مراسم گرامیداشت چهلمین سالگرد اقامه نماز جمعه در قزوین برگزار می شود

شفیعی شاد از برگزاری مراسم گرامیداشت چهلمین سالگرد اقامه نماز جمعه در قزوین با حضور آیت الله صدیقی امام جمعه موقت تهران خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از قزوین، «علی شفیعی شاد» در نشست خبری که امروز (شنبه ۱۲ تیر) در شبستان امیرالمومنین مسجدالنبی قزوین برگزار شد، با اشاره به اهمیت برگزاری نماز جمعه بیان کرد: رابطه امام جمعه و امت در نماز جمعه تعریف می شود و چیزی نداریم در دین اسلام که چنین ویژگی هایی را داشته باشد.

 

رئیس ستاد نماز جمعه استان قزوین ادامه داد: مقام معظم رهبری فرموده اند نماز جمعه، قلب فرهنگی هر شهر است و این فرمایش رهبری در امتداد سخن امام خمینی (ره) است که فرمودند نماز جمعه  در رأس همه امور است و نگاه ما به نماز جمعه، مبتنی بر همین ویژگی ها بوده و تلاش شده نماز جمعه به قلب فرهنگی شهر تبدیل شود.

 

وی عنوان کرد: در ۴۰ سال گذشته در قزوین زحمات فراوانی برای برگزاری نماز جمعه کشیده شده و نخستین نماز جمعه در قزوین در ۱۲ تیر ماه سال ۱۳۶۰ به امامت آیت الله باریک بین اقامه شد؛ در ابتدا و شاید در اواسط دهه ۷۰ در استان قزوین تکثر نماز جمعه نداشتیم به طوری که در محمدیه، الوند، محمود آباد و اقبالیه نماز جمعه برگزار نمی شد و همه افراد از این مناطق برای شرکت در نماز جمعه به قزوین می آمدند.

 

شفیعی شاد تصریح کرد: نماز جمعه در این سال ها مردمی اداره شده است و از حوزه انتظامات تا نظافت و فعالیت های فرهنگی، عقبه خوبی را در قزوین در حوزه نماز جمعه و مشارکت مردم داریم و شاید جزو چند شهر خوب کشور باشیم که به نسبت جمعیت، آمار مشارکت و حضور مردم در نماز جمعه قابل قبول و پررنگ است.

 

وی تأکید کرد: با حضور آیت الله عابدینی و نگاه ویژه ایشان به نماز جمعه، رویکردها به مسئله نماز جمعه تغییر کرد و برنامه های متعددی از سال ۹۴ تاکنون انجام شده است، مانند طرح دانش آموزی میعاد، انتشار نشریات مختلف و طرح نهضت خدمت سعی کردیم در حد بضاعت و توان با حمایت ها و هدایت های امام جمعه و همکاری همکاران در ستاد قدم هایی برداریم.

 

رئیس ستاد نماز جمعه استان قزوین توضیح داد: در موضوع چهلمین سالگرد اقامه نماز جمعه، مجموعه برنامه هایی تدوین شده است که تحریر آیات و روایاتی در خصوص نماز جمعه و جملاتی از امام و مقام معظم رهبری توسط خوشنویسان استان از جمله این برنامه ها است، قزوین پایتخت خوشنویسی است و این ظرفیت را داریم که از این حوزه استفاده کنیم.

 

وی خاطر نشان کرد: تجلیل از خادمان نماز جمعه در ۴۰ سال گذشته، رونمایی از طرح مرمت جلوخان مسجدالنبی، رونمایی از تمبر نماز جمعه و حضور اعضای ستاد نماز جمعه در مزار مرحوم آیت الله باریک بین از دیگر برنامه هایی است که در این هفته اجرایی می شود.

 

شفیعی شاد تصریح کرد: پایان بخش برنامه های این مناسبت، برگزاری مراسم گرامیداشت چهلمین سالگرد اقامه نماز جمعه و تجلیل از شخصیت مرحوم آیت الله باریک بین در روز چهارشنبه ۱۶ تیر ماه است که مهمان ویژه این مراسم آیت الله صدیقی امام جمعه موقت تهران هستند.

 

وی گفت: در این مراسم از مستندی که در خصوص زندگی مرحوم آیت الله باریک بین تولید شده رونمایی می شود، همچنین از طرح اولیه و ماکت تاریخ شفاهی نماز جمعه قزوین و «کتاب سلوکی از پرواز» مجموعه خاطرات آیت الله باریک بین رونمایی خواهد شد.

 

رئیس ستاد نماز جمعه استان قزوین اعلام کرد: دغدغه ما این است که نماز جمعه را به قرارگاه ایمانی مردم تبدیل کنیم و امت مومنی که همواره پای کار دین و انقلاب هستند، این قرارگاه را به صورت محور تجمع هفتگی داشته باشند و برنامه های جدی تری را با رفع کرونا داشته باشیم.

 

وی اظهار کرد: از دغدغه های ما و تأکید نماینده ولی فقیه در استان که به صورت ویژه به ستاد نماز جمعه مأموریت داده اند این است که میانگین سنی افراد شرکت کننده در نماز جمعه باید پایین آید و تعداد بیشتری در این گروه سنی در نماز جمعه شرکت کنند.

 

شفیعی شاد در پایان با اشاره به نقش رسانه ها در دعوت از مردم برای حضور هرچه بیشتر در نماز جمعه یادآور شد: آنگونه که باید و شاید به موضوع دعوت مردم و ترویج فرهنگ نماز جمعه در رسانه ها پرداخته نمی شود و خواهشمندیم فارغ از ۴۰ سالگی اقامه نماز جمعه به اصل نماز جمعه هم ویژه پرداخته شود و مردم را دعوت کنیم زیرا این کار نشر معارف و امر به معروف است و بهترین کسانی که می توانند ندای نماز جمعه را سر دهند اهالی رسانه هستند و ان شاالله این فرهنگ را در زندگی مردم جاری و ساری کنیم.

 

کد خبر 1072338

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha