«آوای معرفت» پروژه قرآنی با اسفتاده از نغمات ایرانی/لزوم ترغیب و تشویق مخاطبین عام برای استماع آیات الهی

حق شناس با بیان لزوم ترغیب و تشویق مخاطبین عام برای استماع بیشتر آیات الهی گفت: سرعت تلاوت و گام خواندن را در تولید این اثر فاخر مقداری بالا بردیم و سپس یک قطعه ضبط شد و بین مردم عام و برخی اساتید توزیع شد که بیشتر افراد پسند می کردند.

«محمدرضا حق شناس» با اشاره به روند تولید اثر فاخر قرآنی «آوای معرفت» به خبرنگار خبرگزاری شبستان در اصفهان اظهار کرد: شروع این کار با تشکیل یک کارگروه و بررسی دلایل دوری مخاطب عام از استماع آیات الهی علی رغم وجود ترتیل های زیبا بود، که در این بررسی به چند نکته دست پیدا کردیم.


قاری پروژه بزرگ قرآنی آوای معرفت مشتمل بر ترتیل خوانی کل قرآن کریم افزود: مخاطبین خاص یک درصد محدودی از جمعیت کشور را تشکیل می دهند و درصد بالاتر، مردم و مخاطب عام هستند لذا به این نتیجه رسیدیم که سرعت تلاوت ترتیل و فاصله بین آیات و قفله ها و ملودی ها و نغمه هایی که استفاده  شده، انگیزه و ترغیب لازم را برای مخاطب عام ایجاد نمی کند.


حق شناس با بیان لزوم ترغیب و تشویق مخاطبین عام برای استماع بیشتر آیات الهی، بهره گیری از نغمه های فارسی و شرقی در تولید این اثر قرآنی را بر این اساس عنوان کرد و گفت: سرعت تلاوت و گام خواندن را در تولید این اثر فاخر مقداری بالا بردیم و سپس یک قطعه ضبط شد و بین مردم عام وبرخی اساتید توزیع شد که بیشتر افراد پسند می کردند.

وی خاطر نشان کرد: اکنون کل قرآن کریم به این شیوه در استودیوی مرکز تحقیقات رایانه ای حوزه علمیه اصفهان ضبط شده، البته هرگز ادعای عدم وجود اشکال در این اثر را نداریم ولی الحان و نغمات آن خاص بوده است.

قاری برجسته کشوری به سرعت مناسب تلاوت در این اثر برای شنونده اشاره کرد و افزود: در استماع این نوع تلاوت، حوصله شنونده سر نمی رود و فرصت پرت شدن حواس کم بوده و شنونده دوست دارد دنباله ی آن را گوش دهد.

وی اضافه کرد: این کار در قالب ترتیل خوانده شده، اما چون سرعت آن نسبت به ترتیل عادی زیاد و کمتر از تحدیر است، نام آن را ترتیل تند قرار دادیم و از آنجایی که چند سالی است که شخصا در نظر داشتم ترتیلی خوانده شود که نماد ایرانی داشته باشد این ترتیل به این شیوه تولید شد.

حق شناس تاکید کرد: سعی کردیم کاری تولید نماییم که هر جای دنیا شنیده شود آن را مختص ایران بدانند لذا این اثر قرآنی با ملودی های ایرانی و فارسی شکل گرفت.

وی افزود: هدف کلی تولید این اثر برای شرکت در مسابقات نیست، بلکه این ترتیل برای استماع عموم خوانده شده تا جذب حداکثری مخاطب استماع کننده قرآن را داشته باشیم.
با اشاره به زمان شروع تولید این اثر قرآنی، در ایام فاطیمه سال 99 و خاتمه آن در سالروز شهادت امیرمومنان(ع)؛ این تقارن را به فال نیک گرفت و گفت: مراحل تولید این کار نزدیک به 440 ساعت ضبط استودیویی با میانگین2 تا 4 ساعت در روز به صورت ایستاده و تماما با وضو بدون وقفه انجام شده است چرا که توکل و تمسک از اهل بیت در تحقق این هدف را لازم می دانستیم. 

وی خاطر نشان کرد: موسسه معرفت و مرکز تحقیقات رایانه ای حوزه علمیه اصفهان در نظر دارند که این کار اهدایی باشد و هیچ گونه هزینه ای از مردم گرفته نشود، چرا که نیتی پشت آن بوده و کار به نام حضرت زهرا(س) شروع شد وبا نام حضرت علی(ع) تمام شد و سعی گردیده ارتباط قلبی و روحی با آیات برقرار کنیم و معنا محور و گوش نواز خوانده شود.

 

کد خبر 1079837

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha