گردش ثروت در جامعه به دست افراد آگاه از نظام اقتصادی دین امکان پذیر است

حجت الاسلام دستداده گفت: گردش سالم ثروت در جامعه، تنها به دست انسان های با کفایت و آگاه از نظام اقتصادی دین و واقعیات جهان امکان پذیر است.

حجت الاسلام «زین العابدین دستداده» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در جهرم، گفت: هنگامی که تاریخ بشر را ورق می زنیم به روشنی درمی یابیم که پدیده تنگ دستی و تهی دستی سایه زشت خود را پهن کرده بوده و خودنمایی می کرده است گرچه ضعف و قوت های بسیاری نیزدرآن می بینیم.

 

این کارشناس دینی با اشاره به اینکه از پدیده هایی که همراه جوامع بشری بوده است، پدیده فقر است، افزود: فقر دارای ماهیتی فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی است؛ گرچه این پدیده همواره تلخ و ناگوار بوده، ولی در قرن حاضر که رفاه به ظاهر، هر روز با سرعتی شگفت آور بیش از پیش می شود، تحمل آن تلخ تر و ناگوارتر است.

 

وی از موضوعات قابل مطالعه در این پدیده شوم را «آثار فقر» دانست و اظهار کرد: فقر در بعد فردی، بر شخصیت و زندگی انسان تأثیری زیانبار دارد و از سوی دیگر در بعد اجتماعی نیز دارای آثاری متعدد است. 

 

حجت الاسلام دستداده با اشاره به اینکه خداوند، اموال و دارایی را وسیله سامان بخشی زندگی بشر قرار داده است، عنوان کرد: قرآن کریم بر این حقیقت تصریح کرده و می فرماید «وَلا تُؤْتُوا السُّفَهَاءَ أَمْوَالَكُمُ الَّتِي جَعَلَ اللَّهُ لَكُمْ قِيَامً» اموالی را که خداوند وسیله قوام زندگی شما قرار داده است، به دست سفیهان مسپارید.

 

به گفته وی پایه و اساس هر چیز را «قیام» آن می گویند؛ اگر این پایه نباشد، کیان آن چیز در خطر نابودی و تباهی می افتد و از این رو، مال وسیله سامان بخشی است.

 

مسئول دفتر امام جمعه جهرم با اشاره به اینکه در بینش دینی مال و ثروت می توانند در 2 راه درست و یا نادرست قرار گیرند، گفت: چنانچه ثروت به گونه ای درست، در جامعه به گردش در آید، زندگی انسان سامان یافته، زمینه دست یابی به ارزش های اخلاقی و دینی فراهم می شود و در صورتی که به درستی به گردش نیفتد، نتیجه ای جز فقر و حرمان انبوهی از مردم در کنار اقلیتی مرفه، از یاد رفتن ارزش های اخلاقی و محو آرمان های دینی ندارد.

 

وی با اشاره به اینکه جریان مال در جامعه، چون جریان خون در رگ های بدن است، بیان کرد: خون، گرچه مایه حیات آدمی است، اگر حرکتش در رگ های بدن به کندی و یا به تندی صورت گیرد، حیات بدن را به خطر می اندازد.

 

حجت الاسلام دستداده با بیان اینکه هنگامی جامعه اسلامی، جامعه ای مبتنی بر ارزش های دینی است که اموال به گونه ای درست و طبیعی در شریان های حیاتی اش جاری باشد و نقش سامان بخشی اش را در زندگی، به خوبی ایفا کند، عنوان کرد: گردش سالم ثروت در جامعه، تنها به دست انسان های با کفایت و آگاه از نظام اقتصادی دین و واقعیات جهان امکان پذیر است.

 

وی با تاکید بر اینکه رهبران دینی به دلیل تأثیر زیانبار فقر بر شخصیت فرد و اجتماع، در روایاتی بسیار، آن را نکوهش کرده اند، تصریح کرد: تأثیر فقر، به گونه ای است که مانع رشد و تعالی انسان می شود؛ خداوند، انسان را جانشین خود کرد و بار امانت را بر دوش وی نهاد؛  بار امانتی که هیچ موجودی را تاب تحمل آن نبود و بدو توان آن داد تا مسیر تکاملی خویش را بپیماید و جانشینی خداوند را به ظهور برساند ولی فقر، از موانعی است که انسان را از بروز این توانایی ها باز می دارد.

 

حجت الاسلام دستداده ادامه داد: برای شکوفایی استعدادهای انسان و توانایی های به ودیعه نهاده اش، باید بستری مناسب فراهم آید تا امکان دستیابی به کمالات انسانی برای همه فراهم شود.

 

وی در پایان گفت: در روایاتی که از امیرمؤمنان (ع) به ما رسیده است، بر شماری از آثار فقر بر شخصیت انسانی اشارت رفته است که از جمله آن ها پریشانی فکر و قلّت تدبر، ضعف در اعتقادات دینی و فزونی گناهان، اضطراب روحی، به وجود آمدن یأس و نومیدی، بروز حس خود کم بینی و حقارت، خواری و کم مقداری و ... است.

کد خبر 1072592

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha