مشارکت بچه های بسیج و مسجد برای گره گشایی از مردم

بچه های بسیج دانشجویی دانشگاه کاشان و کانونن فرهنگی و هنری مسجد در یک اقدام مشترک برای سلامت مردم و احداث حمام در منازل روستایی گام برداشتند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اصفهان، سلامتی مردم جامعه یکی از دغدغه های مهم مسئولان و خود مردم است که باید برای تحقق آن تلاش و همت مضاعفی صورت بگیرد.

 

بهداشت یکی از نیازهای اولیه جامعه به شمار می رود و اگر سرفصل های این حوزه محقق شود آنگاه نیازی به توسعه بخش های درمانی نخواهیم بود چرا که پیشگیری بهتر و کم هزینه تر از درمان برای مردم و دولت بوده و همواره به این مقوله تا حدودی توجه شده است.

 

سلامت مردم با رعایت بهداشت فردی آغاز می شود و در سطح شهر و روستاها نیز این مقوله باید مورد همت و توجه قرار گیرد اما متاسفانه به دلیل محرومیت ها برخی از مردم روستا و خانواده ها از کمترین این خدمات مثل حمام در منزل و یا به صورت عمومی برخوردار نبوده که مطمنا بر سلامت آن ها اثر می گیرند.

همت و اقدام برای احداث روستا به صورت عمومی و یا برای هر خانه اقدامی است که در مناطق مختلف با تلاش گروه های جهادی، کمیته امداد و نهادهای دولتی و خدماتی صورت می گیرد که این بار نیز با هم افزایی و مشارکت بچه های مسجد و بسیج این اتفاق در روستای ازوار از توابع شهرستان کاشان رقم خورده است.

 

*طرح خانه های مطهر اقدامی برای سلامت مردم

 

مدیر کانون فرهنگی هنری سالار شهیدان روستای کاشان با اشاره به محرومیت در این منطقه گفت: طرح خانه های مطهر برای خانوارهای نیازمند و آسیب پذیر اجرایی شد.

 

«محمد خبیری» با بیان اینکه اکثریت اهالی روستا از حمام عمومی استفاده‌ می‌کردند و اکنون بیش از 20 سال است که دسترسی به حمام عمومی وجود ندارد گفت: با تعطیلی حمام عمومی  تعدادی از اهالی روستا به ویژه اقشار نیازمند وتحت پوشش سازمان های حمایتی از امکانات لازم برای استحمام بی بهره ماندند که این موضوع موجب شده تا در معرض بیماری ها و آسیب‌های جسمانی قرار گیرند.

 وی ادامه داد:  توجه به لزوم رعایت توصیه های بهداشتی به ویژه در شرایط خاص برای کنترل بیماری ها ساخت 30 باب حمام در منازل مسکونی افراد نیازمند در دستور کار قرار گرفت که در این خصوص بسیج دانشجویی دانشگاه کاشان، معتمدین محل و دانشگاه کاشان همکاری داشته اند.

 

مدیر کانون فرهنگی هنری سالار شهیدان روستای کاشان یادآورشد: پیشنهاد طرح خانه های مطهر از سوی امام جماعت مسجد مطرح شد و کانون مسجد نیز در حمایت از این طرح نقش خود را ایفا کرده است.

 

*حمایت دانشگاه کاشان از طرح محرومیت زدایی

 

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه کاشان گفت: دانشگاه کاشان برای اجرای طرح های محرومیت زدایی همکاری دارند و موضوع رفع محرومیت بهداشتی از دو روستا ازوار و ویدوج با احداث سرویس بهداشتی و حمام با همکاری این نهاد علمی و مردم دو روستا در دستور کار بچه های تیم جهادی قرار گرفت.

 

«جواد پور پیرعلی» افزود: با کمک 2 میلیارد ریالی دانشگاه و همکاری نیروهای مسجدی و بسیجی انجام گرفته تا اینکه این مشکل و آسیب رفع شود.

 

*محرومیت زدایی به مشارکت عمومی نیاز دارد

 

اقدام به موقع و پیشنهاد ضروری توسط اهالی روستا و مسجد چه نقشی در سلامت مردم خواهد داشت که باید دیگر کانون های مساجد نیز با این رویکرد در رفع محرومیت مردم تلاش و اقدام اساسی انجام دهند که البته نوع نیازهای همواره متفاوت است مثلا برخی فرهنگی، بهداشتی، تعذیه، معیشت، لباس و پوشاک، آموزشی و توانمندسازی هستند که با شناخت نیازها و ارائه راهکار زمینه مشارکت نیز فراهم شود.

 

کد خبر 1043664

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha