رضایت خدا را ملاک عمل قرار دهیم

آیت الله عبادی با تأکید بر اینکه باید ملاك عمل را رضایت خدا قرار دهیم، گفت: با توجه به روزهای پایانی سال، باید کارهایی که انجام داده ایم را مرور کنیم، چراکه همه ما یک حساب و کتاب دقیقی در پیش داریم، خواسته یا ناخواسته از ما حساب خواهند کشید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، آیت الله «سیدعلیرضا عبادی» امروز (۲۸ اسفند) در جلسه درس اخلاق مدیران دستگاه های اجرایی استان ضمن تبریک اعیاد شعبانیه، اظهار کرد: با توجه به روزهای پایانی سال، باید کارهایی که در این سال انجام داده ایم را مرور کنیم، چراکه همه ما یک حساب و کتاب دقیقی در پیش داریم، خواسته یا ناخواسته از ما حساب خواهند کشید.

 

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی با بیان اینکه تاجر اگر بخواهد ورشکست نشود باید حساب و کتاب داشته باشد، گفت: معمولا هر چیزی بر اساس ملاک هایی قیمت گذاری می شود، طول، اندازه، وزن ملاک قیمت گذاری است، اما جای این سئوال است که قیمت انسان از چه طریقی حساب می شود؟

 

آیت الله عبادی با بیان اینکه قیمت انسان برابر همت او است، که به چه چیزی اهمیت دهد، بر همان اساس قیمت گذاری می‌شود،، تصریح کرد: حضرت علی(ع) می فرماید «مَن كانَت هِمَّتُهُ ما یَدخُلُ بَطنَه كانَت قِیمَتُهُ ما یَخرُجُ مِنه؛ هر کس همّتش آنچه داخل شکمش می رود باشد، ارزش و قیمتش آنچیزی است که از شکمش خارج می شود».

 

وی در ادامه افزود: برخی ها شکم برایشان اهمیت دارد، برخی به شهرتش، برخی به اموال، برخی به دارایی است، اما کدام یک از اینها می ماند، هیچ چیز؛ پس این افراد، عمر خود را از دست داده و هیچی گرفته اند لذا انسان اینگونه در خسران است.

 

امام جمعه بیرجند با اشاره به حدیث قدسی «خَلَقْتُ الْأَشْیآءَ لِأَجْلِک، وَ خَلَقْتُک لِأَجْلی؛ تمام اشیا را برای تو و تو را برای خود آفریدم»،  گفت: خیلی موجب شرمندگی است، اگر حیا می داشتیم باید ذوب می شدیم.

 

آیت الله عبادی افزود: انسان آنقدر برای خدا عزیز است که او را به خودش نسبت می دهد، بنابراین قیمت اصلی اینجا معلوم می شود، آنهایی که همتشان خداست، برایشان بحث بهشت و جهنم نیست، حضرت علی(ع) در دعای کمیل می فرماید «فَكَيْفَ اَصْبِرُ عَلى فِراقِكَ وَ هَبْنى صَبَرْتُ عَلى حَرِّ نارِكَ؛ بر فرض که بر آتش عذاب تو صبر کنم چگونه فراق تو را تحمل خواهم کرد»، برای این افراد مصیبت این است که از خدا فاصله گرفتیم، می شویم انسان بی خدا، ترس از جهنم نیست، بلکه ترس از فاصله گرفتن از خدا است.

 

وی با اشاره به اینکه هر کس برای دانستن اینکه در پیش خدا چه جایگاهی دارد، باید ببینید که خدا در پیشش چه جایگاهی دارد، تصریح کرد: باید نگاه انداخت رفتار، عمل، سکوت حتی خوابی که دارد رضای خدا در آن وجود دارد یا خیر، باید دید در کارهایی که انجام می دهد خدا برایش جایز کرده است یا خیر، اگر هوای نفس به جای خدا مطرح بود، با همان هواهای نفسانی محشور خواهد شد.

 

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی با تأکید بر اینکه مسئله مهم برای  انسان، خدایی شدن است، گفت: اگر برای کسی هر چیزی غیر از خدا مطرح بود، تمامش خسارت است، بسیار افرادی قبل از ما بوده‌‎اند که الان نیستند، و آیندگان نیز خواهند بود و ما نخواهیم بود.

 

آیت الله عبادی با بیان اینکه خداوند همواره انسان را از راه حلال بی نیاز کرده است، ادامه داد: خداوند برای انسان روزی را مقرر کرده و آن را با کسب درآمد حلال برای انسان می فرستد، اما باقی تلاش یک فرد برای کسب روزی از طریق راه های حرام دیوانگی است.

 

وی بیان کرد: دیوانگی که فقط اربده کشیدن نیست، این خودش دیوانگی است که حلال و حرام کند و از هر طریقی پول رو هم گذاشته و برای دیگران به ارث بگذارند، در آن دنیا برای یک قرآن آن حساب و کتاب است.

 

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی با اشاره به اینکه در آستانه سال جدید و ماه مبارک رمضان، برای همدیگر دعا کنید، گفت: در قرآن آمده است: «پروردگارا مرا بازگردانيد؛ شايد من در آنچه وانهاده‏ ام كار نيكى انجام دهم نه چنين است اين سخنى است كه او گوينده آن است و پشاپيش آنان برزخى است تا روزى كه برانگيخته خواهند شد».

 

 

کد خبر 1038951

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha