از مأموریت امام علی(ع) در یمن تا واقعه حجة الوداع/مضمون خطبه پیامبر(ص) در حجة الوداع چیست؟

محمدی گفت: پیامبر اکرم (ص) سال دهم هجری در آخرین حج خود اعلام عمومی کردند تا همه در این آیین مهم شرکت کنند. ایشان تنها به دنبال حضور مردم نبودند بلکه هدفی والاتر را پیگیری می کردند.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان؛ 24 ذی القعده ۱۴۳۹ قمری روزی است که ۱۴۲۹ سال پیش ، حجةالبلاغ  آخرین عزیمت‌ حضرت  محمد صلی الله علیه و آله و سلم‌ به مکه آغاز شد؛ حجةالبلاغ را حجة الاسلام، حجة الوداع و حجةالتمام نیز نامیده‌اند. حجةالبلاغ آخرین حج دوران زندگی محمد (ص) و نخستین حج کامل بود که شمار همراهان پیامبر اسلام‌ در این حج بنا بر منابع تاریخی 90 هزار نفر، 114 هزار نفر و حتی بیش از آن آمده‌ است.

رسول اکرم(ص) پس از هجرت به مدینه، سه بار برای عمره به مکه رفت، اما به گفته مورخان و محدّثان، فقط یک بار در مراسم حج حضور یافت و آن چند ماه پیش از وفاتش بود. از آنجا که این حج در آخرین سال عمر آن حضرت(ص) واقع شد و پیامبر در آن با مسلمانان وداع کرد، به حجة الوداع (حج خداحافظی) مشهور است. بنابر باور شیعه، پیامبر(ص) در بازگشت از این سفر، در غدیر خم، به دستور خداوند امامت و ولایت امیرالمؤمنین امام علی(ع) را به صورت عمومی اعلام کرد و از مردم بر این امر، بیعت گرفت؛ بدین رو این حج، برای شیعیان اهمیتی ویژه دارد.

بنابراین گزارش رمضان محمدی، تاریخ پژوه و استاد حوزه و دانشگاه در گفت و گو با خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان با اشاره به واقعه تاریخی حجه الوداع گفت: پیامبر اکرم (ص) سال دهم هجری در آخرین حج خود اعلام عمومی کردند تا همه در این آیین مهم شرکت کنند. ایشان تنها به دنبال حضور مردم نبودند بلکه هدفی والاتر را پیگیری می کردند.

 

وی افزود: در همان زمان پیامبر (ص) به حضرت علی (ع) ماموریتی در یمن داد و ایشان نیز در آن جنگ موفق ظاهر شدند. پیامبر به امیرالمومنین (ع) فرمود پس از ماموریت یمن خود را به حج برسان. ایشان نیز بلافاصله به مکه برگشتند تا به پیامبر (ص) ملحق شوند.

 

این تاریخ پژوه با اشاره به واقعه یمن و حضور امام علی(ع) به دستور پیامبر(ص) در آن عنوان کرد: برخی از منابع تاریخی به این موضوع اشاره دارند که پس از پایان یافتن جنگ یمن برخی از مسلمانان غنایم به دست آمده را تصاحب کردند اما حضرت علی (ع) فرمود تمام این غنایم باید با اجازه پیامبر (ص) تقسیم شود و از این رو تمام آنها را پس گرفت. همین امر موجب شد تا برخی از مسلمانان ناراحت شده و شکایت حضرت علی (ع) را نزد پیامبر (ص) ببرند. پیامبر نیز از شکایت و شکوه مسلمانان به شدت ناراحت شدند.

 

وی افزود: پس از ملحق شدن امام علی (ع) به کاروان حج الوداع پیامبر (ص) از حضرت علی (ع) فرمود با چه هدفی محرم شده ای ؟ امام علی (ع) فرمودند من با همان هدف و خواسته ای که پیامبر خدا در این حج شرکت کرده است، محرم شده ام.

 

محمدی تصریح کرد: از دیگر وقایع مهم تاریخی در حج الوداع ارایه خطبه مشهور پیامبر (ص) در عرفات است. ایشان در این خطبه به حرمت خانه خدا حرمت جان و مال مسلمانان اشاره کردند و همچنین مسلمانان را به نزدیک بودن رحلت شان آگاه ساختند.

وی خاطرنشان کرد: پیامبر (ص) در این خطبه از مسلمانان خواستند تا کینه های دوران جاهلیت را کنار گذاشته، حقوق زنان را محترم بشمارند و هیچ کس از اعراب نسبت به عجمیان برتری نداشته باشد. در پایان این خطبه پیامبر (ص) به مسلمانان فرمودند که من دو چیز گرانبها یکی قرآن و اهل بیت ام را در میان شما امانت می گذارم.

کد خبر 1073825

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha