لزوم برنامه ریزی برای واکنش مناسب در حوادث ناشی از آتش سوزی مراتع

شفیعیان از مسئولان حوزه منابع طبیعی شهرستان جهرم خواست ضمن برنامه ریزی مناسب تلاش کنند تا زمینه اقدام سریع و اولیه در مناطق با احتمال بالای آتش سوزی فراهم و در این راستا ضرورت دارد نسبت به تهیه و بسیج امکانات جهت واکنش موثر اقدام شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از جهرم، «مهدی شفیعیان»، امروز (شنبه 1 خرداد) در نشست با رئیس آبخیزداری و منابع طبیعی شهرستان جهرم، گفت: منابع طبیعی متشکل از آب، خاک، جنگل و مرتع به عنوان بستر حیات بشری و توسعه پایدار جوامع محسوب می شود بنابراین بایستی برای ارتقای فرهنگ عمومی حفظ و توسعه منابع طبیعی در شهرستان تلاشی دوچندان داشته باشیم.

 

فرماندار ویژه جهرم با اشاره به اینکه منابع طبیعی متعلق به همه مردم است، افزود: منابع طبیعی نظیر جنگل ها و مراتع از مصادیق بارز و آشکار نعمت‌های الهی و مواهب خدادادی برای انسان هستند.

 

وی با اشاره به اینکه انسان وظیفه دارد در حفظ، حمایت، احیا و آبادانی منابع طبیعی نهایت دقت و کوشش را به کار برده و شکر این نعمات را به ‌جا آورد، بیان کرد: تقویت مشارکت مردم، ادارات و سازمان‌های مردم نهاد در حفاظت و توسعه نهال کاری، فرصتی مناسب برای استفاده از توان دستگاه‌های اجرایی و تشکل‌های مردم‌نهاد است.

 

شفیعیان با تاکید بر اینکه مردم، سرمایه ارزشمندی برای حفظ و نگهداری منابع طبیعی هستند، تصریح کرد: زراعت چوب، توسعه فضای سبز، اقتصادی کردن طرح های بیابان زدایی با رویکرد مشارکت مردم، تقویت تاثیر طرحهای آبخیزداری در بخش کشاورزی برای بهره برداری روستاییان، تاثیر گذاری دانش آموزان جهت فرهنگ سازی منابع طبیعی در شبکه شاد در این شرایط کرونایی از اهداف پیش روی منابع طبیعی شهرستان باشد.

 

وی با اشاره به اینکه عرصه های منابع طبیعی، جنگل‌ها و مراتع از بزرگترین سرمایه های طبیعی شهرستان هستند که باید در حفظ، نگهداری و توسعه آن تلاش جدی‌تر شود، عنوان کرد: درخت مظهر زیبایی، حیات و یکی از زیباترین و پرثمرترین نعمت‌های بیکران خداوند بوده و  بخش مهمی از نیازهای انسان را برآورده می‌سازد.

 

به گفته فرماندار ویژه جهرم اهمیت و نقش حیاتی درخت و فضای سبز در زندگی بشر و حفظ حیات جانداران کره خاکی بی بدیل بوده و نقش تک تک ما در حفظ و حراست از منابع طبیعی موجود، خصوصاً جنگل ها و مراتع و همچنین توسعه پایدار و گسترش این نعمت الهی، به عنوان یک وظیفه دینی و ملی بسیار مهم است.

 

وی ادامه داد: آتش‌سوزی یکی از عوامل اصلی اختلال و تغییر در اکوسیستم‌های طبیعی است و هر ساله با گرم‌شدن هوا در اواخر بهار و تابستان بیم آن می‌رود که هر لحظه بنا به دلایل مختلف مانند وزش بادهای گرم، افزایش دما و عوامل انسانی، آتش از میان مراتع و جنگل‌ها به عنوان بخشی ارزشمند از منابع طبیعی زبانه بکشد.

 

شفیعیان گفت: آتش‌سوزی یکی از حوادث غیرمترقبه است و براساس تبصره ذیل ماده ۴۷ قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگل‌ها و مراتع کشور در زمان آتش‌سوزی کلیه دستگاه‌های دولتی اعم از کشوری و لشکری موظف به همکاری در بحث اطفا حریق هستند.

 

وی از رئیس و همکاران در حوزه منابع طبیعی شهرستان جهرم خواست ضمن برنامه ریزی مناسب تلاش کنند تا زمینه اقدام سریع و اولیه در مناطق با احتمال بالای آتش سوزی فراهم و در این راستا ضرورت دارد نسبت به تهیه و بسیج امکانات جهت واکنش موثر اقدام شود.

 

فرماندار ویژه جهرم در پایان اظهار کرد: حفظ و حراست از عرصه های ملی و برخورد فوری، قاطع و قانونی با متصرفین اراضی ملی از اصلی ترین ملاک های ارزیابی عملکرد اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان است و از همه ادارات و به ویژه مردم شریف شهرستان درخواست می کنیم در انجام این رسالت یاری رسان متولیان امر باشند.

کد خبر 1058834

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha