رمضان؛ فصل فاصله‌گذاری اخلاقی عملی با دشمن اصلی امام زمان(عج)

یک کارشناس مهدوی با بیان اینکه رمضان ماه مبارزه با دشمن اصلی امام زمان(عج) است، گفت: این ماه می تواند نقطه آغازی برای تغییر بزرگ در فرد و جامعه و حتی جهان باشد؛ به همین جهت اولین نداهای ظهور و بشارت‌های آسمانی برای قیام موعود(عج) از رمضان خواهد بود.

به گزارش خبرنگار گروه غدیر و مهدویت خبرگزاری شبستان، به مناسبت فرا رسیدن ماه مبارک رمضان، ماه ضیافت الهی و به منظور بهره مندی حداکثری از جنبه های عرفانی و منتظرانه این ضیافت در سلسله گفتگوهایی با حجت الاسلام والمسلمین «رحیم کارگر»، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگی اسلامی و کارشناس مرکز تخصصی مهدویت «سی اصل عرفانی در ضیافت الهی»  را به بحث و بررسی گذاشته ایم که در ادامه پنجمین شماره از آن تقدیم حضورتان می شود:

 

حجت الاسلام کارگر با بیان اینکه اصل سوم در درک عرفانی از رمضان «فاصله گذاری عینی و عملی  با شیطان» است، اظهار کرد: سلوک الی الله و قدم گذاشتن در طریق اخلاص و عبودیت و توحید ، یک مانع و مشگل بزرگ در پیش دارد و آن چیزی نیست جز شیطنت ابلیس و شیاطین انسی و جنی! اگر کسی واقعا خواهان طی طریق عبودیت و عبادت و عرفان است، باید تکلیف خودش را با شیطان یک سره کند و نفرت و برائت و دشمنی و دوری خود از شیطان را به شکل های مختلف و به طور جدی بروز دهد و فاصله خود را همواره از شیطان حفظ و در عمل اثبات کند که مراقب شیطنت ابلیس است و راه های مبارزه با او را می داند و سلاح هایی همچون نماز و روزه و صدقه و توکل و ... علیه او دارد.

 

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگی اسلامی ادامه داد: یکی از وجوه مهم و برجسته روزه داری و ماه مبارک رمضان، ایجاد مانع در مقابل شیطنت شیاطین است. به تصریح  روایات، شیاطین در این ماه در غل و زنجیر هستند و در ضعیف ترین و حقیرترین حالت خود قرار دارند. انسان باید از این فرصت برای بیرون راندن جدی و دائمی شیطان و شیاطین انسی و جنی از زندگی خود برنامه بریزد و او را بطور جد طرد کنید.

 

وی تصریح کرد: مهمترین اصل برای این طرد، ایجاد خط حائل و خط قرمز در مقابل شیطان و به اصطلاح فاصله گذاری اخلاقی و عملی با او است! انسان سالک ، بخصوص روزه دار، در همه جا و همه موارد باید فاصله خود را از شیطان حفظ کند و اجازه ندهد شیطان وارد حریم زندگی و دل و جان و حتی خون و رگ و سلول های او شود! باید به شکل های مختلف با شیطان مقاتله و جنگ جدی داشته باشد تا بتواند قدرت و توان کنترل و مهار نفس را پیدا کند و به این اندازه گرفتار دام های پلید ابلیسی نشود و خود را از خدای بزرگ و رضوان و قرب و بهشت او دور نسازد.

 

حجت الاسلام کارگر تاکید کرد: هر نوع ضعف و وادادگی و سستی در برابر شیطان، منجر به ضعف و سهل انگاری در عبادات و اعمال صالح می شود، به همین دلیل باید شیطان شناسی و شیطان ستیزی و مقاوم سازی درون و برون در مقابل او را در راس برنامه های عبادی همچون روزه داری، قرار دهیم. ابلیس‌ مظهر همه بدی‌ها، و دشمن‌ سوگندخورده انسان‌ است‌، و همه‌جا دام‌ در راه‌ او می‌گسترد تا وی را از راه‌ راست‌ منحرف‌ سازد، اما‌ با این‌همه‌، قدرت او محدود است‌ و بر بندگان‌ مؤمن‌ و درست‌کار خداوند دستی‌ ندارد و در صورت برخورد جدی و خشن با شیطان، زود فرار می کند.

 

وی اضافه کرد: امیرالمومنین امام علی(علیه‏السلام) می ‏فرماید: «فإنّ الشیطان کامن فى کِسْره وقد قدّم للوثْبةِ یداً وأخّر للنُکُوص رِجْلاً، شیطان مثل دزد ترسو است که دو پای او کنار هم نیست بلکه یک پای او جلو، و پای دیگر او پشت سر آماده فرار است؛  یعنی اگر مواظب او باشید و به او نظر افکنید و با گفتن أعوذ بالله به او پرخاش کنید، فرار می‏کند و به گوشه‏ای می‏خزد. چون همیشه آماده فرار است.

 

این کارشناس مهدوی با بیان اینکه شیطان تا عصر ظهور امام زمان(عج) به اغواگری ها و افسادگری های خود ادامه می دهد، ابراز کرد: حتی ممکن است در دوران منتهی به ظهور، بر شدت شیطنت ها و وسوسه ها و فریب هایش بیفزاید و از انواع و اقسام وسایل و ابزار سمعی و بصری  و سیاسی و ... برای مقاصد خود استفاده کند. اما در نهایت  اين منشأ اصلي آلودگي  و  وسوسه گری در عصر ظهور و به دست امام مهدی(عج) از بین خواهد رفت: «دُوَلُة اِبْليسِ اِلي يَوْمِ القيامَةِ وَ هُوَ يَومُ قِيامِ القائِمِ؛ حكومت (و سلطه) ابليس تا روز قيامت است و آن، روز قيام قائم ما است». (حر عاملي، اثبات الهداة، ج2، ص 566).

 

وی تاکید کرد: حضرت صادق علیه السلام می فرمایند: «خداوند تا روز قيام قائم ما، به شيطان مهلت داده است. وقتي [قائم قيام مي‌كند]، به مسجد كوفه می ‌رود. در آن هنگام شيطان، در حالي كه با زانوان خود راه می ‌رود ـ به آنجا می ‌آيد و می ‌گويد:‌اي واي بر من از امروز!! پس حضرت مهدی(عج) پيشانی او را مي‌گيرد و گردنش را می‌زند و آن هنگام، روز وقت معلوم است كه مهلت شيطان به پايان می ‌رسد». (تفسير عياشي، ج2، ص 243). این بشارت مهمی برای همه مومنان بخصوص منتظران امام زمان(عج) است که بدانند شیطان هم بالاخره از بین رفتنی است و همراه او همه شیطنت ها و مفسده هایش هم از بین خواهد رفت.

 

حجت الاسلام کارگر ادامه داد: دوران غیبت – بخصوص آخرالزمان- عصر جولان و یکه تازی شیطان لعین در همه عرصه های زندگی است و او با تمام قدرت و ترفندها و اتباع و اولاد و فریب هایش در جهت مسخ انسانیت و جلوگیری از ظهور امام زمان(عج)، تلاش می کند. به همین دلیل منتظران امام زمان(عج) وظایف سنگین تر و دشوارتری دارند؛ هم باید از خود مواظبت کنند و هم مراقب جامعه منتظر باشند؛ هم در تربیت نسل منتظر بکوشند و هم موانع شیطانی سر راه ظهور را بردارند؛ هم با شیطان گرایان و دجالان فرهنگی و اخلاقی بجنگند و هم مدافع حریم ارزش های اخلاقی و دینی باشند.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: هم باید قدرت و توان معنوی و روحی خود را برای نصرت امام زمان(عج) بالا ببرند و هم لیاقت و شایستگی اخلاقی و عملی خود را برای درک حضور آن حضرت(عج) اثبات کنند؛ هم باید  جهان را متوجه حضرت حجت(عج) سازند و هم خود لحظه ای از امام خود غافل نباشند و... یقین بدانند که در این مصاف بزرگ، حجت و ولی خدا حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه) همیشه و همواره در کنارشان قرار دارد و یار و مددکارشان در مبارزه با شیطان است. پس ماه رمضان را باید ماه مبارزه با دشمن اصلی امام زمان(عج) قرار دهند؛ همان دشمنی که باعث دوری و فراق انسان ها از امام خود شده و غیبت طولانی او را رقم زده است. ماه رمضان می تواند نقطه آغازی برای تغییر بزرگ در فرد و جامعه و حتی جهان باشد؛ به همین جهت اولین نداهای ظهور و بشارت های آسمانی برای قیام امام زمان(عج) از ماه مبارک رمضان خواهد بود.

 

کد خبر 1048648

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha