پرداخت تسهیلات اصلاح و به‌زراعی باغات چای/ صنعت چای به سرمایه‌گذاری جدید نیاز دارد

جهانساز از پرداخت تسهیلات اصلاح و به‌زراعی باغات چای خبر داد و گفت: صنعت چای به سرمایه‌گذاری جدیدی نیاز دارد و فعالان این عرصه بدون حمایت و پشتیبانی قادر به این سرمایه‌گذاری نیستند.

«حبیب جهانساز» با بیان اینکه در گذشته اتفاقاتی افتاد که صنعت چای آسیب‌های فراوانی دید و منجر به رها شدن باغات چای شد به خبرنگار خبرگزاری شبستان گفت: حدود 18 سال این صنعت هیچ گونه صرفه اقتصادی برای کشاورز چایکار نداشت.

 

رییس سازمان چای کشور واردات انبوه چای خارجی در گذشته و ارزی که برای این کار تخصیص داده می‌شد را از دیگر دلایل ضربه خوردن صنعت چای داخلی اعلام کرد و بیان داشت: ارزان فروشی چای خشک و مهیا نبودن شرایط برای خرید مناسب و عادلانه برگ سبز چای از کشاورزان هم از دیگر مشکلات این صنعت در سنوات اخیر بوده است.

 

جهانساز حذف ارزهای دولتی برای واردات چای خارجی را اقدامی مثبت که در یکی دو سال اخیر عملیاتی شد خواند و تصریح کرد: دولت چای خشک داخلی را مورد حمایت قرار داد و همین عامل باعث شد کفه و تراز تجاری تقریبا به نفع محصول و چای داخلی سوق پیدا کند از طرفی قیمت برگ سبز هم افزایش خوبی پیدا کرد.

 

وی کیفی‌سازی، برندسازی ایجاد صنایع تبدیلی و نمونه‌هایی نظیر این را از جمله ملزومات مهمی که صنعت چای ایرانی به آن نیاز دارد اعلام کرد و یادآور شد: در گذشته بسیاری از تولیدات ما تحت عنوان چای سنواتی در داخل انبارها دپو می‌شد و امکان ورود به بازار نداشت اما الان خوشبختانه کیفی‌سازی تولید چای در دستور کار قرار گرفته است.

 

رییس سازمان چای کشور با اشاره به اینکه هم‌اینک برندهای خوبی از  چای خشک کیفی در استان گیلان و مازندران مشغول تولید هستند اذعان کرد: این محصولات دست کمی از چای خارجی ندارند بلکه حتی به جرأت می‌توان گفت مزیت‌های بسیار برتری هم نسبت به محصول مشابه خارجی دارند که ارگانیک و سالم بودن تنها یک نمونه آن است.

 

جهانساز افزایش قیمت خرید برگ سبز چای را موجب افزایش انگیزه کشاورز چایکار برای ادامه مسیر تولید دانست و افزود: در قاعده استاندارد از هر هکتار باغ چای باید هفت تن برگ سبز تولید شود و کشاورزانی که زیر این عدد هستند باید با راهکارهایی خود را به این سقف برسانند ما هم آموزش‌های لازم را به آنان می‌دهیم.

 

وی میزان سرمایه صندوق حمایت از چایکاران را چیزی حدود 87 میلیارد تومان اعلام کرد و با تاکید بر اینکه تسهیلات پرداختی به چایکاران عمدتا از محل همین صندوق انجام می‌شود ابراز داشت: این تسهیلات در قالب تسهیلات سرمایه در گردش ارزان قیمت است که به کشاورزان چایکار پرداخت می‌‌شود.

 

رییس سازمان چای کشور از پرداخت تسهیلات 25 میلیون تومانی در ازای هر هکتار برای اصلاح و بهزراعی باغات چای خبر داد و گفت: نرخ این تسهیلات چهار درصد و زمان بازپرداخت آن هم چهارساله تعیین شده است که سال گذشته هم در همین راستا مبالغ خوبی در اختیار کشاورزان چایکار قرار داده شد اما باز هم باید حمایت‌ها از این صنعت افزایش پیدا کند.

 

جهانساز نرخ خرید برگ سبز چای درجه یک را 6 هزار و 800 و برگ سبز درجه دو را چهار هزار و 800 تومان اعلام کرد و بیان داشت: اگر ما مانند گذشته بخواهیم چای خشک را به قیمت هر کیلوگرم 30 هزار تومان بفروشیم باید برگ سبز چای را هم زیر پنج هزار تومان از کشاورز خریداری کنیم که از این نمونه‌ها در گذشته زیاد داشتیم.

 

وی با تاکید بر اینکه در گذشته تولید چای نه برای کشاورز و نه برای کارخانه‌دار صرفه اقتصادی نداشت عنوان کرد:‌ بخش زیادی از ارزش افزوده باید توسط ایجاد صنایع تبدیلی اتفاق بیفتد و تنوع در محصولات می‌تواند به صنعت چای داخلی کمک کند اما در حال حاضر بخش زیادی از کارخانجات چایسازی ما به علت بدهی‌ها قدرت سرمایه‌گذاری را ندارند.

 

رییس سازمان چای کشور با بیان اینکه این صنعت به سرمایه‌گذاری جدیدی نیاز دارد و فعالان این عرصه بدون حمایت و پشتیبانی قادر به این سرمایه‌گذاری نیستند خاطرنشان کرد: اختصاصا حدود سه سال است که تغییر و تحولاتی را در حوزه چای داخلی مشاهده می‌کنیم که به موجب آن هم رغبت کشاورز برای ورود به باغ افزایش پیدا کرده و هم تقریبا 2 هزار هکتار از باغات چای ما احیاء شده‌اند.

 

کد خبر 1076619

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha