طرح کاداستر موجب تثبیت مالکیت و پیشگیری از زمین خواری می‌شود

سعادتیان با بیان اینکه طرح کاداستر جزو کار‌های ضروری برای مدیریت بر زمین، املاک، شهرها، اراضی کشاورزی و جنگلی، دریا‌ها و سواحل است، گفت: این طرح موجب تثبیت مالکیت، حفظ و پیشگیری از زمین خواری و سوء استفاده‌های دیگر می‌شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، سید صادق سعادتیان، معاون امور املاک و کاداستر سازمان ثبت اسناد و املاک شب گذشته (شنبه 28 فروردین) در برنامه گفتگوی ۱۸:۳۰ شبکه خبر به اهمیت طرح کاداستر اشاره کرد و با بیان اینکه طرح کاداستر جزو کار‌های ضروری برای مدیریت بر زمین، املاک، شهرها، اراضی کشاورزی و جنگلی، دریا‌ها و سواحل است، گفت: این طرح موجب تثبیت مالکیت، حفظ و پیشگیری از زمین خواری و سوء استفاده‌های دیگر می‌شود.

 

وی با بیان اینکه با این تفاهمنامه و اجرای طرح کاداستر، مالکیت دولت بر اراضی ملی تثبیت می‌شود، گفت: این تفاهمنامه ضمن ایجاد شفافیت، امکان مدیریت زمین در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی فراهم می‌شود.

 

معاون امور املاک و کاداستر سازمان ثبت اسناد و املاک با بیان اینکه کل عرصه کشور را کاداستری می‌کنیم، گفت: در مناطق آزاد ارزش زمین بالاست و احتمال زمین خواری و سوء استفاده بالاست که با این تفاهمنامه و اجرای کاداستر جلوی آن‌ها گرفته می‌شود.

 

سعادتیان بر لزوم تثبیت اراضی ملی و منابع طبیعی در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی تاکید و خاطرنشان کرد: ما کل جزیره کیش را نقشه برداری کرده ایم و قسمتی از شهر کیش و مناطق تجاری و ساحلی این جزیره کاداستر و تثبیت مالکیت شده است.

 

سعادتیان با بیان اینکه تا پایان شهریور ۱۰۰ درصد اراضی ملی کشور را کاداستری می‌کنیم، گفت: اقدام دیگری که در اجرای این تفاهم نامه صورت می‌گیرد، تعویض اسناد مالکیت دفترچه‌ای است، با اجرای طرح کاداستر در این مناطق، اسناد مالکیت دفترچه‌ای دیگر ارزش ارائه خدمات نخواهد داشت و باید به سند کاداستری تبدیل شود، در برخی اسناد دفترچه ای، حدود اراضی و املاک توصیفی است که با صدور سند تک برگ کاداستری هم حدود تعیین و هم اطلاعات آن در سامانه‌های مربوطه ثبت می‌شود.

 

سعادتیان با اشاره به تشکیل کارگروه‌هایی با مشارکت سازمان ثبت و دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی، عنوان کرد: این کارگروه‌ها برای نظارت بر اجرای این تفاهم نامه تشکیل می‌شود تا هر چه سریع‌تر مفاد این تفاهم‌نامه عملیاتی شود.

کد خبر 1046999

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha