صادرات گاز در این دولت دوبرابر شده است

وزیر نفت گفت: در این دولت صادرات گاز دو برابر شده است و برای صادرات اضافه راهی جز بهینه‌سازی مصرف نداریم.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری شبستان، بیژن زنگنه در ادامه جلسه علنی امروز سه شنبه (18خرداد)مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال نماینده مسجد سلیمان درباره طرح ساماندهی گاز فلر-مصرف بهینه سوخت، استراتژی انتقال گاز به عنوان اهرم سیاسی-عوارض آلایندگی شهرداری، عدم اجرای جامعِ طرح طبقه بندی مشاغل، طرح اصلاح اساسنامه شرکت ملی گاز ایران و سپردن مدیریت منابع گازی به شرکت گاز، وضعیت تجارت گاز در خاورمیانه گفت: گازهای فلر یا گازهایی که به مشعل می‌رود موضوعی است که بیش از 60 سال مطرح است و این مسئله پیچیده، دشوار و پرهزینه‌ای است، مجلس نیز به این مسئله توجه داشته و آخرین بار در ماده 48 قانون برنامه ششم توسعه تصویب کرد که گازهای مشعل به قیمت عادلانه واگذار شود. که ما در راستای اجرای این قانون مزایده‌ای را برگزار کردیم و قیمت پایه مزایده برای هر مترمکعب نیم تا دو سنت در نظر گرفتیم که تقریباً رایگان بود اما تعداد مراجعین کم بود و بر این اساس قراردادهایی منعقد شد و برای گازهای همراه کلاستر پارسی و مارون نیم میلیون مترمکعب قرارداد امضا و راه‌اندازی شد. تأسیسات جمع‌آوری چند مورد دیگر نیز به میزان 1.7 میلیون مترمکعب راه‌اندازی شد ولی در مجموع مقادیر بسیار کم بود.

وزیر نفت با بیان اینکه در راستای استفاده از گازهای مشعل باید واحدها و کارخانه‌هایی به نام NGL یا نوعی پالایشگاه گازی احداث شود اظهار داشت: در این NGLها گازی که از چاه‌های مختلف جمع‌آوری می‌شود شیرین‌سازی، تفکیک، جداسازی گاز طبیعی، اتان جدا و هر کدام به یک مصرف می‌رسد که سرمایه‌گذاری سنگینی را شامل می‌شود.در طول مدت گذشته تغییر اساسی در سیاست ایجاد کردیم، تا سال 93 NGLها توسط دولت فقط اجرا می‌شود اما با تغییر سیاست‌ها اجازه دادیم که بخش خصوصی هم نسبت به اجرای آن اقدام کند.

وی ادامه داد:  بر این اساس برای تمام گازهای مشعل خوزستان، فلات قاره و نفت مرکزی تعیین تکلیف کردیم و طرح‌هایی در دست اجرا است و تا پایان سال 1401 بیش از 90 درصد آنچه در برنامه ششم توسعه آمده، اجرایی خواهد شد و تنها گازهای مشعل مسجدسلیمان باقی می‌ماند که به پتروپالایش بختیاری واگذار کردیم تا خیری از مردم این منطقه گرفته نشود.مهمترین کاری که در زمینه گازهای مشعل انجام گرفته احداث پالایشگاه بیدبلند خلیج فارس است که 3 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در آن شده، 56 میلیون مترمکعب ورودی این مجموعه است و 3.4 میلیون تن خوراک برای پتروشیمی‌ها تأمین می‌کند، این کار سال گذشته افتتاح شد.

زنگنه با اشاره به  طرح جمع‌آوری گازهای مشعل در شرق کارون گفت: بخشی از این  گازها به پتروشیمی بیدبلند خلیج فارس و بخشی به پالایشگاه گاز مارون می‌رود و هر دو در دست اجرا است و قراردادهای آن سال 1397 منعقد شده است. در این مجموعه 17.5 میلیون مترمکعب گاز جمع‌آوری می‌شود و ما غیر از این در شرق کارون گازهای مشعل دیگری نخواهیم داشت که در نهایت تا پایان سال 1401 به نتیجه می رسد. برای این بخش دو میلیارد دلار سرمایه گذاری شده است.

وی در توضیحاتی مورد گازهای ژوراسیک مسجد سلیمان نیز تصریح کرد: در این دولت صادرات گاز دو برابر شده است و برای صادرات اضافه راهی جز بهینه‌سازی مصرف نداریم. ما برای تولیدات در پارس جنوبی به 50 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز داریم و این میزان برای نگه‌‌داشت است و برای صادرات اضافی به سرمایه‌گذاری بیشتر نیاز داریم البته صادرات گاز هم نوعی خام‌فروشی است و ترجیح ما در مصرف گاز تخصیص گاز به پتروشیمی است که ارزش افزوده برای ما دارد. این فقط مسئله وزارت نفت نیست و ابعاد مختلف سیاسی دارد که همه را با هم باید در نظر گرفت.

وزیر نفت همچنین در مورد طرح طبقه بندی مشاغل در این وزارتخانه گفت: طرح طبقه‌بندی مشاغل نیز با همکاری وزارت تعاون به تصویب رساندیم و در حال اجرا است.

کد خبر 1063890

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha