خنثی سازی تحریم‌ها، راهکار مواجه با فشار آمریکاست

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: خنثی سازی تحریم در داخل و مطالبه جدی شکستن تحریم در قالب مواجه با اروپا و آمریکا، راهکار‌های دولت اقدام و اصلاح در مواجه با فشار‌های آمریکا است.

به گزارش خبرگزاری شبستان، لیرضا زاکانی بعد از ظهر امروز به همراه مشاوران اقتصادی خود، حسین رضوی پور و میثم پیله ور، برنامه‌های اقتصادی دولت خود را در برنامه «با نخبگان» شبکه چهار سیما تشریح کرد.

 

زاکانی راهکار موثر برای خنثی سازی تحریم‌ها را دارای دو وجه داخلی و خارجی خواند و افزود: رویکرد اصلی ما، خنثی سازی تحریم و توجه به ظرفیت‌های داخلی است؛ اساس را بر جهش تولید گذاشتیم.

 

وی تصریح کرد: اگر از فشار تحریم‌ها مصون شویم، فشار از روی ما برداشته خواهد شد، ولی اگر تنها امید ما این باشد که دشمنان این تحریم را بردارند، به هیچ عنوان تحریم‌ها برچیده نخواهد شد.

 

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: در موضوع برجام، رویکرد ما دو وجه داخلی و خارجی دارد؛ توجه به خنثی سازی تحریم در داخل کشور، مثل موضوع تولید بنزین داخلی که منجر به رفع تحریم‌ها در این بخش شد و رویکرد دوم نیز مطالبه جدی شکستن تحریم در قالب مواجه با اروپا و آمریکا است.

 

زاکانی گفت: ما دچار خود تحریمی هستیم؛ سهم تحریم‌ها در شرایط فعلی کشور تنها ۲۰ است، ولی بی ارادگی، بی عملی و بی برنامگی دولت اسباب مشکلات کشور شده است.

 

پیله فروش نیز در این باره تصریح کرد: عده‌ای در داخل کشور وعده رفع تحریم‌ها می‌دهند در حالی که لغو تحریم‌ها در اختیار ما نیست.

 

مشاور اقتصادی زاکانی همچنین گفت: ۲ راه وجود دارد؛ یا ما اهرم قدرتی داشته باشیم که هزینه اعمال تحریم‌ها را برای طرف مقابل بیشتر کند یا اینکه امتیاز‌هایی دهیم تا طرف مقابل مجاب به لغو تحریم‌ها شود.

 

وی ادامه داد: مسیر دوم را یکبار امتحان کردیم و نتیجه اش زیاده خواهی طرف مقابل بوده است، ولی راهکار اصولی‌تر استفاده از ابزار‌هایی است که قدرت ملی را افزایش دهد و هزینه‌های حفظ تحریم‌ها را برای طرف مقابل بیشتر کند، راهکارش تقویت قدرت داخلی و تولید ملی و همچنین ایمن سازی کشور در مقابل فشار‌ها است.

 

برخورد با مفسدان اقتصادی گردن کلفت در دولت اقدام و اصلاح

 

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: در کشور تنه‌های قطوری از فساد وجود دارد که باید ریشه آن‌ها را زد؛ شروع برخورد هم باید از مفسدان گردن کلفت باشد.

 

زاکانی در ادامه برنامه «با نخبگان» شبکه چهار سیما و در تشریح برنامه‌های دولت خود در خصوص ثبات اقتصادی در کشور تصریح کرد: دولت‌های گذشته همواره برای اداره خود متکی به نفت بودند، اما دولت فعلی در پی تزلزل در اتکا به نفت، اداره کشور را مبتنی بر تورم کرد و با دست در جیب مردم کردن خود را اداره و فشار را به جامعه منتقل کرد.

 

وی افزود: راه درست اداره دولت و ایجاد ثبات اقتصادی توجه به رکن تولید داخلی است، دولت باید از مقابل تولید کنندگان کنار رفته و به جای زمین زدن تولید کننده، دست او را گرفته و بلندش کند.

 

زاکانی همچنین در تشریح برنامه‌های دولت اقدام و اصلاح در حوزه بازار سرمایه نیز گفت: دولت به جای تقویت بازار سرمایه و ایجاد رونق در این بازار با اجرای سیاست‌های دقیق و شرایط درست، طبق گزارش وزیر اقتصاد و دارایی سال گذشته ۳۰۰ هزار میلیارد تومان برای اداره خود از بازار سرمایه بیرون کشیده است.

 

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: حتما امکان ایجاد یک حرکت با ثبات در کشور ما وجود دارد.

 

رضوی پور نیز در تشریح برنامه‌های زاکانی برای ایجاد ثبات اقتصادی گفت: برای ایجاد ثبات چند مولفه اساسی وجود دارد؛ مهار تورم، مهار نوسانات بازار ارز و همچنین جدا کردن معیشت مردم از نوسانات نرخ ارز که آقای زاکانی برای آن‌ها برنامه دارد؛ لازمه داشتن اقتصاد قوی در ابتدا وجود مردمی قوی است.

 

مشاور اقتصادی زاکانی تصریح کرد: جامعه‌ای که معیشت مردم اش با بالا و پایین رفتن نرخ ارز به خطر می‌افتد، حتما جامعه بی ثباتی است.
آقای زاکانی همچنین در خصوص راهکار‌های دولتش برای مهار تورم نیز گفت: امروز ما عملاً جزء پنج کشوری هستیم که در حال تجربه تورم بالای ۲۵ درصد می‌باشیم و نتیجه ناکارآمدی در مهار این تورم را به مردم تحمیل می‌کنیم.

 

وی ادامه داد: نرخ معمول تورم در دنیا ۲.۴ درصد است، ولی ما تورم نقطه به نقطه ۵۰ درصد و تورم عمومی ۴۰ درصد را به مردم تحمیل می‌کنیم، به شکلی که طی سال‌های ۹۰ تا ۹۸، قدرت خرید مردم ۳۴ درصد کاهش یافته است.

 

زاکانی ادامه داد: در صورت وجود نرخ رشد ۸ درصدی در ۸ سال آینده، تازه قدرت خرید مردم را می‌توانیم به سال ۹۰ برگردانیم.

 

نامزد سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری در ادامه این برنامه و در پاسخ به سوالی درباره رمز قدرت ایران در منطقه نیز گفت: رمز این قدرت توجه به توان و توانمندی‌های داخلی و همچنین تکیه به ملت است که مبتنی بر آن‌ها به اهدافمان نزدیک می‌شویم.

 

وی افزود: متاسفانه رویکرد آقای روحانی طی این هشت سال بر خلاف این مسیر بوده و بیشتر به این توجه کرده است که مشکلات داخلی را در خارج از کشور پیگیری و حل نماید، این رویکرد عملاً یک تجربه شکست خورده است.

 

زاکانی همچنین در خصوص نحوه واگذاری‌های بنگاه‌های دولتی تصریح کرد: در واگذاری‌ها یک تخلف بزرگ روی داده است؛ دولت‌ها طی دهه‌های ۷۰، ۸۰ و ۹۰ با واگذاری‌ها خود را اداره کردند و در این سه دهه عملاً به جای اینکه سرمایه‌های کشور کارآمد شود به دست عده‌ای سپرده شد که کاسب بودند و هیچ شناختی هم نسبت به فعالیت مورد نظر نداشتند بنابراین با اخراج کارگران و مفت خریدن بنگاه‌های کشور یک شبه ره صدساله رفتند.

 

وی افزود: امروز باید از طریق اصل بسیار مترقی ۴۹ قانون اساسی امکانی را فراهم کرد تا دولت آینده حقوق مردم را استیفا کند.

 

نامزد سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری به واگذاری پتروشیمی باختر اشاره کرد و ادامه داد: املاک کلارک در لواسان مربوط به بنیاد شهید است که سه برادر ۱۰۳ هکتار آن را به قیمت ۳۷ میلیارد تومان خریدند و سپس این زمین‌ها را تغییر کاربری دادند و پنجاه هزار متر آن را به قطعات ۸۰۰ تا ۲۰۰۰ متری با ۶۰۰ تا ۸۰۰ متر بنا تقسیم کردند.

 

وی یادآور شد: بنیاد شهید از خریداران شکایت کرده و اعلام کرد که اگر قرار به تقسیم زمین‌های مردم و کسب درآمد بو، خود بنیاد بهتر می‌توانست این کار را انجام دهد، اما با دخالت آقای طبری رای به نفع این سه برادر صادر شد.

 

زاکانی گفت: پس از آن این سه برادر ۴۰ درصد از پتروشیمی باختر را به قیمت ۱۰۰ میلیارد تومان خریداری کردند، یعنی هر سهم این پتروشیمی به قیمت ۱۰۱ تومان خریداری شده است در حالی که وقتی سال ۸۲ این پتروشیمی تاسیس می‌شد، قیمت هر سهم آن ۱۰۰ تومان بوده است.

 

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: بعد از آن این سه برادر با سرمایه گذاری ۳۰ میلیاردی نسبت به افزایش سهم خود اقدام کردند، که باعث به دست آوردن ۵۱ درصد از سهام پتروشیمی باختر شد و پس از آن به سرعت هیئت مدیره آن را هم عوض کردند.

 

زاکانی همچنین گفت: در تلاشی دیگر این سه برادر به دنبال خرید یک بلوک ۲۷ درصدی در بورس اعلام کردند که این سهم را به صورت اقساط خریداری می‌کنیم، اما پس از پرداخت ۲۵۰ تومان اول، باقی اقساط را پرداخت نکردند.

 

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر بالغ بر ۲۰۰ هزار میلیارد تومان در دست این سه نفر است که در دولت بعد قطعاً در مورد این افراد اقدام خواهد شد.

 

نامزد سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: حتی در مجلس دهم و یازدهم تلاش‌های بسیاری شد که در مورد این گونه موارد و تخلفات اقداماتی شود، اما بعضی از نمایندگان مانع شدند تا موضوع به نتیجه نرسد.

 

زاکانی گفت: در زمانی هم حتی قرار شد از من برای انجام این کار کمک گرفته شود، اما در دو نوبت تشکیل جلسه، حتی اسم من هم خوانده نشد.

 

وی تاکید کرد: در کشور تنه‌های قطوری از فساد وجود دارد که باید ریشه آن‌ها را زد؛ شروع برخورد هم باید از مفسدان گردن کلفت باشد.

کد خبر 1065532

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha