نماز جمعه تریبون و بازوی توانمندی برای بیان خدمات نظام به مردم است

حجت الاسلام عبودی با اشاره به تلاش ائمه جمعه برای محور وحدت بودن تربیون نماز جمعه، گفت: نماز جمعه تریبون و بازوی توانمندی برای بیان خدمات نظام به مردم است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از یاسوج، حجت الاسلام والمسلمین«عبدالرحیم عبودی» ظهر امروز (3 مرداد ماه) در نشست با اصحاب رسانه ضمن تبریک اعیاد قربان و غدیر، به پنجم مرداد ماه، سالروز اقامه نخستین نماز جمعه در کشور اشاره کرد و گفت: بعد از پیروزی انقلاب و نظام شکوهمند اسلامی ایران، شهید آیت الله طالقانی با توجه به شرایط جامعه پیشنهاد برگزاری نماز جمعه را به حضرت امام راحل عظیم الشان دادند و مورد موافقت ایشان قرار گرفت.

 

مسئول دفتر شورای سیاست گذاری ائمه جمعه استان کهگیلویه و بویراحمد اظهار کرد: حضرت امام خمینی (ره) ضمن قبول این درخواست از حضرت آیت الله طالقانی خواست نماز جمعه به امامت ایشان برگزار شود و سرانجام نخستین نماز جمعه کشور در پنجم تیرماه سال 1358 به امامت آیت الله طالقانی با حضور جمعیت کثیری از مردم برگزار شد.

 

وی با اشاره به نخستین اقدام پیامبر گرامی اسلام (ص) بعد ورود به شهر مدینه، افزود: نخستین اقدام پیامبر ساخت مسجد و برگزاری نمازهای جمعه و جماعت برای تبلیغ معارف دینی، پیگیری و بیان مشکلات و گرفتاری های مردم بود.

 

حجت الاسلام عبودی ضمن گریزی دوباره به برگزاری نماز جمعه در کشورمان، اظهار کرد: بعد از برگزاری نماز جمعه در کشور دبیرخانه ائمه جمعه کشور تاسیس و سپس تبدیل به شورای سیاست گذاری ائمه جمعه کشور شد.

 

مسئول دفتر شورای سیاست گذاری ائمه جمعه استان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به برگزاری نماز جمعه هر هفته در حدود 900 پایگاه در سراسر کشور، یادآور شد: ائمه جمعه در خطبه نخست معارف و مسائل دینی و اجتماعی جامعه و در خطبه دوم مسائل روز جامعه را مطرح می کنند.

 

وی با اشاره به برخی شبهات که گاهی در مورد خطبه سیاسی (خطبه دوم) مطرح می شود اشاره کرد و گفت: برخی از افراد تصور می کنند که خطبه های نماز جمعه سازماندهی شده و به صورت دیکته ای است در صورتی که مسائل روز جامعه در بیشتر موارد مشترک بوده و ائمه جمعه در این زمینه ها (به طور مثال 22 بهمن، روز جهانی قدس، 9 دی، 13 آبان، 12 فروردین، گرانی، تحریم و ...) به تبیین مسائل روز جامعه و دنیا می پردازند.

 

حجت الاسلام عبودی ضمن تاکید بر اینکه ائمه جمعه در زمینه ارائه مطالب روز آزاد هستند و به صورت دیکته ای عمل نمی کنند، خاطرنشان کرد: در استان کهگیلویه و بویراحمد تا سال 1389 در سه پایگاه یاسوج، دهدشت و گچساران نماز جمعه برگزار می شد.

 

مسئول دفتر شورای سیاست گذاری ائمه جمعه استان کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: با حضور حجت الاسلام والمسلمین «صفدر پناهی» مسئول سابق دفتر شورا و استقلال دفتر استان از استان فارس، در یک بازه زمانی کوتاه نهادهای نماز جمعه در شهرهای استان گسترش یافت و هم اکنون به غیر از بخش سرفاریاب، در 14 پایگاه استان نماز جمعه اقامه می شود.

 

وی دلیل عدم برگزاری نماز جمعه در بخش سرفاریاب شهرستان چرام را انتقال امام جمعه این بخش یه بخش کبگیان شهرستان بویراحمد دانست و ادامه داد: با هماهنگی شورای سیاست گذاری ائمه جمعه کشور، در حال پیگیری برای برگزاری نماز جمعه در این بخش هستیم.

 

حجت الاسلام عبودی با اشاره به برگزاری نماز جمعه در همه مناطق، افزود: متاسفانه به دلیل ویروس منحوس کرونا نماز جمعه در مقطعی برگزار نشد، ولی طبق مصوبه جدید ستاد کرونا که با همفکری شورای سیاست گذاری ائمه جمعه کشور صورت گرفت، نماز جمعه با رعایت پروتکل های بهداشتی و در شرایط خاصی برگزار می شود.

 

مسئول دفتر شورای سیاست گذاری ائمه جمعه استان کهگیلویه و بویراحمد اظهار کرد: طبق این مصوبه کشوری که نشست هماهنگی آن با معاون استاندار، معاون علوم پزشکی استان و نماینده ولی فقیه برگزار شد نماز جمعه در شهرهای قرمز در فضای باز با حضور 70 نفر و در شهرهای نارنجی در فضای باز با حضور 100 نفر با رعایت دستورالعمل ها و پروتکل های بهداشتی برگزار می شود.

 

وی نهاد نماز جمعه را زیر نظر مقام معظم رهبری عنوان کرد و گفت: با توجه به دستور معظم له و سیاست شورای سیاست گذاری ائمه جمعه کشور، نهاد نماز جمعه باید پلی بین مردم و مسئولان (بیان مشکلات مردم و خدمات و دستاوردهای نظام) باشد.

 

حجت الاسلام عبودی ضمن تاکید بر اینکه هدف ستاد و نهاد نماز جمعه مچ گیری، مانع تراشی، جوسازی، تخریب و تضعیف نیست، تصریح کرد: اندیشه ما با توجه به مراجعات مردمی به دفاتر ائمه جمعه، رصد مشکلات و دغدغه های مردمی و انتقال آنها به مسئولان بخش، شهر، شهرستان و استان است.

 

مسئول دفتر شورای سیاست گذاری ائمه جمعه استان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه بخشی از مشکلات و مطالبات مردمی نیازمند بودجه ای خاص و یا اینکه از توان مدیران خارج است، افزود: اگر خدای ناکرده مسئول و مدیری توانایی رفع مشکلی از جامعه را داشت و انجام نداد، ائمه جمعه پیگیری لازم را انجام می دهند.

 

وی با اشاره به تلاش ائمه جمعه برای محور وحدت بودن تربیون نماز جمعه، گفت: نماز جمعه تریبون و بازوی توانمندی برای بیان خدمات نظام به مردم است.

کد خبر 1078778

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha