گل آلود شدن سد شیرین دره، آب شهر بجنورد را قطع کرد

ورود سیل به سد شیرین دره و گل آلود شدن آب این دریاچه سبب شد تا امروز آب شهر بجنورد در بسیاری از مناطق قطع شود.

خبرگزاری شبستان _ خراسان شمالی؛ مشکل قطعی آب با بارش باران سیل آسا و گل آلود شدن آب سد شیرین دره سال های سال است که گریبانگیر مردم مرکز استان است. باران که می بارید و سیل وارد مخزن سد شیرین دره می شد، آب شهر بجنورد قطع می شد و بعضا این مشکل تا روزها تداوم داشت.

 

 

مسئولان می گفتند که سد شیرین دره در ابتدا، با رویکرد کشاورزی ساخته شد و از این رو محل برداشت آب و دریچه، در قسمت پایین سد تعبیه شده، اما بعدها که مصرف آشامیدن هم در مصارف آب سد قرار گرفت، مشکل گل آلود شدن آب و کاهش کیفیت آن گریبانگیر مردم شد.


 

برای حل مشکل قطعی آب به هنگام گل آلودشدن، طرح آبگیر سطحی توسط شرکت آب منطقه ای استان اجرا و به شرکت آب و فاضلاب تحویل داده شد، آبگیر سطحی، تنها در زمان سیلاب مورد بهره برداری قرار می گیرد، زمانی که آب سد با ورود سیل، گل آلود شده، آب سد از طریق آبگیر سطحی وارد مدار می شود تا شهروندان قطعی آب را احساس نکنند.

 

 

در ماه های اخیر که سیلاب وارد سد شیرین دره شده و آب دریچه تحتانی قطع شده، مردم قطعی آب را احساس نکرده اند، زیرا مخازن همواره پر بوده و پاسخگوی نیاز مردم  بوده است، اما این بار قطعی آب دامن گیر شهروندان شده است.


 

در این باره مسئولان می گویند قطعی برق مجال پُر نگاه داشتن مخازن را از شرکت آب و فاضلاب گرفته و قطعی برق سبب شده تا مخازن آب خالی شود و پر کردن آن زمان بر باشد از این رو شهروندان با مشکل آب روبه رو شده اند.
 

 

یکی از شهروندان بجنوردی در این باره گفت: آب منطقه ما از صبح امروز قطع است و قطعی آب زندگی را برای ما مختل کرده است.
 

 

"زهرا نوری" اظهار داشت: گاهی برق قطع می شود و گاهی آب، گرمای هوا بهانه شده تا برق ها قطع شود و اکنون اعلام شده که سیل، آب سد را گل آلود کرده و سبب قطعی آب شده است.
 

 

مدیر شرکت آب و فاضلاب بجنورد در این باره گفت: به علت جاری شدن سیل و کاهش افت کیفیت آب سد شیرین دره، تامین آب شهروندان با مشکل روبه رو شده است.

 

"منصور درتومی" اظهارداشت: محل برداشت آب برای مصرف آشامیدن، دریچه پایین سد است که در زمان ورود سیلاب و با گل آلود شدن آب دریاچه، برداشت آب از سد از این دریچه غیرممکن می شود از این رو آب این دریچه از مدار مصرف خارج می شود.


 

وی افزود: در سال های اخیر و با پیگیری های انجام شده، آبگیر سطحی در سد شیرین دره اجرا شد تا در زمان ورود سیلاب، آب از سطح سد که کیفیت بهتری دارد، برداشت شود، اکنون هم آب از سطح سد برداشت می شود اما میزان آن اندک بوده و پاسخگوی نیاز نیست.


 

مدیر شرکت آب و فاضلاب بجنورد تصریح کرد: بیش از ۶۰ درصد از آب مورد نیاز شهروندان بجنورد از سد شیرین دره تامین آب می شود و این میزان، قابل برداشت از سطح سد نیست.


 

وی گفت: در شهر بجنورد در هر ثانیه، ۷۵۰ لیتر آب مصرف می شود که ۳۰۰ لیتر از محل چاه های ارکان و کلاته نقی در جنوب شهر بجنورد و ۴۵۰ لیتر از آن از محل سد تامین می شود و  اکنون با توجه به ورود سیلاب به سد شیرین دره، فقط امکان برداشت ۳۰۰ لیتر آب بر ثانیه از سطح سد، امکان پذیر است.
 

 

وی افزود: قطعی برق هم سبب شده تا میزان ذخیره سازی آب در منابع، کم باشد و مخازن در زمان کوتاهی خالی شود و به علت قطعی برق، چاه های رزرو در مناطق کلاته نقی و ارکان را نیز از دست دادیم.
 

 

مدیر شرکت آب و فاضلاب بجنورد با اشاره به اینکه افزایش دما در روزهای آتی تداوم دارد، افزود: پُر شدن دوباره مخازن ذخیره آب زمانبر است و از شهروندان درخواست می شود تا مصرف آب را مدیریت کنند و از استفاده آب شرب برای مصارف غیر شُرب جدا پرهیز کنند.
 

 

مدیر روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی هم در این باره گفت: افزایش دما سبب شده تا میزان مصرف آب به شدت افزایش یابد.
 

 

"احمد حصاری" اظهارداشت: میزان مصرف آب در شهر بجنورد ۴۰ درصد افزایش یافته و با توجه به شرایط کرونا، مصرف آب افزایش یافته و افزایش دما نیز مزید برعلت شده است، به طوریکه در هفته جاری مصرف آب از ۶۵۰ لیتر در هر ثانیه به بیش از هزار لیتر بر ثانیه افزایش یافته است.
 

 

وی خاطرنشان کرد: دیروز که سیل وارد سد شده، کیفیت آب مخزن کاهش یافته و از این رو برداشت آب از دریچه تحتانی متوقف شده است.

 

 

روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی افزود: در حال پیگیری هستیم تا شماری از چاه ها در مدار قرار گیرد تا کمبود آب در شهر بجنورد جبران شود.

 

 

کد خبر 1072688

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha