تقویت زیرساخت‌ ۱۵ روستای هدف گردشگری در سیستان و بلوچستان

معاون گردشگری میراث‌فرهنگی، گردشگری سیستان و بلوچستان گفت: در سال تولید، مانع‌زدایی‌ها، پشتیبانی با ایجاد زیرساخت‌های لازم موانع توسعه روستایی حذف و با پشتیبانی از طرح‌های توسعه گردشگری روستایی افزایش اشتغال و رشد اقتصادی مناطق روستایی رقم می خورد.

به‌گزارش خبرگزاری شبستان از زاهدان، ایجاد و توسعه زیرساخت‌های گردشگری به‌عنوان امور زیربنایی اهمیت زیادی دارد که در کنار ساخت و فراهم‌کردن سایر تاسیسات گردشگری به شکل برنامه‌ریزی‌شده و هدفمند باید اجرایی شود، در صنعت گردشگري بخش دولتي و خصوصي مکمل هم هستند و در کنار جوامع محلی و دانشگاه‌ها حلقه‌ توسعه عالمانه این پدیده بزرگ، جامعه بشری است و عدم وجود هر کدام از این حلقه ها باعث بروز ناکارآمدي در سایر حلقه‌ها خواهد شد. خبرنگار شبستان به سراغ معاون گردشگری اداره‌کل میراث‌فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی سیستان و بلوچستان رفته تا  اقدامات در دست اقدام در راستای توسعه گردشگری در استان در سال تولید، مانع‌زدایی‌ها، پشتیبانی را جویا شود.

*زیرساخت های گردشگری در روستاهای هدف استان چگونه است؟

معاون گردشگری اداره‌کل میراث‌فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی سیستان و بلوچستان گفت: در ۱۵ روستای هدف گردشگری استان مسیرهای دسترسی ارتقا پیدا می‌کند و همه این روستاها از زیرساخت‌های مناسب مخابرات و شبکه تلفن همراه و نیز اقامتگاه‌های بوم‌گردی متناسب با بافت روستا برخوردار خواهند شد.
 
میر حسینی افزود: در همه این روستاها صندوق‌های خرد ایجاد، آموزش‌های هدفمند و مستمر به روستائیان داده خواهد شد برای هر روستا حداقل یک ویژه برنامه سالانه و روز روستا تعیین و این مهم به برنامه‌ریزان تورهای داخلی و ورودی رسانده اطلاع‌رسانی خواهد شد این روستا ها حسب کارکردهای اصلی تقسیم‌بندی و برنامه‌ریزی و نوع معینی از گردشگری در راستای گردشگری روستا در آن‌ها اجرایی خواهد شد.

*چه برنامه های حمایتی برای مردم روستاهای هدف گردشگری تدوین شده است؟

میرحسینی بیان کرد: برداشت وضعیت موجود روستاها به لحاظ امکانات، خدمات، جاذبه‌ها و چشم‌انداز توسعه انجام شده و تا پایان سال مالی ۱۴۰۰ شرایط و زیرساخت‌های جدید برای بهره‌مندی گروه‌های هدف فراهم خواهد شد، توسعه صنایع‌دستی و بازارهای محلی یا ایجاد حداقل روزبازارهای روستایی در خود روستا و یا مراکز جمعیتی نزدیک به آن از دیگر برنامه‌های طراحی شده است.

*چه تعداد پروژه در مناطق گردشگری استان ایجاد شده است؟

معاون گردشگری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سیستان و بلوچستان از فعالیت ۳۶ پروژه ایجاد تاسیسات برقی در مناطق گردشگری استان خبر داد و گفت: ایجاد و توسعه زیرساخت‌های گردشگری به‌عنوان امور زیربنایی اهمیت زیادی دارد که در کنار ساخت و فراهم‌کردن سایر تاسیسات گردشگری به شکل برنامه‌ریزی‌شده و هدفمند باید اجرایی شود.

تعداد ۳۶ پروژه ایجاد تاسیسات برقی در سطح استان فعال است که ۹ پروژه در حال اجرا بوده و ۲۷ پروژه مراحل پایانی را طی کرده و آماده بهره برداری هستند، ایجاد برج نوری در پارک‌ها، روشنایی محور درک و چشمه آبگرم بزمان نیز انجام شده و ترانس برق و شبکه روشنایی مجتمع‌های گردشگری نیز به‌عنوان زیرساخت‌های مورد نیاز برای سرمایه‌گذاران بخش خصوصی از اقداماتی است که در قالب این پروژه‌ها انجام شده است.

چه تعداد واحد بوم گردی در استان موفق به اخذ مجوز شده اند؟

معاون گردشگری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سیستان و بلوچستان گفت: در سال گذشته تعداد ۳۰ موافقت اولیه برای ایجاد واحد‌های بوم‌گردی‌صادر شده است که از این تعداد ۱۷ واحد موفق به دریافت مجوز شده‌اند.

وی از افزایش بوم‌گردی‌های استان به ۹۰ واحد تا پایان خردادماه امسال خبر داد و گفت: علاوه بر برگزاری دوره‌های آموزشی برای ارتقاء کیفیت خدمات در واحدهای بوم‌گردی، افزايش سطح آموزش راهنمایان و مدیران اقامتگاه‌های بوم‌گردی نیز از جمله برنامه‌های انجام‌شده و در دست اقدام است.

*مشارکت مردم در برنامه های توسعه گردشگری چگونه بوده است؟

معاون گردشگری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سیستان و بلوچستان گفت: گردشگري در طول سال‌های اخیر از طریق مشارکت فعال مردم فرصت‌هاي بسياري را براي شکل‌گیری کسب و کارهاي کوچك ايجاد کرده است که بيشتر آنها، روابط مستقيم و متقابل محیط، ميزبان و مهمان را در مقاصد گردشگرپذير در بردارند.

میرحسینی بیان کرد: اقداماتی از جمله اجراي برنامه‌هاي مديريتي و مقررات زيست‌محيطي، تشويق مردم براي مرمت و بازسازي خانه‌هاي موجود در منطقه به جاي تخريب آنها با هدف ایجاد اشتغال پایدار و حفظ هویت و فرهنگ در مناطق مختلف با استفاده از دانش بومی و حفظ سرمایه‌های اجتماعی، تشويق کشاورزان به ادامه کشاورزي در کنار راه‌اندازي اقامتگاه‌هاي بوم‌گردي براي اجاره به گردشگران و صدور مجوز گردشگری کشاورزی در دستور کار حوزه گردشگری قرار گرفته است.

کد خبر 1047492

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha