خسارت ۱۲ میلیارد تومانی کرونا به اهالی فرهنگ و هنر خراسان جنوبی

نبی زاده با اشاره به خسارت ۱۲ میلیارد تومانی کرونا به اصحاب فرهنگ و هنر خراسان جنوبی گفت: ۱۳۱ پویش مختلف از زمان شیوع کرونا ویروس به همت هنرمندان و اصحاب فرهنگ و هنر استان در راستای ‌آگاهی رسانی و پیشگیری از این بیماری اجرا شده است.

خبرگزاری شبستان- خراسان جنوبی: در روزهایی هستیم که هر لحظه شاهد تغییر آمار مبتلایان به ویروس کرونا و از دست دادن هموطنان خود در شهرهای مختلف کشور هستیم. هر کس به سهم خود تلاش می کند تا نقشی در کاهش آمار داشته باشد. مدافعان سلامت با گذشتن از جان خود و خدمت رسانی بی منت به بیماران، نیروهای جهادی و بسیجیان با تولید ماسک و ملزومات مرتبط با آن، هنرمندان با تولید عکس نوشت و کلیپ، رسانه‌ها و خبرنگاران با اطلاع رسانی و قلم زدن در این عرصه و ... همه به میدان آمده اند تا باری را از دوش مدافعان سلامت بردارند. در این میان هستند مردمی که با عادی انگاری در ایام نوروز امسال به شیوع موج چهارم کرونا دامن زدند و علاوه بر افزایش روزانه آمار مبتلایان به این بیماری و متوفیان، موجبات تعطیلی بسیاری از مشاغلی که در این یک سال آسیب‌های فراوانی از این بیماری دیده بودند را برای چندمین بار رقم زدند.

 

تشکیل ستاد پیشگیری و مقابله با کرونا برای مدیریت این بیماری یکی از اقداماتی است که از زمان شیوع بیماری کرونا در تمامی استان‌ها انجام شد. این ستاد کمیته‌های مختلفی از جمله کمیته «اطلاع رسانی و تبلیغات» را در ذیل خود راه اندازی کرده است، که با توجه به آغاز موج چهارم کرونا در خراسان جنوبی، عملکرد این کمیته را در گفتگو با «ناصر نبی زاده » مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی و مدیر کمیته اطلاع رسانی ستاد استانی کرونابررسی می کنیم.

 

۱-مهمترین اقدامات و فعالیت‌های کمیته اطلاع رسانی و تبلیغات ستاد پیشگیری و مقابله با کرونای خراسان جنوبی چیست؟ از زمان شکل گیری این کمیته (۲۵ فروردین ۹۹) تاکنون، ۶۱ جلسه با حضور اعضای کمیته برگزار شده است که ۲۵۶ مصوبه به دنبال داشته است. همچنین در این مدت ۹۰۰ عکس نوشت، کلیپ و عکس تولید و با بهره گیری از فضای مجازی، در پیام‌رسان‌های مختلف منتشر شده است.

 

تولید ۲۶ هزار و ۱۰۰ خبر، مصاحبه، یادداشت و گزارش خبری به همراه متون آموزشی توسط روزنامه‌های مکتوب و رسانه‌های برخط استان با هدف اطلاع رسانی موقع و به هنگام به مردم و بیان نکات هشداری و پیشگیرانه لازم از دیگر اقدامات انجام شده است. همچنین در ایام عید امسال ۳۷۱ خبر و گزارش در رسانه‌های استان چاپ و منتشر شد.

 

در این مدت ۲۳۱ متن آموزشی در قالب رپرتاژهای آموزشی با همکاری روزنامه‌های استان منتشر شده است. چاپ و نصب ۶۱۶ بنر و آویزه‌های هشدار دهنده و آگاهی بخش و نصب آن در سطح شهر از دیگر این اقدامات است.

 

به دنبال تشکیل کمیته اطلاع رسانی استانی، در ادارات فرهنگ و ارشاد شهرستان‌ها نیز این کمیته تشکیل و تاکنون ۱۶۸ جلسه تشکیل شده است.

 

۲- مهمترین کارهای بدیع و تاثیرگذاری که به همت هنرمندان استان برای اطلاع رسانی و پیشگیری از این ویروس منحوس انجام شد، چیست؟ اجرای ۱۳۱ پویش برای جلوگیری از شیوع بیماری کرونا و کمک به کادر درمان از جمله «اهدای خون سالم، نذر ماسک، تولید کلیپ های هشداری در قالب توصیه هنرمندان به مردم و...» از جمله این پویش‌ها بوده است که برخی از این‌ پویش‌ها همچنان ادامه دارد.

 

۳- برنامه‌های فرهنگی و هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی در این یک سالی که از شیوع بیماری کرونا می‌گذرد چگونه بوده است؟ هیچ برنامه‌ای از برنامه‌های تعریف شده این اداره از جمله جشنواره‌ها، برنامه‌های فرهنگی و هنری لغو نشد و تنها تغییری که در این برنامه‌ها ایجاد شد، انتقال بسیاری از این برنامه‌ها از فضای عمومی به سمت و سوی فضای مجازی و یا برگزاری با حضور بسیار کم مدعوین بوده است به شکلی که می‌توان گفت یک تجربه بسیار جدید و با ارزش در راستای مبارزه با این بیماری منحوس به صورت همگانی آغاز و در کنار آن بسیاری از برنامه‌های آموزشی، هنری، فرهنگی و اقناعی نیز به قوت خود با بهره‌گیری از فضای مجازی برگزار شد.

 

۴- از خسارات وارده به هنرمندان و همچنین حمایت‌هایی که از آنها شد بفرمایید؟ در طول یکسالی که از شیوع بیماری منحوس کرونا می‌گذرد بیش از ۱۲ میلیارد تومان به هنرمندان خسارت وارد شد که تلاش شد با پرداخت تسهیلات با استفاده از سامانه کارا و تحفه بخشی از این خسارات جبران شود. بر این اساس تاکنون از ۱۲.۵ میلیارد تومان درخواست اصحاب فرهنگ و هنر در سامانه کارا ثبت شده است که ۱۱ میلیارد تومان آن پرداخت شده است. همچنین ۵.۵ میلیارد تومان درخواست تسهیلات ثبت شده در سامان تحفه نیز در حال پیگیری و پرداخت است.

 

۵-در طول بیش از یک سال از شیوع کووید ۱۹، آیا هنرمندی از هنرمندان استان به دلیل ابتلا به این بیماری، جان خود را از دست داده است؟ در طول یک سال گذشته تعداد زیادی از هنرمندان به این بیماری مبتلا شدند اما «عیسی رستمی افین» هنرمند پیشکسوت موسیقی مقامی استان در مردادماه سال قبل به دلیل ابتلا به بیماری کرونا در شهر قاین دار قانی را وداع گفت.

 

 

۶-علی رعم تلاش‌های بسیار زیاد مردم و مسئولان، شاهد موج چهارم کرونا در استان هستیم، مهمترین وظیفه مردم چیست؟ با توجه به آمارها، شاهد ویروس جهش یافته کرونا با نام‌های مختلف (انگلیسی و ...) هستیم که قدرت سرایت آن به مراتب بسیار زیاد است. مردم باید تا تولید انبوه واکسن و تزریق همگانی آن، همچون ماه‌های اول شیوع ویروس کرونا ضمن رعایت پروتکل‌ها و فاصله‌گذاری اجتماعی، از استفاده ماسک و شست و شوی مداوم دست‌های خود غافل نشوند و از دورهمی‌های فامیلی و دوستانه به شدت پرهیز کنند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

کد خبر 1044312

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha