برای تقویت لحن، از چه قاریانی تقلید کنیم؟/تمایز قرائت قرآن مسابقه ای با مجلسی چیست؟

استاد شاه میوه گفت: می‌توان از یک تلاوت مجلسی با اضافه کردن رنگ و بوی و وقف و ابتدای مناسب و تجوید متقن در مسابقات قرآن کریم بهره برد.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان؛ همانطور که میدانید قاریان قرآن در مسابقات و رقابت های قرآنی تلاوت های به خصوصی دارد این در حالی است که همین افراد در مجالس و فضاهای غیر مسابقه نیز به تلاوت قرآن می پردازند.اما به واسطه وجود نکات ریز و حرفه ای مسابقات قرآن جای این سوال وجود دارد که وجه تمایز تلاوت های مجلسی و تلاوت های مسابقه ای چیست؟

 

از طرفی با توجه به اهمیت بخش لحن و موسیقی تلاوت قرآن نباید از این نکته غافل شد که مهمترین نکات لحنی در تلاوت های مجلسی با تلاوت های مسابقه ای چه خواهد بود؟ یا قاریان قران در هنگام مسابقات از چه نوع لحنی باید استفاده کنند که بهترین نمره و امتیاز را کسب کنند.

 

 

 

بنابراین گزارش؛ غلامرضا شاه میوه، داور و قاری بین المللی قرآن کریم در گفتگو با خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، با اشاره به مهمترین نکات  تلاوت قرآن کریم  در بخش لحن و توجه به نکات امتیاز آور در مسابقات قرآن کریم گفت: راهکارهای تقویت قاریان قرآن برای آشنایی با تنغیم لحن وایجاد تنوع در تلاوت قرآن کریم آشنایی با درجات و نت های موسیقی و سلفژ است البته راهکار دیگر برای تقویت لحن تلاوت قران کریم  تقلید تلاوت های قاریانی که از توانمندی بالایی در تنغیم لحن برخوردار هستند می باشد بر این اساس می توان  به تلاوت های استاد  مصطفی اسماعیل معروف به اکبرالقراء  کشور مصر،استاد کامل یوسف بهتیمی و غیره اشاره کرد.

 

این قاری و داور بین‌المللی قرآن کریم در پاسخ به این سوال که آیا می توان از چینش لحنی تلاوت های مجلسی برای مسابقات قرآن کریم بهره برد؟ گفت: به طور قطع می‌توان از یک تلاوت مجلسی با اضافه کردن رنگ و بوی و وقف و ابتدای مناسب و تجوید متقن در مسابقات قرآن کریم بهره برد.

 

وی با اشاره به مهمترین نکات و وجه تمایز تلاوت قرآن مجلسی و قرائت قرآن مسابقه‌ای که قاریان  باید مورد توجه قرار دهند خاطرنشان کرد: اما مهمترین نکته ای که در این مجال به آن باید اشاره کرد، وقت و زمان محدوده تلاوت های مسابقه ای است. در واقع  مهم ترین فاکتور متمایز تلاوت های مسابقه ای با تلاوت های مجلسی زمان محدود آن است و قاریان باید در کوتاه ترین زمان ممکن از نت های دوم و یا سوم به نت های بالاتر برسند از این رو گاهی چینش لحن مسابقات  با تغییر و تحولات متناسب  اقتضائات این رقابت ها همراه خواهد بود.

 

کد خبر 1077677

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha