مردم ائمه جمعه را حلال مشکلات می دانند/ ائمه جمعه از مشکلات هر منطقه آگاهند

حجت الاسلام نوری با بیان اینکه مردم ائمه جمعه را حلال مشکلات و بحران های منطقه خود می دانند گفت: ائمه جمعه نیازهای مردم و منطقه را شناسایی و گرایش ها را می شناسند، و ازاولویت مشکلات مطلع هستند.

خبرگزاری شبستان _ گروه سیاسی_ فرزانه تهجا: نماز جمعه یکی از برکات مهم و اساسی انقلاب اسلامی است که تا کنون منشا بسیاری از برکات و حل مشکلات جامعه در شرایط بحران بوده است تا جایی که امام ره در بیانات خود می فرمایند اگرانقلاب اسلامی تنها یک ثمره داشت و آن نماز جمعه بود همین نعمت کفایت می کرد رهبر انقلاب نیز در سخنان خود نماز جمعه را نهاد پربرکت و رحمانی معرفی می کنند در همین رابطه به مناسبت 5 مرداد روز نماز جمعه گفتگویی با حجت الاسلام رضا نوری، امام جمعه شهرستان بجنورد و نماینده ولی فقیه در استان در مورد حقوق متقابل ائمه جمعه و مردم به شرح زیر ارایه می شود.

 

در مورد حقوق متقابل مردم در شبکه امام جمعه توضیح بفرمایید؟

یکی از مباحثی که در شبکه امامت مطرح است، بحث حقوق متقابل مردم و بحث امام جمعه است یا به معنای دیگر و کلی تر شبکه امامت. تمام مجموعه هایی که به نحوی با یکدیگر ارتباط دارند البته مسئولیت هایی را نیز در قبال یکدیگر بر عهده دارند مانند امام و ماموم، پدر و فرزند، والی و مردم که تمام آنها به دلیل ارتباطی که با یکدیگر دارند و نیازی که به یکدیگر داشتند باید در کنار هم کار کنند و قطعا هر کدام نسبت به دیگری حقی دارد. در موضوع امامت جمعه نیز به همین صورت است.

 

مردم حقی بر امام جمعه دارند و امام جمعه نیز حقی بر مردم دارد. آنچه باید از جانب مردم رعایت شود و امام جمعه حق و حقوق آنها را ادا کند، این است که امام جمعه نسبت به مردم اش و منطقه و محله خود و افرادی که امامت آنها را بر عهده دارد، دلسوز و شفیق باشد، همان گونه که پیامبر گرامی اسلام نسبت به امت خود بودند. حریص در موضوع هدایت، بصیرت افزایی جامعه باشد و در موضوع ارشاد و راهنمایی و حل مشکلات آنها همواره فعال باشد. در مورد پیامبر نیز عنوان شده است حریص علیکم فی مومنین رئوفا، نسبت به هدایت مردم حریص بود.

 

ائمه جمعه تا چه میزان در حل مشکلات مردم موثر هستند؟

جایگاه امامت جمعه نیز همین گونه است، مردم حقی بر گردن امام دارند که نسبت به هدایت آنها حریص باشد. مردم گرفتاری ها و مشکلاتی دارند که به مسئولان دسترسی نداشته و یا امکانی برای دسترسی ندارند و یا نمی توانند پیگیر حق و حقوق خود باشند. امام جمعه به عنوان پدری دلسوز برای جامعه تکلیف دارد مطالباتی را که مردم دارد در حد مقدورات و توان خود پیگیری کند تا به نتیجه برسد و این حقی است که مردم دارند.

 

در روزهای جمعه که قرار است امام جمعه خطبه بخواند، عده زیادی در نماز جمعه حضور می یابند و اگر در این خطبه که با حضور هزار نفر برگزار می شود، نیم ساعت سخنرانی کند یعنی 500 ساعت از وقت مردم گرفته شده است و قاعدتا در این زمان تکلیف دارد تا مطالبی را که می خواهد عرضه کند، باید قبلا مطالعه کرده و اهمیت و اولویت آنها را مشخص کند و در خطبه های خود غنا ایجاد کرده تا مفید، موثر و بصیرت افزا باشد و بتواند گره ها را باز کند و راه را هموار کند و این حقی است که از جانب مردم بر گردن امام است.

 

ائمه جمعه چه حقی بر گردن مردم دارند یا مردم چه وظایفی در شبکه امامت دارند؟

 امام جامعه نیز به گردن مردمش حق دارد، حقی که امام دارد این است که مردم از او حرف شنوی داشته باشند، حرف های او را بپذیرند و اگر مردم را دعوت به وحدت و حق می کنند از او بپذیرند و گوش دهند و اگر می گوید اختلافات را کنار بگذارید، کنار بگذارند. در موقعیت هایی که آنها را دعوت به میادینی همچون انتخابات، جنگ و جهاد و میادین اقتصادی می کند و در هر میدانی که امام جامعه آنها را تشخیص و دعوت و تقاضا کرد باید حضور یابند و امام جامعه را تنها نگذارند و سنگرهای نماز جمعه را پر کنند و با امام جمعه همراهی و همکاری کرده و کمک حال او باشند.

 

نقش امام جمعه در نظام اسلامی و ارتباط با مسئولان کشور چگونه اریابی می کنید؟

امام جمعه در واقع رابط میان مردم و مسئولان است، مردم پشت امام جمعه را خالی نکنند و در کنار امام جمعه همراه با او  می توانند گره ها و مشکلات را حل کنند. این مطالبی است که در باب حقوق متقابل مردم و شبکه امامت جمعه مطرح می شود.

 

شبکه امامت جمعه چه برنامه ای را برای استقبال از دولت جوان حزب اللهی دارد؟

در موضوع مشکلات مردم و نیازهای جامعه باید عرض کنم از آنجایی که ائمه جمعه در هر شهر و شهرستان و منطقه ای به عنوان پدر معنوی مردم محسوب می شوند، همیشه در کنار مردم هستند و در تمام طول سال در تمام روزها با مردم در ارتباطند. در نماز جماعت و نماز جمعه همیشه در کنار مردم هستند. دفاتر ائمه جمعه همیشه باز است و درب آن همیشه به روی مردم گشوده است.

 

نگاه مردم به ائمه جمعه در کشور چگونه است؟

از قدیم الایام ائمه جمعه گرفتاری های مردم را پیگیری و مرتبط با مسئولان بودند. ائمه جمعه در بسیاری از جلسات باید حضور داشته باشند. در جلسات شورای اداری، فرهنگ عمومی و جلسات مختلفی که با مسئولان برگزار می شود، همواره ائمه جمعه حاضر هستند و همان مسئولیتی را که نسبت به مردم دارند، همان مسئولیت را در مقابل مسئولان نیز بر عهده دارند. بحران هایی که در شهر و شهرستان و منطقه ایجاد می شود به دلیل جایگاه معنوی و حرف شنوی ای که مردم و مسئولان از ائمه جمعه دارند، او را حلال مشکلات و بحران های منطقه می دانند. کدورت ها که در میان مسئولان ایجاد می شود، ائمه جمعه می توانند با پادرمیانی حلال آن باشند. ائمه جمعه مردم را با مسئولان مرتبط می کند و مطالبات آنها را می تواند از مسئولان بخواهد.

 

بسیاری از ائمه جمعه ما مدت طولانی را که در شهر و استان و یا روستا سپری کردند و بسیاری از ائمه جمعه اهل همان شهر و روستا هستند و سال ها در آن منطقه زندگی کرده و در کنار مردم بودند و گرفتاری ها و مشکلات آنها را شنیده و این مسایل را مطالبه می کنند و از مسئولان محلی و استانی خواستار حل آنها هستند

 

اشراف اطلاعاتی که ائمه جمعه از منطقه و محل حضور خود دارند می تواند در حل مسایل جامعه موثر باشد. ائمه جمعه عضو هیچ حزب و گروهی نیستند و دنبال مقام و موقعیت نبوده زیرا هرچه دارند از سوی ولی امر جامعه است و منتصب دولت و قوا نیستند؛ به همین دلیل می توانند بدون جانبداری از حزب و گروه از دولت جوان حزب اللهی که شعار عدالت و انقلاب را مطرح می کنند، حمایت کنند و از سوی دیگر می توانند بهترین برنامه ها  و طرح ها را برای این دولت ارایه دهند زیرا نیازهای مردم و منطقه را شناسایی و گرایش ها را می شناسند، اولویت مشکلات را مطلع هستند و به تمام امور و مسایل آگاه اند.

 

نقش شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور در میان مردم و دولت چگونه ارزیابی می کنید؟

شورای سیاستگزاری ائمه جمعه کشور می تواند واسطه و رابط خوبی میان مردم و دولت جوان انقلابی شود و مردم را با دولت جوان انقلابی مرتبط کرده و نیازهای مردم را شناسایی کرده و به دولت جوان منتقل کند. دولت جوان انقلابی نیز می تواند طرح ها، برنامه ها، مسایل و مشکلات را از ائمه جمعه احصا کرده و برای حل آن اقدام کند. انشاءالله با ارتباطی که ائمه جمعه با جامعه نخبگان هر منطقه و استان دارند، بتوانند ارتباط خوبی را با دولت جوان حزب اللهی داشته باشند تا دولت جوان انقلابی را در هر استان بر اساس اولویت ها و مشکلات آن منطقه در ایفای نقش خود یاری کنند.

کد خبر 1079420

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha