بلاتکلیفی تجهیزات ۷۰ میلیون یورویی فاز ۳ مس سونگون

خانی با اشاره به بلاتکیفی دپوی تجهیزات فاز ۳ مجتمع گفت: قیمت کنونی این تجهیزات بیش از ۷۰ میلیون یورو و حدود ۲ هزار میلیارد تومان است که باید هر چه سریعتر موضوع دپوی این تجهیزات تعیین تکلیف شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در تبریز، «محمدباقر خانی»‌ در جریان بازدید رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی از مجتمع مس سونگون اظهار داشت: با وجود توسعه فعالیت ها و اکتشافات جدید در مجتمع مس سونگون که ذخیره قطعی مس را بالا برده با مسائل عدیده ای نیز مواجه هستیم که ایجاد دمپ جدید از جمله آنها است.

فرماندار ورزقان افزود: در حال حاضر ماشین آلات سنگین معدن برای حمل مواد باطله باید فاصله طولانی و ارتفاع 500 متری را طی کنند که مسائل زیادی را بویژه در زمان بارندگی و هوای مه آلود در معدن ایجاد می کند و ممکن است حوادث جبران ناپذیری را به دنبال داشته باشد.

وی با اشاره به بلاتکیفی دپوی تجهیزات فاز 3 مجتمع اذعان داشت: قیمت کنونی این تجهیزات بیش از 70 میلیون یورو و حدود 2 هزار میلیارد تومان است که باید هر چه سریعتر موضوع دپوی این تجهیزات تعیین تکلیف شود.
خانی ادامه داد: یک سوم سرمایه گذاری فازهای یک تا سه به میزان 200 میلیون یورو انجام گرفته و اگر 400 میلیون یورو باقی مانده نیز تامین شود همه این فازها می تواند به مرحله بهره برداری برسد.

همچنین در ادامه مدیرعامل مجتمع مس سونگون، اظهار داشت: این مجموعه به عنوان یک واحد صنعتی و معدنی بزرگ در استان فعالیت می کند و در حال حاضر در زمینه استخراج معدن و تولید کنستانتره مس فعال هستیم و امیدواریم بزودی مباحث توسعه ای مجتمع تعیین تکلیف شود.

«علی بیات ماکو» ظرفیت فعلی تولید کنستانتره مس سونگون را سالانه 320 هزار تن اعلام و اضافه کرد: تلاش می کنیم در سه سال آینده با احداث فازهای 3 و 4 این رقم را به 600 هزار تن افزایش دهیم.

وی افزود: در مورد احداث واحد ذوب و پالایش نیز انجام مناقصه و تعیین پیمانکار به نتیجه رسیده و منتظر ابلاغ هستیم که در صورت اجرای آن شاهد بهره برداری از واحد ذوب و پالایش به ظرفیت 200 هزار تن خواهیم بود و زنجیره تولید مجتمع کامل تر خواهد شد.

بیات ماکو ابراز داشت: ذخیره معدنی مجتمع از حدود 500 هزار تن به یک میلیارد تن افزایش یافته و ذخیره زمین شناسی نیز از یک و نیم میلیارد تن فراتر رفته است. اکتشاف ذخایر زمین شناسی ما تا عمق  هزار و 200 متری صورت گرفته و با ورود دستگاه های حفاری جدید که قابلیت حفاری تا عمق دو هزار و 500 متری را دارند به شناسایی این ذخایر کمک بیشتری می شود.

مدیرعامل مجتمع مس سونگون تصریح کرد: در ورزقان بیش از 300 کیلومتر مغزه سنگ اکتشافی وجود دارد که به معنی 300 کیلومتر حفاری و نمونه برداری است و در حال حاضر هزینه هر متر حفاری بالغ بر یک میلیون و 600 هزار تومان است

کد خبر 1075582

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha