نجات آب نیازمند مشارکت همه اقشار/ عدم مدیریت مصرف آب کردستان را تشنه‌ می‌کند

وقوع پدیده خشکسالی کمبود آب را در کشورمان بدنبال دارد و استان کردستان نیز به دلیل کاهش بارندگی‌ها از این قضیه مستثنی نیست بنابراین نجات آب و مدیریت مصرف آن نیازمند مشارکت همه اقشار است.

به گزارش خبرگزاری شبستان در کردستان، مخمل سبز طبیعت آرامبخش روح و جان آدمی است و وجود درختان و گل‌ها و گیاهان بارقه‌ای از شور و شوق و امید را برای بشریت و جانوران به ارمغان می‌آورد.

 

داشتن طبیعت سرسبز و آرامبخش نیازمند وجود آب است و آب که نباشد، از طبیعت جاندار و سرسبز خبری نیست، باغها و گیاهان شاداب به نظر نمی‌رسند، زمین خشک و بی‌روح می‌شود و تلخ‌تر از اینها بسیاری از مناطق آبی برای آشامیدن نخواهند داشت.

 

به گفته مسئولان کاهش بارندگی در کشور به ویژه استان کردستان موجب وقوع خشکسالی است که از کابوس تابستانی سخت برای زمین و جانداران خبر می‌دهد.

 

آرش آریانژاد مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان میزان متوسط بارش دریافتی استان در فروردین ماه سال جاری، را برابر با 15 میلیمتر بیان کرده و معتقد است: این میزان نسبت به سال آبی گذشته و متوسط درازمدت به ترتیب 83درصد و 80درصد کاهش را نشان می‌دهد و بی‌شک این مقدار بارش در طول دوره آماری 50 سال اخیر بی‌سابقه بوده است!

 

وی اعلام می‌دارد: کاهش بارندگی به افت منابع آب زیرزمینی و فرونشست زمین منجر می‌شود و نیاز است برای برون رفت از وضعیت، برنامه‌ریزی و همکاری ویژه‌ای بین کشاورزان و دستگاه‌های مسوول وجود داشته باشد.

 

به گفته مسئولان نیاز است با اصلاح کشت کشاورزان، مصرف بهینه آب در مصارف خانگی و جلوگیری از هدر رفت و اسراف آب زمینه عبور از بحران خشکسالی را فراهم کنیم و بی شک عدم مدیریت مصرف آب کردستان را تشنه می‌کند و نسل‌های بعد را با بحرانی بزرگ روبرو خواهد کرد.

 

در راستای عبور از بحران کم آبی مشارکت همه اقشار جامعه نیازمند است هر کسی به فراخور نقشی که در جامعه دارد باید برای مصرف بهینه آب بکوشد تا از شرایط بحران براحتی عبور کنیم.

 

کشاورزان با اصلاح الگوی کشت، مصرف کنندگان خانگی و صنعتی با مدیریت مصرف آب، روحانیون با تبلیغ در زمینه کم آبی، فرهنگیان و معلمان با آموزش به دانش‌آموزان در حوزه وضعیت آب استان و چگونگی درست مصرف کردن این نعمت الهی، همگی به نوعی نقشی در مصرف بهینه آب دارند تا بتوانیم از بحران خشکسالی در آب عبور کنیم.

 

شرکت آب منطقه‌ای استان کردستان در راستای تحقق این مهم و توجه به مصرف درست آب در سطح استان زمینه آموزش اقشار مختلف از جمله معلمان و دبیران مدارس و دانش‌آموزان را با برگزاری کارگاه‌های آموزشی و بازدید از وضعیت سدهای استان فراهم کرده است.

 

امروز هفتم تیرماه گروهی از دبیران مدارس مقاطع متوسطه اول و دوم در سد قشلاق حضور یافتند و از چگونگی وضعیت آب این سد که منبع تامین آب شرب شهر سنندج و همچنین بسیاری از اراضی کشاورزی است، بازدید کردند.

 

عبدالله دولتیاری مدیر اداره منابع آب سنندج در این بازدید با ارائه گزارشی از وضعیت سد قشلاق اعلام کرد: سد قشلاق تنها منبع تامین آب شهرستان سنندج است که از ظرفیت 215 میلیون متر مکعبی برخوردار است و 160 میلیون متر مکعب در حال حاضر ذخیره دارد.

 

دولتیاری افزود: در حال حاضر سه متر مکعب از تونل انتقال این سد برای مصارف کشاورزی و شرب شهر سنندج استفاده می‌شود که از این میزان 2.3 متر مکعب برای مصرف شرب سنندج به تصفیه خانه انتقال و مابقی برای اراضی کشاورزی پایاب سد قشلاق استفاده می‌شود.

 

وی خاطرنشان کرد: برای جبران کسری مخزن که در سالجاری به نسبت سال قبل 30 درصد کمتر است از محل سد آزاد از طریق سامانه انتقال روزانه یک و نیم میلیون متر مکعب آب رهاسازی و وارد مخزن سد قشلاق می‌شود.

 

مدیر اداره منابع آب سنندج عنوان کرد: امسال میزان بارندگی نسبت به سال قبل 40 درصد کاهش یافته و به کشاورزان و بهره‌برداران و مصرف کنندگان آب سد قشلاق سنندج توصیه می‌شود در مدیریت مصرف آب شرکت آب را همراهی کنند و در درست مصرف کردن آب کوشا باشند.

 

مسئول روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای کردستان نیز در این بازدید اظهار کرد: شرکت آب منطقه‌ای کردستان در راستای صیانت و حفاظت از منابع آب در زمینه فعالیت‌های فرهنگی با آموزش و پرورش کردستان تفاهمنامه‌ای منعقد کرده است که براساس این تفاهمنامه دو طرح داناب و گسترش سواد آب در دستور کار قرار گرفت.

 

کامران سهرابی اعلام کرد: طرح داناب طرحی برای فرهنگسازی صرفه جویی در مصرف آب برای دانش‌آموزان مقطع متوسطه اول و طرح گسترش سواد آبی ویژه دانش‌اموزان متوسطه دوم است.

 

وی خاطرنشان کرد: براساس اجرای این دو طرح دبیران و دانش‌آموزان را با شیوه‌های مدیریت مصرف آب  و راههای سازگاری با کم آبی آشنا کنیم  که در این راستا اقداماتی از جمله برگزاری کارگاه‌های آموزشی، سمینارهای آنلاین، مسابقات نقاشی و کاردستی و داستان‌نویسی و بازدید از سدهای استان و تاسیسات آبی انجام شده و یا در دست اقدام است.

 

سهرابی اضافه کرد: استفاده از ظرفیت ائمه جمعه و جماعات، استفاده از ظرفیت دانشگاه علوم پزشکی، انجمن‌ها و سازما‌های مردم نهاد سعی براین است تا بتوانیم از این بحران به سلامت عبور کنیم و آسیبی به بدنه شرب و کشاوری استان نرسد.

 

وی اعلام کرد: اگر 10 درصد از مصرف آب استان صرفه‌جویی شود از بحران کم آبی عبور خواهیم کرد.

 

اگر خشکسالی ادامه یابد تبعات ناشی از بی‌آبی در استان بیشتر دیده می‌شود و آیندگان و نسل‌های بعد از ما با مشکل کم آبی روبرو خواهند بود، بنابراین باید شاهد تعامل و همکاری در راستای عبور از این بحران باشیم.

 

دبیران نیز در این بازدید دغدغه‌های خود را در حوزه آب اعلام و بیان کردند: طعم و بوی نامطبوع آب دغدغه این روزهای مردم از جمله دانش‌آموزان است.

 

دبیران همچنین برای جلوگیری از هدر رفت آب خواستار مصرف بهینه آب و توجه مسئولان به اصلاح الگوی کشت توسط کشاورزان شدند و آمادگی خود را برای  آموزش نحوه استفاده درست از آب و وضعیت آب استان برای دانش‌آموزان اعلام کردند.

 

شایسته نازنین پور از دبیران زمین شناسی و محیط زیست شهرستان سنندج در این بازدید اعلام کرد: اخیرا با شرکت در جشنواره الگوهای برتر تدریس، فرونشست آب و کمبود آب را در تدریس خود تشریح کرده و سعی دارد در زمینه آب بهترین آموزش را برای دانش‌آموزان ارائه دهد.

 

قدیمی بودن سد قشلاق و وجود جلبک در دیواره‌های سد و وارونگی آب در برخی ماههای سال موجب تغییر در طعم و بوی آب استان شده اما به گفته کارشناسان این حوزه نیز این امر تاثیری در کیفیت آب ندارد و آب استان سالم است.

 

با اینکه کشورمان روزهای تلخی را با کم آبی سپری می‌کند و کردستان نیز با کمبود بارندگی در بهار امسال نگران از مواجه با کم آبی است، اما قطعا همه اقشار جامعه برای حفظ این نعمت الهی باید همت کنند و استان را برای گذر از این بحران تلخ یاری دهند.

 

در نهایت می‌توان گفت، فرهنگسازی شیوه‌های مدیریت مصرف باید در جامعه ترویج یابد تا با کمبود آب روبرو نشویم.

 

 

 

 

 

کد خبر 1070949

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha