طبق نگرش سیاسی امام رضا (ع) فاصله بین حاکم دینی و مردم مطلوب یک سیستم اسلامی نیست

بحرالعلومی گفت: طبق نگرش سیاسی امام رضا (ع) و رفتارهای آن حضرت در آن دوران نشان داد که فاصله بین حاکم دینی و مردم مطلوب یک سیستم اسلامی نیست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اردبیل، «عبدالله بحرالعلومی» در سلسله وبینارهای دهه کرامت استان اردبیل گفت: رفتارهای امام رضا (ع) در دوران ولایت عهدی و پس از آن نشان داد که وضعیت حاکم دینی جامعه چگونه باید باشد و این رفتارهای سیاسی آن حضرت باعث شد که از طرف مامون برنتابد.

 

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل تصریح کرد: بعد از ولایت عهدی حضرت امام رضا که از طرف مامون به حضرت تحمل شد و بنا به مصلحت و ممالک اسلامی و مسلمانان مجبور به قبول این مسئول شد.

 

این مقام مسئول یادآور شد: رفتارهای که از حضرت امام رضا (ع) ثبت شده در تاریخ هست و نه فقط قبل از آن بلکه بعد از نیز ثبت شده است حتی زمان که به مرو تشریف می آوردند و سخنرانی ها داشتند که آنها نیز نمونه های بارزی از نگرش حضرت در این خصوص وضعیت حکومت اسلامی است.

 

بحرالعلومی اعلام داشت: همان گونه که مخاطبان در خصوص دوران تاریخی ولایت عهدی امام رضا (ع) در ذهن دارند مسئله نماز عید فطر است که در این خصوص وضعیت و نگرش سیاسی آن حضرت برای مردم نیز آشکار می شود و با نگرش و دقت به همان مقطع رویداد تاریخی می توان اندیشه امام رضا (ع) در ارتباط با حکومت و الگوی حاکم دینی در مملکت اسلامی پی ببریم.

 

وی بیان کرد: حضرت با چه کیفیتی عزم کرد برو تا نماز بخوند و این شیوه و رفتار حضرت امام رضا (ع) طوری شد که حکام وقت مامون و حاکمان جاعر نتونستن تحمل کنن و حضرت امام رضا (ع) را از مراسمی که خودشون اصرار کرده بودند که بجا بیاورد منع کردند و اجازه ندادن مراسم به سرانجام برسد.

 

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان افزود: حکام با آن دبدبه و کبکه و با وضع و اوضاع اشرافی برای نماز آماده می شدند و طبیعتا این وضع فاصله بین حاکم دینی و مردم مطلوب یک سیستم اسلامی نیست، موضوعی که هیچ گاه از سوی حضرت امام رضا (ع) و ائمه مصومین (ع) مورد تائید نبود به همین خاطر رفتار امام رضا (ع) بر نتافتن مانع از آن نماز تاریخی شدند اما این رفتار سیاسی آن حضرت در تاریخ ثبت و ضبط شد.

 

بحرالعلومی تاکید کرد: آن حادثه تاریخی نمونه بارزی شد از یک الگوی حاکم مملکت اسلامی که کمترین فاصله را از نظر سطح زندگی باید با مردم مملکت داشته باشد و امروز نیز این مسئله الگو باشد.

کد خبر 1069503

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha