اولین پیام مشارکت مردم در انتخابات نه به تحریم ترامپی و کمپین های براندازان بود

وکیلی با اشاره به اینکه اولین پیام مشارکت مردم در انتخابات رياست جمهوري نه به تحریم ترامپی و کمپین های براندازان بود، گفت: هرگاه مردم شاهد باشند براندازان سوار موج می شوند نارضایتی را کنار می گذارند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، محمدعلی وکیلی شب گذشته (شنبه 29 خرداد) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما درباره انتخابات ریاست جمهوری گفت: حماسه حضور مردم  در انتخابات فراتر از انتظار رخ داد و پیش بینی ها تا 42 درصد می رسید اما وقتی با همه این مشکلات میزان مشارکت به 50 درصد رسید فراتر از انتظار بود.

 

فعال سیاسی با بیان اینکه مردم ایران در مشارکت هایشان یک وجه سلبی دارند یا برای نه به طرف مقابل می آیند که در این دوره انتخابات این نه به طرف مقابل بسیار کمرنگ بود، گفت: در انتخابات پیش شاهد دو قطبی بودیم که خود این شرایط، مشارکت ساز بود.

 

وکیلی به این موضوع اشاره داشت که در این انتخابات چند نه بزرگ داشتیم و اول نه به تحریم بود تحریم های ترامپ در طول این سالیان اثر خود را در زندگی مردم ایران گذاشت و این تحریم ها بهانه را بدست براندازان داد تا از تحریم انتخابات نتیجه بگیرند و کمپین های مختلفی تحت عنوان نه به رای راه انداختند و در داخل هم این کمپین ها اثرگذار بود و ما در صحنه رقابت های انتخاباتی در این روزهای پایانی شاهد صدای رسای تحریم کننده ها بودیم.

 

وی با بیان اینکه اولین پیام این مشارکت نه به تحریم ترامپی و کمپین های براندازان بود و هرگاه مردم شاهد باشند که براندازان سوار موج می شدند نارضایتی را کنار می گذارند و عکس العمل معکوس نشان می دهند. اگر کمپین های نه به رای راه نمی افتاد میزان مشارکت کمتر بود.

 

این فعال سیاسی با بیان اینکه دومین نه که در این انتخابات شاهد آن بودیم نه به برخی از ناکارآمدیهای داخلی بود، گفت: البته یک بله در وجود این نه بود چرا که رییس جمهور منتخب تبدیل به سنبل اعتراض به سیاست های داخلی شد و همچنین موضع رئیسی درباره برجام و سیاست خارجی به دلشان نشست که موجب میزان مشارکت آنها شد البته معتقدیم اگر رئیسی موضع رادیکال علیه برجام می گرفت میزان رایش کمتر می شد و در سقف مشارکت هم موثر بود.

 

وی درباره پیام قهرکنندگان با انتخابات گفت: قهر کنندگان هم پیامی داشتند و اگر ما پیام این 50 درصد را نشنویم معلوم نیست که این تعداد یک روزی در دامن براندازان نیفتند و افرادی که پای صندوق های رای نیامدند به این معنی نیست که خواستند نه به جمهوری اسلامی بگویند بلکه به این معناست که بعضی از آنها به ساختار انتخابات اعتراض دارند و یا می گویند در حکمرانی، مردم در شب انتخابات مورد توجه هستند و بعد از پیروزی در انتخابات، مردم عنصر اصلی غیبت هستند بنابراین بخشی از پیام قهر کنندگان پیام به این شیوه های نامطلوبی است که ما مجریان و کارگزاران امروز گرفتار آن هستیم. فکر می کنم رییس جمهور منتخب با هوشمندی که دارد حتماً توجه به پیام این درصد از جامعه خواهد داشت.

 

وکیلی با تاکید بر اینکه رییس جمهور منتخب باید با مردم صادق باشد و هر آنچه به مردم قول داد عمل کند و هر کجا که نتوانست جلوی دوربین دلیل آن را به مردم بگوید، افزود: کشور ما گرفتار ابر چالش های مختلفی از قبیل تورم، بیکاری، بی اعتمادی، بی آبی است که این ابرچالش ها را با یک دولت کوچک نمی شود به جنگ با آن رفت که اگر می شد دولت های پیشین موفق می شدند و دلیل اینکه دولت های قبلی در تقابل با این ابرچالش ها موفق نشدند چون نتوانستند ابر دولت شکل دهند.

 

این فعال سیاسی با تصریح این نکته که راه سر افرازی در پایان 4 سال، عمل به وعده هاست، گفت: حسن آقای رئیسی این است که یک شخصیت میدانی دارد و معتقدم این توانایی را دارد که از عهده وعده های خود برآید؛ اگر از عهده آنها بر آمد من مدعی هستم که اصلاح طلبان شناسنامه دار می گویند ما رئیس جمهور اصلاح طلب تر از وي نداشتیم اما اگر از عهده انجام کارها برنیاید نه تنها اصلاح طلبان جبهه اصلی مقابله با آقای رئیسی خواهند بود بلکه اصولگرایان هم در میانه راه حتماً وداع زود هنگام خواهند داشت بنابراین مردم دیگر ظرفیت آزمون و خطا ندارند و همچنین ما هم فرصت بازی با وقت و جیب ملت را نخواهیم داشت.

 

وی با بیان اینکه صندوق رای در جمهوری اسلامی، صندوق مشروعیت است چون صندوق رای وجه پاسخگو سازی قدرت است، ادامه داد: دولتی که با حداکثر مشارکت روی کار آمده است از پس ابرچالش ها بر می آید. ما در خاورمیانه بهترین دموکراسی را داريم و مدل دموکراسی ایرانی یک مدل نمونه است بود که به رخ کشورها کشیدیم.هر چقدر میزان مشارکت بالا باشد اول شاخص اقتدار جمهوری اسلامی است و دوم بخش اقتدار فرامرزی و دیپلماسی جمهوری اسلامی را پیش خواهد برد.

کد خبر 1068238

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha