رایزنی مجلس برای افزایش حجم مبادلات تجاری در دریای خزر

دنیامالی از رایزنی مجلس برای افزایش حجم مبادلات تجاری در دریای خزر خبر داد و گفت: بندرانزلی در حوزه مبادلات کالا و تجارت ظرفیت‌های بالایی دارد که از آن استفاده نشده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، «احمد دنیامالی» شامگاه (پنج‌شنبه 2 اردیبهشت) در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری با تاکید بر اینکه مجلس به دنبال انجام رایزنی‌هایی در جهت افزایش حجم مبادلات تجاری در دریای خزر است اظهار داشت: بندرانزلی در حوزه مبادلات کالا و تجارت ظرفیت‌های بالایی دارد که از تمام آن استفاده نشده است.

 

عضو کمیسیون عمران مجلس شعار تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها را مورد اشاره قرار داد و با بیان اینکه مقام معظم رهبری در سال‌های گذشته عنایت ویژه‌ای به بحث تولید داشته‌اند عنوان کرد:‌ ما در داخل کشور از یک سو با موضوع تحریم‌های خارجی مواجه‌ایم اما به عللی دچار پدیده خود تحریمی هستیم.

 

دنیامالی با تاکید بر اینکه تولیدکنندگان به حمایت خاصی نیاز ندارند و تنها باید موانع متعددی که پیش پای آنان قرار دارد برداشته شود تصریح کرد: جدی‌ترین مانع فعالیت تولیدکنندگان داخلی برای تامین مواد اولیه و سرمایه در گردش بحث سودهای بالای بانکی است و مجلس تلاش می‌کند با روش‌های مختلف به حوزه تولید کمک کند.

 

نماینده مردم بندرانزلی در مجلس موضوعات بخش تولید را با اشتغال عجین دانست و ضمن اشاره به معضل بیکاری در جامعه اذعان کرد: مجلس به وزارت صمت و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرده که برای اشتغالزایی در کشور اگر به قانون نیاز دارند مجلس آمادگی دارد تا طرح آن را به شکل دوفوریت تدوین و به صحن علنی ببرد.

 

دنیامالی در پاسخ به اینکه دیدگاه وی در مورد اظهارات اخیر نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس مبنی بر اینکه اگر قیمت مسکن در سال 1400 کاهش نیابد ثابت می‌ماند هم ابراز داشت: بر اساس واقعیت‌ها و آنچه که ما در جامعه می‌بینیم به نظر نمی‌آید این اظهارنظر از حیث عملیاتی قابلیت اجرا داشته باشد.

 

عضو مجمع نمایندگان گیلان با بیان اینکه بخش فولاد کشور به عنوان حوزه‌ای که روی بخش مسکن تأثیرگذار است هم‌اینک با 55 درصد ظرفیت خود در حال فعالیت است افزود: طبق تحقیق و تفحصی که مجلس انجام داد در سه سال گذشته بخش فولاد حدود هزار میلیارد سود داشته است و همین الان قیمت هرتن فولاد در کشورمان از قیمت جهانی بالاتر است.

 

عضو کمیسیون عمران مجلس موضوعات اشاره شده را از جمله پارادوکس‌های مؤثر در بخش مسکن که مجلس و کمیسیون عمران روی آن تمرکز کرده است اعلام کرد و گفت: با توجه به این تفاسیر حتی بحث ثابت ماندن قیمت مسکن در سال 1400 شدنی نیست از طرفی فولاد و سیمان در بورس عرضه می‌شوند و بورس در این مورد تعیین کننده است.

 

دنیامالی توسعه اقتصاد دریامحور و مبادلا کالاها در بنادر را به عنوان یکی از راهبردهای اقتصاد مورد توجه قرار داد و یادآور شد: ما در دریای خزر و حوزه بنادر ظرفیت بالایی داریم و اعتقادمان این است با توجه به پتانسیلی که کشورهای حوزه اوراسیا و به ویژه روسیه از آن سود می‌برد، می‌توانیم بسیار فعال‌تر از این‌ها عمل کنیم.

 

نماینده مردم بندرانزلی در مجلس ظرفیت مبادلات کالایی در بندرانزلی و مجتمع بندر کاسپین را حدود 15 میلیون تن در سال اعلام کرد و افزود: در حال حاضر و با وجود تمام اقدامات توسعه‌ای که انجام شده ما فقط به میزان 2 میلیون تن از این ظرفیت استفاده می‌کنیم.

 

وی از همکاری مشترک اتاق بازرگانی با مجلس و رایزنی با سفارت ایران در روسیه با هدف ایجاد یک فضای بهتر جهت افزایش حجم مبادلات تجاری دریایی سخن گفت و اظهار داشت: بندرانزلی تجهیزات خیلی مدرن و به روزی آورده اما سوخت شناورهای ایرانی با قیمت خلیج فارس داده می‌شود که در مقایسه با کشتی‌های روسیه و سایر همسایگان دو برابر است و باید این قیمت کاهش پیدا کند.

 

عضو مجمع نمایندگان گیلان سفر دو هفته قبل هیئت رئیسه کمیسیون عمران مجلس به همراه معاونان وزارت راه و شهرسازی و نیرو به گیلان را مورد اشاره قرار داد و عنوان کرد: با اقدامات خوبی که انجام شد کیفیت آب شرب بندرانزلی ارتقاء پیدا کرد اما در بحث ساماندهی فاضلاب همچنان با مشکلاتی مواجه هستیم و با قیمت امروز 2 هزار میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل شبکه فاضلاب انزلی نیاز داریم.

 

عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه قرار شد بخشی از منابع لازم برای تکمیل سیستم فاضلاب انزلی به میزان 280 میلیارد تومان از طریق سیستم بانکی تامین شود تصریح کرد: در کل این سفر نتایح خوبی برای انزلی داشت و قرار شد مجموعا 600 میلیارد تومان از طریق سیستم بانکی در اختیار دستگاه‌های اجرایی متولی قرار بگیرد.

 

دنیامالی روند ساخت راه‌آهن رشت - انزلی را هم مطلوب دانست و با تشکر و قدردانی از سرپرست منطقه آزاد برای پیگیری این امر تصریح کرد: در دو ماه و نیم گذشته تقریبا معادل یک سال و نیم گذشته در پروژه راه آهن رشت به انزلی کار کرده‌ایم و جریان پروژه با حمایت‌های رئیس سازمان برنامه و بودجه و پیگیری‌های استاندار گیلان مطلوب است. 

 

نماینده مردم بندرانزلی در مجلس طرح جامع احیای تالاب بین‌المللی انزلی را مورد توجه قرار داد و خاطرنشان کرد: پسرفت آب دریای خزر، هجوم گیاه مهاجم سنبل آبی و حریم تالاب از جمله مشکلاتی است که در حوزه تالاب انزلی با آن مواجه هستیم از طرفی مانع دیگر ما این است که دستگاه‌های متعددی خود را در حوزه تالاب متولی می‌دانند.

 

کد خبر 1048869

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha