بازنگری آزمون های تخصصی حفظ قرآن/مصوبه جدید ستاد راهبری حفظ قرآن ابلاغ شد

بحرالعلوم گفت: آیین نامه اجرایی آزمون‌های عمومی حفظ قرآن کریم، طی روزهای گذشته به تمام دستگاه های اجرایی کشور به ویژه دستگاههای ستاد راهبری حفظ قرآن کریم ابلاغ شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان؛ رهبر معظم انقلاب در سال 1390، مطالباتی را در جمع قاریان، حافظان و اساتید قرآنی کشور مبنی بر تربیت 10 میلیون حافظ قرآن مطرح کردند، مطالباتی که این بار به‌صورت جدی‌تر و با طرح عدد و رقم مطرح شد.

 

به دنبال فرمایش ایشان، هر یک از دستگاه‌های قرآنی به فکر افتادند تا گامی در این مسیر بردارند و تلاش‌هایی نیز در این راستا صورت گرفت که از جمله آنها می‌توان به تهیه "سند طرح ملی حفظ قرآن"  و تشکیل "ستاد راهبری طرح ملی حفظ" توسط شورای توسعه فرهنگ قرآنی اشاره کرد. سندی که البته 11 تیرماه سال 95 یعنی 4 سال پس از فرمایش رهبری از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی برای اجرا به دستگاه‌های دولتی، عمومی و نهادهای مردمی ابلاغ شد.عملکرد ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن در این سال‌ها مورد نقد بسیاری از کارشناسان قرآنی قرار گرفته است.اما طی سالیان اخیر شاهد تغییر و تحولاتی در برگزاری و اجرای طرح های این ستاد هستیم.

 

بنابراین گزارش، محمد مهدی بحرالعلوم، معاون آموزش مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه، در گفتگو با خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان؛ با اشاره به آخرین مصوبات جلسه ستاد راهبری حفظ قرآن کریم، و لزوم ترویج حفظ عمومی قرآن کریم گفت:آیین نامه اجرایی آزمون‌های عمومی حفظ قرآن کریم، طی روزهای گذشته به تمام دستگاه های اجرایی کشور به ویژه  دستگاههای ستاد راهبری حفظ قرآن کریم ابلاغ شد.

 

 وی افزود: بر اساس این آیین نامه سازمان تبلیغات اسلامی به عنوان محور اجرایی و سایر دستگاههای اجرایی به ویژه موسسات قرآنی به عنوان برگزار کننده این آزمون ها فعالیت می کنند.

 

 بحرالعللوم عنوان کرد: شورای اعطای مدرک حافظان قرآن کریم مستقردر سازمان تبلیغات اسلامی و سازمان دارالقرآن الکریم مسئول طراحی آیین نامه بوده و بر حسن اجرای این طرح نظارت می کنند.

 

این حافظ بین المللی قرآن کریم تصریح کرد: همچنین ادارات کل تبلیغات اسلامی در استان های کشور نیز  به عنوان دستگاه هماهنگ کننده و ناظر بر اجرای آیین نامه فعالیت می کنند. از طرفی نیز موسسات قرآنی مردم نهاد و توانمند می توانند با هماهنگی سازمان تبلیغات اسلامی مجری طرح اعطای مدرک حافظان قرآن کریم  باشند.

 

وی افزود: گفتنی است دستگاه‌های اجرایی و دولتی کشور نیز می توانند  برای کارمندان و همکاران خود با هماهنگی سازمان تبلیغات اسلامی طرح اعطای مدرک به حافظان قرآن کریم را اجرا کنند.

 

بحرالعلوم عنوان کرد: آزمون های اعطای مدرک حافظان قرآن کریم بر خلاف  آزمون های تخصصی  حفظ قرآن که از سال ۱۳۸۵ در کشور اجرا می شود؛ تنها به حفظ 10 جزء، 20 جزء و کل قرآن کریم منتهی نمی شود و از حفظ 1 جزء تا کل قرآن در 10 مقطع برگزار خواهد شد.همچنین برای برخی از رشته ها علاوه بر حفظ قرآن کریم مفاهیم اولیه آیات،تجوید قرآن در حد مختصر(به میزان تلفظ حروف) محاسبه خواهد شد. بنابراین آزمون های حفظ قرآن کریم به لحاظ کمیت و کیفیت، عمومیت و جامعیت بیشتری دارد.

 

وی خاطرنشان کرد: سازمان تبلیغات اسلامی باید مقدماتی را برای اجرای طرح آزمون های حفظ قرآن کریم فراهم کند که از جمله ی آن می توان به تولید و تهیه نرم افزار، تشکیل کمیته های علمی در استان های کشور متشکل از 3 تا 5 نفر از حفاظ شناخته شده ی استان ها اشاره کرد.امیدوار هستیم با فراهم شدن این مقدمات از سوی سازمان تبلیغات اسلامی در نیمه دوم سال جاری شاهد برگزاری موفق این آزمون ها باشیم.

کد خبر 1075202

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha