کارکردهای مسجد را محور تالیف کتاب کنیم/ با کمبود اهل قلم متخصص در حوزه مسجد مواجهیم

حجت‌الاسلام آموزگار بر لزوم تربیت نویسندگان متخصص درباره مسجد تأکید کرد و گفت: بیشتر تألیفات نویسندگان و محققان حوزه مسجد، تألیف کتاب عمومی است، در صورتی که انجام فعالیت‌های پژوهشی در حوزه تخصصی مسجد می‌تواند برای مخاطبان جاذبه مند باشد.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان،با سیری در زندگی پیامبر(ص) و امامان علیهم السلام می توان توجه و اهتمام عملی به نوشتن را از متن سیره آنان دریافت. در صدر اسلام، پس از پایان برخی جنگ ها، پیامبر(ص) دستور می داد اسیرانی که به ۱۰ نفر از مسلمانان خواندن و نوشتن بیاموزند، آزاد شوند. این عمل در جامعه محروم از تمدن آن دوره، زیباترین و مؤثرترین پیام برای ارج نهادن به جایگاه قلم و علم بوده و است. به مناسبت 14 تیر، روز قلم گفت و گویی با حجت الاسلام«محمد آموزگار»، محقق و نویسنده در حوزه مسجد ترتیب داده ایم و ضرورت‌های تألیف کتاب و نویسندگی در حوزه مسجد را از وی جویا شدیم که در ادامه مشروح این گفت و گو را می خوانید:

 

حجت الاسلام «محمد آموزگار»، در گفت و گو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان با اشاره به مهجوریت  تألیف کتاب‌ در حوزه مسجد اظهار کرد: متأسفانه در حوزه مسجد نویسندگانی که به صورت تخصصی به تألیف کتاب اقدام کنند، بسیار معدود هستند و در این زمینه نهادها و سازمان ها نیز هیچ برنامه‌ریزی برای تربیت و پرورش نویسنده نکرده اند.

 

این پژوهشگر و محقق در حوزه مسجد بیان کرد: امروز ما با کمبودهایی در حوزه تألیف کتاب در حوزه مسجد مواجه هستیم و بیشتر تألیفاتی  که توسط نویسندگان و محققان و پژوهشگران در حوزه مسجد انجام  می شود، تألیفات عمومی در حوزه مسجد است، در صورتی که انجام فعالیت‌های پژوهشی در حوزه تخصصی مسجد می‌تواند برای مخاطبان جاذبه مند باشد. به اعتقاده بنده یکی از موضوعاتی که باید مورد توجه قرار گیرد، این است که به عنوان مثال اگر می‌خواهیم در حوزه مسجد به صورت تخصصی تالیفاتی داشته باشیم، کسانی که در رشته مدیریت تحصیل کرده اند باید در بحث مدیریت مسجد کتاب‌ تألیف کنند و کسانی که در رشته تربیتی تحصیل کرده اند، در بحث آثار تربیتی مسجد ورود و کتب تخصصی تألیف کنند و افرادی که در رشته جامعه شناسی تحصیل کرده‌اند به بحث کارکرد اجتماعی مسجد ورود یابند، در این صورت است که می‌توان به صورت تخصصی به همه کارکردهای مسجد پرداخت و آنها را برای مخاطب تبیین کرد.

 

وی بر لزوم نوآوری در تألیف کتاب‌ها در حوزه مسجد تأکید کرد و گفت: اینکه با بهره گیری از آیات و روایات و احادیث کتاب‌هایی در حوزه مسجد تألیف شده است و اکنون نیز نویسندگان با الگوبرداری از همان روش و شیوه و نیز انجام کاری تکراری اقدام به تألیف کتاب در حوزه مسجد کنند، نمی‌تواند برای مخاطب اثرگذار و جاذبه مند باشد.

 

حجت الاسلام آموزگار با بیان اینکه باید با انجام فعالیت‌های تخصصی در حوزه مسجد، به ضرورت‌های امروز مساجد توجه شود، اضافه کرد: لزوم احیا و تبیین کارکردهای مسجد نیازمند انجام فعالیت‌های پژوهشی و تحقیقی مستمر است و صرف اینکه در چند مجله و نشریه داخلی و چندین کتاب به کارکرد مساجد پرداخته شود، نمی‌توان به کمبودها و نقایص موجود در این زمینه پاسخ گفت.

 

این پژوهشگر و محقق در حوزه مسجد بر لزوم برگزاری نشست ها و جلسات تخصصی در مورد بررسی کارکردهای مسجد و نیز تشویق نویسندگان به تألیف در حوزه مسجد تأکید کرد و ادامه داد: ضرورت دارد که رسانه‌های جمعی و ارتباطی همچون صدا و سیما در این زمینه  نشست های تخصصی برگزار و روزنامه‌ها مطالب تخصصی در این زمینه منتشر کنند، همچنین ضرورت‌های تألیف کتاب‌ در حوزه تخصصی مسجد را برای مردم تبیین و اطلاع رسانی کنند.

 

حجت الاسلام آموزگار همچنین بر لزوم فرهنگسازی میان دانشجویان برای تدوین و تهیه پایان نامه‌های دانشگاهی با موضوع مسجد تأکید کرد و گفت: میزان پایان های دانشگاهی در حوزه مسجد بسیار کم است و راهکار تشویق دانشجویان برای تألیف پایان نامه در حوزه مسجد و فعالیت تخصصی در این زمینه، گسترش تعامل و همکاری میان دانشگاه ها و مسئولین مسجدی و مساجد و تشکیل گروه های تخصصی برای تشویق دانشجویان در این زمینه است و اینکه این موضوع در میان قشر جوان و دانشگاهی فرهنگسازی شود که مسجد همانند دانشگاه مرکز تربیت و تمدن ساز است.

 

این کارشناس و محقق در حوزه مسجد تصریح کرد: در صورتی که کارکرد مساجد را برای مردم به درستی تبیین کنیم، بدون شک مردم گرایش به مسجد پیدا می کنند، چون در صورتی که مردم بدانند مسجد می‌تواند مأمن و پناهگاهی برای جلوگیری از انحرافات و آسیب های اجتماعی باشد، به طور قطع فرزندانشان را از کودکی با مسجد مانوس می کنند، به ویژه آنکه مسجد از نظر معنوی، فکری، تربیتی می‌تواند انسان ساز باشد.

 

وی با اشاره به جایگاه مساجد در صدر اسلام اظهار کرد: در صدر اسلام در مساجد حلقه های علمی، معرفتی، پژوهشی شکل می‌گرفت و علما بسیاری از فعالیت‌های علمیشان را در این پایگاه های مقدس معنوی انجام می دادند، از طرفی مسجد پایگاه رسیدگی به مشکلات حقوقی، اجتماعی و اقتصادی مردم بود،به طوری که مردم در مسجد با عالمان و بزرگان دیدار و در محورهای مختلف از مشاوره های آن‌ها بهره می‌بردند و در واقع از گذشته تاکنون مسجد مرکزیت اجتماعی  داشته است، این کارکرد امروز بیش از پیش باید در جامعه ما مورد توجه قرار گیرد.

 

حجت الاسلام آموزگار در پایان گفت: تشکیل سازمان ها و نهادهای موازی با مسجد نباید موجب کمرنگ شدن کارکرد مساجد شود، بلکه برای مقابله با تهاجمات فرهنگی دشمن، رسیدگی به مشکلات اقشار محروم، قرض الحسنه مساجد، تقویت کتابخانه مساجد و آگاهی بخشی به مردم جامعه باید اولویت کاری خانه‌های خدا قرار گیرد.

 

کد خبر 1072818

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha