تکاپویی کانون های مساجد در بهار قرآن

فرارسیدن ماه مبارک رمضان حال و هوای دیگری را ایجاد می کند که در این میان تکاپوی خاصی در بین کانون های فرهنگی و هنری مساجد در ماه عزیز در قالب بهارانه فهما رقم خورده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اصفهان، ماه مبارک رمضان یکی از فرصت های استثنایی در هر سال برای مومنین بوده تا با خودسازی، معنویت افزایی و تغییر ذائقه نسبت به دیگر روزهای سال، شرایط خاص دیگری را در زندگی خود فراهم کنند.

 

عموم مردم در این مسیر گام هایی را در حوزه های فرهنگی، مذهبی، مشارکت اجتماعی، اطعام و کمک به همدیگر بر می دارند که هر کدام فرصتی برای انسان سازی و تقویت روابط اجتماعی و باورهای پسندیده دینی و اعتقادی به شمار می رود و در این مسیر پر امید، نهادهای فرهنگی از جمله بیش از 25 هزار کانون فرهنگی و هنری در مساجد کشور و نزدیک به 2 هزار باب از آن در استان اصفهان جنبش و جریان های خاصی را با محوریت قرآن و مسجد به راه می اندازند.

کانون های فرهنگی و هنری مساجد در میان حال و هوای خاص این روزها، تکاپوی خاصی در را در ماه عزیز در قالب «بهارانه فهما» رقم زده اند که البته تجربه سال گذشته نیز در قالب رواق همدلی پشتوانه ای عظیم و قدرتمند برای مدیران و تیم های اجرایی این تشکل ها محسوب می شود.

 

برگزاری محافل قرآنی، اجرای مسابقات کتابخوانی، آموزش عمومی، تهیه و توزیع بسته های معیشتی، جزخوانی قرآن، تدوین رویدادهای ماه مهربانی و بسیار فعالیت فرهنگی و هنری دیگر از جمله اقدامات کانون های مساجد از گذشته تاکنون بوده که این روزها به روزرسانی و البته به دلیل شرایط کرونا بر محوریت فضای مجازی و زیست بوم کانون های مساجد شکل گرفته است.

 

*بهارانه فهما رویدادی برای 1400

 

«بهارانه فهما» موجب شده انسجامی بین فعالیت های این مراکز فرهنگی و هنری بر پایه موضوعات مهدویت، تواصی به صبر و حق، شعار سال، عید نوروز، اعیاد شعبانیه، ماه مبارک رمضان، لیالی قدر و عید فطر شکل بگیرد و بچه های مسجد مرجع این رویداد باشند.

 

سلیقه و نوع برنامه ریزی مدیران کانون های مساجد به صورت مطمئن بر تنوع فعالیت ها می افزاید و هر کدام برای هر منطقه جذاب و مخاطب خاص خود را خواهد داشت.

 

مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان اصفهان پیرامون این رویداد ملی گفت: «بهارانه فهما» در قالب بسته برنامه ای ماه های مبارک شعبان و رمضان و ایام سال نو به مرحله اجرا رسیده و ماموریت های این مراکز مثل جذب حداکثری نوجوانان و جوانان به مساجد، انسجام و ارتقا کیفی فعالیت کانون های مساجد، جریان سازی گفتمان تواصی به صبر و حق در قالب این طرح پیگیری خواهد شد.

 

حجت الاسلام «محمدرضا نیستانی» با اشاره به تولید محتواهای چندرسانه ای و انتشار آن از شبکه های اجتماعی افزود: افزایش استفاده از محصولات فرهنگی هنری از دیگر اهداف اجرای این طرح می باشد و اجرای زنده اذان، مناجات خوانی، برگزاری جلسات قرآن، کرسی تلاوت، تفسیر، حفظ و آموزش قرآن، قصه گویی از قصص قرآنی، بزرگداشت مناسبت های مذهبی از برنامه های رواق نور در این رویداد خواهد بود.

وی ادامه داد: دیگر رواق ها نیز مثل کتاب، دانش و همدلی سرفصل هایی را برای این طرح ملی دارند که مدیران و معاونین کانون های مساجد در سراسر کشور متناسب با توانمندی و ظرفیت منطقه و مرکز خود برنامه هایی را اجرا خواهند کرد.

 

*مسابقات قرآنی و رویدادهای فرهنگی در کانون های مساجد

 

در شهرها و روستاهای استان اصفهان کانون های فرهنگی و هنری مساجد بر اساس شرایط هر منطقه فعالیت هایی را به صورت حضوری و یا غیرحضوری به مرحله اجرا می گذارند که محوریت این برنامه ها مسابقات قرآنی و رویدادهای فرهنگی مثل کتابخوانی و مسابقات است.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نجف آباد با اشاره به طرح ملی فهما و رویدادهای این فعالیت گفت: مسابقه کتابخوانی «مهندسی جوانی» ویژه نوجوانان و جوانان و مسابقه کتابخوانی «رمضان، ماه فرصت‌ها» ویژه عموم افراد به همت ستاد هماهنگي کانون‌هاي فرهنگي هنري مساجد کشور پیش بینی شده و که اعضای این نهادها شرکت خواهند کرد و البته در این ماه کانون ها نیز برنامه هایی را بر اساس نیاز خودشان پیش بینی و اجرا می کنند.

 

سیدحسن لوح موسوی  ادامه داد: اگرچه شرایط سخت و شیوع بیماری کرونا بر این روزها اثر گذاشته اما متناسب با شرایط طرح و برنامه هایی پیش بینی و به صورت غیرحضوری اجرایی و حال هوای معنوی در بین مردم ایجاد شود.

*تولید محتوا در فضای مجازی

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان نیز به شرایط متفاوت ماه مبارک رمضان امسال و سال گذشته نسبت به قبل اشاره کرد و اظهارداشت: حضور در  مساجد، حسینیه ها و اماکن مذهبی همانند گذشته نیست که باید برنامه های مورد نیاز این روزها  تولید محتوا فرهنگی و هنری، رآنی و آموزه های دینی به صورت مجازی و از طریق رسانه ها و شبکه های اجتماعی عرضه شود.

 

حجت الاسلام «رمضانعلی معتمدی» ادامه داد: تولیدات فرهنگی و هنری بر بستر اینترنت به دست مردم خواهد رسید و صدا و سیما و سایر رسانه ها نیز در این حوزه نقش خود را ایفا و اجرایی کنند.

 

*اطلاع رسانی و انتشار محتوای تولید کانون های مساجد از خبرگزاری شبستان

 

خبرگزاری شبستان به عنوان رسانه تخصصی در حوزه مساجد و معارف دینی و فرهنگی نقش و ماموریت خود را نیز پر رونق تر از گذشته در کنار کانون های فرهنگی و هنری مساجد و سایر تشکل های دینی اجرایی خواهد کرد.

 

 

کد خبر 1046283

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha