادش اهداف برگزاری این وبینار را برای مشارکت کنندگان تشریح و به امثال چنگیزها و تیمورها و آتیلاها اشاره کرد که با حمله به مظاهر مادی و معنوی تمدن‌ها  آنها را زیر پای ستوران خویش تخریب و نیست و نابود کردند و چه ساختمانهای عظیم و چه کتابخانه‌هایی را به آتش کشیدند.

وی افزود: این افراد انسان‌هایی هستند که ادب و فرهنگ و اخلاق نیاموخته‌اند و می‌توانند در عرض چند روز و چند هفته و چند ماه تمامی دستاورد مهندسین و معماران را نابود کنند، از این رو باید به مظاهر معنوی تمدنی، بیش از مظاهر مادی تمدنی نقش داد و برای آن ارزش قائل بود.

رایزن فرهنگی کشورمان تأکید کرد: دانشگاه‌های امروزین در حوزه‌های علوم انسانی و تربیتی این نقش کلیدی و مهم را دارند که انسان‌های تمدن سازی را تربیت کنند که حافظ تمدن‌ها باشند و نه مخرب تمدن‌ها و این امر در حوزه کشورهای اسلامی که در پی ساخت تمدنی اسلامی هستند، جایگاهی بس ویژه دارد.

محمدرضا نفر، سفیر جمهوری اسلامی ایران در بنگلادش در سخنرانی خود، مطرح کرد: واژه تمدن یا «مدنیت»، حالت توسعه و تکامل یافته جامعه انسانی و شکل‌گیری روابط بشری است. بدین معنا، نقش برجسته مؤلفه‌های سازنده تکامل فردی و اجتماعی نظیر ادبیات، فرهنگ و علوم انسانی ممتاز و کاملا اثرگذار است.

وی فرهنگ را روح و جوهره‌ تمدن و خمیر مایه انسان سازی و تمدن آفرینی دانست و گفت: بدرستی می‌توان ادعا کرد که امروزه براي بهبود حال و روز فرهنگ جوامع و حل معضلات فرا روی جامعه و تمدن بشري، راهي به جز بهره‏ گيري از ارزش‌ها و هنجارهای اصیل فرهنگي وجود ندارد.

مستفیض الرحمان، رییس دانشگاه قاضی نذر الاسلام بنگلادش تأکید کرد: آنچه که بنده از طول تحصیل علوم انسانی یاد گرفتم، این است که عمر فرهنگ طولانی تر از عمر تمدن است و ادبیات نقش بسزایی در تمدن سازی دارد و آن ملتی که ادبیات کهنی دارد در ساختار تمدنی سهم طولانی تری دارد.

وی ادامه داد: از جمله آن می‌توان به ادبیات شُعرای ایرانی مانند شیخ سعدی، حافظ، عمر خیام و فردوسی و ادبای بنگالی چندی داش، رابیندرانات تاگور و قاضی نظر الاسلام اشاره کرد که در تمدن ایرانی و بنگالی نیز نقش بسزایی ایفاء کرده‌اند و مسلمانان باید میراث دار خوبی از بزرگان فرهنگ و تمدن خویش باشند و نگذارند تمدن‌های غیر اسلامی آسیبی به تمدن اسلامی وارد سازند.

در ادامه این مراسم، فضل الحق، رییس دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه راجشاهی، ایران زاده، رییس دانشکده ادبیات دانشگاه علامه طباطبایی و مستفیض الرحمان، رییس دانشگاه قاضی نذر الاسلام بنگلادش به ایراد سخنرانی پرداختند.

کد خبر 1037893

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha