«عرفه» زمزمه نیایش عاشقانه با معبود/ عطر ملکوتی «دعای عرفه» در آسمان گیلان پیچید

روز عرفه، روز زمزمه نیایش عاشقانه با معبود است که در این راستا عطر ملکوتی دعای عرفه در آسمان گیلان پیچید.

خبرگزاری شبستان_گیلان: آیین پرفیض دعای عرفه با وجود گرمای طاقت فرسا، امروز(سه‌شنبه، 29تیر) مصادف با نهم ذی‌الحجه با حضور عاشقان حسینی در مصلاها، مساجد جامع، هیات‌های مذهبی، امامزادگان و بقاع متبرکه شهرستان‌های فومن، صومعه‌سرا و ماسال برگزارشد.

 

مردم مومن شهرستان‌های غرب گیلان از پیر و جوان در مساجد، حسینیه‌ها و بقاع متبرکه دعای پرفیض عرفه را زمزمه کردند و با قرائت این دعا هرچه بیشتر به شناخت و معرفت پرودگار خود دست یافتند و روح و جان خود را آرامش دادند.

 

همه عاشقان اباعبدالله‌الحسین(ع) با دلی امیدوار به بخشش و رحمت واسعه الهی همنوا با مداحان دعای عرفه را قرائت کردند و صدای الهی العفو خود را از صحن و سرای اماکن مذهبی به عرش الهی رساندند.

 

 

حضور نسل جوان و نوجوان و جاری شدن اشک بر رخسار آنان یکی از جلوه‌های زیبا و معنوی این مراسم‌ها در شهرستان‌های غرب گیلان که برگزاری آن اکثرا به همت کانون‌های فرهنگی هنری مساجد، بود.

 

عرفه یکی از روزهای سفارش شده خداست که در آن انسان با دعا و نیایش علاوه بر طلب عفو از خداوند متعال ارتباط خود را با معبودش بیشتر می‌کند، پیشوایان دینی و امامان معصوم (ع) با استفاده از موقعیت معنوی این روز، مردم را به راز و نیاز، تقویت و پیوند با سرچشمه کمالات الهی تشویق و ترغیب می‌کردند.

 

 دعای امام حسین(ع) در روز عرفه از بی نظیرترین مناجات ها و دعاهایی است که در روز عرفه و در صحرای عرفات (در ۲۰ کیلومتری مکه) توسط امام حسین (ع) و همراهانش در بیرون خیمه‌ها خوانده شد.

 

 

حجت‌الاسلام«سیدهادی موسوی» با بیان اینکه عرفه روز نیایش و مناجات با خالق هستی است اظهار کرد: روز عرفه، روز خودشناسی، بازخوانی اعمال و کردار، تداعی معرفت نسبت به حق تعالی و روز اعتراف به گناهان و یکی از روزهای سفارش شده خدا است و در این روز انسان با دعا و نیایش علاوه بر طلب عفو از خداوند متعال ارتباط خود را با معبود بیشتر می‌کند.

 

امام جمعه ماسال با بیان اینکه در این روز دعا به استجابت نزدیک و هر ناامیدی، امیدوار بر در خانه الهی دست هایش را به دعا باز می‌کند افزود: دعای امام حسین (ع) در عرفه، یکی از بهترین دعاهایی است که به زیبایی، ابعاد متعدد حج را تبیین می‌کند.

 

وی روز عرفه را روز بخشایش گناهان عنوان کرد و گفت: این روز آغازی است برای زندگی بدون گناه و پایانی بر زندگی بدون مراعات خدا که مسلمانان باید این فرصت را غنیمت بشمارند.

 

حجت‌الاسلام موسوی با تبریک عید قربان تصریح کرد: عید قربان نماد آمادگی جهت قربانی کردن تمامی دوست داشته‌های خود در راه خداست.

 

امام جمعه ماسال خاطرنشان کرد: عید قربان روز رسیدگی به نیازمندان، اطعام فقرا، روز تمرین، تجلی و تحصیل تقوا برای یک عمر زندگی با تقوای الهی است.

 

 

* عیدقربان زیباترین جلوه تعبد و تسلیم در برابر خداوند است

حجت‌الاسلام«محمدمهدی راشدی‌نوری» با بیان اینکه نهم ذی‌الحجه روز عرفه است اظهار کرد: روز عرفه روز دعا و نیایش است و مهمترین نیاز فطری انسان دعاست.

 

امام جمعه صومعه‌سرا افزود: این سالها با اقتدای از امام العارفین امام حسین(ع) در صحرای عرفات و راز و نیاز عارفانه‌اش، الحمدلله مراسم روز عرفه در مساجد و مصلی‌ها برگزار می‌شود.

 

وی با اشاره به اینکه روز چهارشنبه روز عید سعید قربان و آغاز دهه امامت و ولایت است گفت: عیدقربان عید بندگی و رهایی از اسارت نفس و زیباترین جلوه تعبد و تسلیم در برابر خداوند است.

 

حجت‌الاسلام راشدی‌نوری با اشاره به اینکه چند سنت در روز عید قربان وارد شده است تصریح کرد: یکی انجام قربانی به تاَسّی از حضرت ابراهیم و اسماعیل،  که رسول خدا فرمود: اولین قطره خون قربانی، کفاره همه گناهان است.

 

امام جمعه صومعه‌سرا با بیان اینکه قربانی کردن سنت رسول خدا و فرهنگ دینی ما و تضمین سلامتی خانواده است بیان کرد: با اهداء گوشت قربانی به خانواده‌های نیازمند، دلهایشان خوشحال و آنها را در شادی عید بزرگ اسلامی، شریک می‌کنند لذا خانواده‌هایی که تمکن مالی دارند حتما این فرصت را از دست ندهند و کسانی‌که برایشان امکان قربانی کامل وجود ندارد می‌توانند مشارکت کنند و در پویش قربانی برای همه، سهیم شوند تا ان‌شاءالله چند گوسفند خریداری و به نیت همه کسانی که سهیم شدند قربانی کنند.

 

وی با بیان اینکه دوم برگزاری نماز عید سعید قربان در اول وقت روز عید است خاطرنشان کرد: این نماز صبح روز چهارشنبه(30تیر) راس ساعت 8 صبح در مصلی نماز جمعه شهرستان اقامه می‌شود.

 

گفتنی است؛ روز عرفه، ۹ ذی‌الحجه، یک روز پیش از عید قربان است، عرفه نزد مسلمانان از روزهای پرفضیلت سال محسوب می‌شود و در منابع روایی اعمالی برای آن برشمرده‌اند که با فضیلت‌ترین آنها دعا و استغفار است.

 

 

کد خبر 1077622

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha