آغاز رسمی انتخابات ۱۴۰۰ /برگزاری انتخابات در ۱۳۳   حوزه انتخابیه خارج از کشور

انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری و ششمین دوره شورا‌های شهر و روستا با دستور رسمی وزیر کشور از لحظاتی پیش در سراسر کشور آغاز شد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری و ششمین دوره شورا‌های شهر و روستا با دستور رسمی وزیر کشور از لحظاتی پیش در سراسر کشور آغاز شد. انتخابات‌های ریاست جمهوری و شورا‌های شهر و روستا در سراسر کشور برگزار می‌شود، اما انتخابات میان دوره‌ای مجلس یازدهم برای تعیین تکلیف کرسی‌های خالی تنها در شش حوزه انتخابیه «تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس»، «تفرش، آشتیان و فراهان»، «بهار و کبودرآهنگ»، «گچساران و باشت»، «آستانه اشرفیه» و «میانه» و انتخابات مجلس خبرگان رهبری هم فقط در حوزه‌های انتخابیه ۴ استان؛ یعنی تهران، خراسان رضوی، قم و مازندران برگزار می‌شود.

 


برای انتخابات ریاست جمهوری بیش از ۶۷ هزار و برای انتخابات شورا‌ها هم ۷۵ هزار صندوق رای در سراسر کشور در نظر گرفته شده است، در عین حال طبق اعلام رئیس ستاد انتخابات کشور؛ واجدین شرایط ۵۹ میلیون و ۳۱۰ هزار و ۳۰۷ نفر شامل ۲۹ میلیون و ۹۸۰ هزار و ۳۸ نفر مرد، ۲۹ میلیون و ۳۳۰ هزار و ۲۶۹ نفر زن هستند. همچنین در این دوره یک میلیون و ۳۹۲ هزار و ۱۴۸ نفر رای اولی واجد شرایط شامل، ۷۰۶ هزار و ۹۸۸ نفر مرد و ۶۸۵ هزار و ۱۶۰ نفر زن هستند.

 


با توجه به شیوع کرونا نیز برای حفظ ایمنی، زمان اخذ رأی بیشتر شده است یعنی انتخابات از ساعت ۷ صبح روز جمعه با دستور وزیر کشور آغاز می‌شود و تا ساعت ۱۲ شب ادامه دارد البته در شعبه‌های شلوغ رای گیری تا ساعت ۲ بامداد تمدید خواهد شد. در مراکز ۲۴ استان به جز تهران در حوزه شورا‌های اسلامی شهر و روستا برگزاری انتخابات الکترونیکی است.

 

این گزارش می افزاید: جمعه ۲۸ خرداد همزمان با سراسر کشور ۱۳۳ نمایندگی جمهوری اسلامی ایران و ۲۳۴ شعبه اخذ رأی در خارج از کشور آماده برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری شده است و فقط در سه کشور سنگاپور، یمن و کانادا (با توجه به قطع روابط و تعطیلی سفارت جمهوری اسلامی ایران در آن کشور) انتخابات برگزار نخواهد شد.

 

بنابراین گزارش، به دنبال تعیین رئیس ستاد انتخابات خارج از کشور و همچنین رئیس هیئت نظارت بر انتخابات خارج از کشور تشکیل، هیئت‌های اجرایی در کلیه محل‌های اخذ رأی در خارج از کشور و همچنین ۲۰۰ نفر ناظر شورای نگهبان انجام شد. در خصوص زمینه‌سازی حضور ایرانیان خارج از کشور خصوصاً با توجه به محدودیت‌های اعمالی در برخی از کشور‌ها در زمینه کرونا، تلاش گسترده‌ای در کشور‌های مختلف انجام شد تا ضمن فراهم شدن شرایط برگزاری انتخابات برای ایرانیان خارج از کشور، پروتکل‌های بهداشتی کشور‌های میزبان نیز رعایت شود که در همین ارتباط نیز در برخی کشور‌ها همانند مالزی، به رغم شرایط سخت قرنطینه، صندوق اخذ رأی پیش‌بینی شده تا امکان برگزاری انتخابات حتی به صورت محدود فراهم شود.

 

این گزارش می افزاید: سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه نیز درپی دغدغه اعلام شده از سوی مقام معظم رهبری در زمینه تمهیدات انجام شده برای برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در شعب اخذ رأی در خارج از کشور، ضمن قدردانی از توجه ویژه ایشان به ایرانیان مقیم خارج از کشور و به خصوص تأکید مقام معظم رهبری در خصوص زمینه‌سازی برای حضور پر رنگ آنان در انتخابات ریاست‌جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: در آذرماه سال ١٣٩٩ وزارت امور خارجه، آغاز فرآیند انتخابات را به کلیه نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور ابلاغ و درخواست نمود مقدمات برگزاری انتخابات در حوزه کشور متوقف فیه را فراهم آورند.

 

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: در فروردین‌ماه سالجاری وزارت امور خارجه اقلام و ملزومات مورد نیاز انتخابات سیزدهمین دوره ریاست‌جمهوری از جمله تعرفه انتخابات را با حضور نمایندگان ستاد انتخابات کشور و شورای محترم نگهبان تحویل و متعاقباً به کلیه نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در سراسر جهان ارسال کرده است.

 

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: در ساعات باقیمانده تا برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری، همکاران ما در وزارت امور خارجه و نمایندگی‌های کشورمان در خارج از کشور در حال تلاش هستند تا حداکثر آمادگی برای برگزاری انتخاباتی در شأن ایرانیان مقیم خارج ایجاد گردد و قطعاً با بیانات دلگرم‌کننده و توجه ویژه‌ای که مقام معظم رهبری در این زمینه داشتند، با تلاش و جدیت مضاعف این مأموریت انجام خواهد شد.

 

جمال عرف، رئیس ستاد انتخابات کشور همچنین شب گذشته (پنجشنبه ۲۷ خرداد) در ارتباط زنده تصویری با پخش اخبار ۲۱ شبکه اول سیما افزود: همه اقدامات لازم برای جشن سیاسی کشور آماده است و تمام استانداران و فرمانداران اعلام آمادگی کرده اند. توزیع تعرفه‌ها از اول بیش از ۱۰ تا ۱۵ درصد برای همه حوزه‌ها پیش بینی شده است و سیستمی هم داریم که به شکل آنلاین اعلام می‌کند که در شعب وضعیت مصرف تعرفه‌ها چگونه خواهد بود؟ وضعیت سفید، وضعیت زرد و قرمز و هر وضعیت دیگری هم که باشد به ما اعلام خواهد کرد که شرایط چگونه است، در صورتی که لازم باشد به سرعت تعرفه ارسال خواهد شد.

 

او اضافه کرد: تأکیداتی که رهبر انقلاب در خصوص عدم کمبود تعرفه‌ها انجام دادند سبب شد تا امروز بخشنامه‌ای به صورت آنلاین به همه استانداران و فرمانداران ارسال شد تا در مورد مدیریت تخصیص تعرفه‌ها دقت بیشتری به عمل آید و مشکلی پیش نیاید.
رئیس ستاد انتخابات کشور گفت: تفاوتی میان شعب شهری و روستایی وجود ندارد؛ در شعب روستایی انتخابات شورایی رأی گیری انجام می‌شود بنابراین هر واحد روستایی که به حد نصاب برسد از نظر ما یک شعبه تلقی می‌شود و ۷۵ هزار صندوق در شعب پیش بینی شده است. 
 
 
عرف افزود: در حوزه شهری هم حدود ۶۷ هزار شعبه پیش بینی شده است. ساعت شروع رأی گیری هم طبق اعلانات قبلی ۷ صبح فردا خواهد بود، این رویداد به لحاظ قانونی طی ۱۰ ساعت انجام می‌شود که در صورت ضرورت از سوی وزیر کشور تمدید خواهد شد، اما در حالت عادی انتخابات تا ساعت ۱۲ شب ادامه خواهد داشت و در صورت ضرورت و نیاز در شعب شلوغ‌تر این زمان تا ۲ بامداد شنبه ادامه خواهد داشت.
 
 
او گفت: بخش عمده شعبه انتخابات شورا‌های اسلامی ثابت است و در مناطق صعب العبور به صورت سیار برگزار می‌شود و در برخی مناطق هم با چرخ بال صورت می‌گیرد؛ این اتفاق در میان تیره‌های عشایری که قابل دسترسی نیستند؛ خواهد بود. مردم برای حضور یافتن در شعب انتخابات فردا؛ بهتر است که از قبل نامزد‌های انتخاباتی و مورد نظر خود را مشخص و کد آن‌ها را روی کاغذی یادداشت کنند، خودکار شخصی، ماسک و سایر وسایل بهداشتی، شناسنامه و کارت ملی هم همراهشان باشد که دستگاه احراز هویت ما نیازمند کد ملی افراد است.
 
 
وی در خصوص اخذ رأی از سالمندان و مبتلایان به کرونا و افراد بستری گفت: با هلال احمر هماهنگی‌هایی صورت گرفته است تا شعب سیاری جهت اخذ رأی از سالمندان و افراد در قرنطینه کرونایی فراهم آید تا افرادی که تمایل به رأی دهی دارند، اخذ رای شود.

 

 

 

 

کد خبر 1067053

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha