تبیین فرهنگ مترقی غدیر در میان مسلمانان بصیرت آفرین و وحدت بخش است

حجت الاسلام ال هاشم با تاکید بر فرامین رهبر انقلاب در تبیین واقعه غدیر و ایجاد وحدت در میان مسلمانان گفت: تبیین فرهنگ مترقی غدیر وحدت بخش، بصیرت آفرین و آگاهی بخش است.

خبرگزاری شبستان_ سایر حوزه ها _فررانه تهجا: عید غدیر به عنوان یکی از اعیاد مهم مسلمان محسوب می شود که تنها مربوط به شیعه نیست بلکه اهل سنت نیز در این باره مباحث بسیاری را مطرح می کنند . رهبر انقلاب نیز  غدیر را مظهر وحدت در اسلام معرفی می کنند و همواره به توجه مسلمانان به اصل غدیر تاکید داشتند در همین رابطه گفتگویی با سیدمحمدعلی آل‌هاشم، نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی و امام جمعه تبریز به شرح زیر ارایه می شود.

 

یکی از مسائل مورد تاکید رهبر انقلاب تبین وحدت از واقعه غدیر است از این منظر چگونه می توانیم وحدت را مورد توجه قرار دهیم؟

 

رهبر انقلاب زنده نگاه داشتن غدیر را  به یک معنا زنده نگاه داشتن اسلام می دانند، این امر  تنها محدود به شیعه و دوستداران حضرت علی (ع)  نیست. اگر ما دوستداران حضرت علی (ع)، غدیر را درست تبیین کنیم و خودمان به درستی درک کرده و به دیگران معرفی کنیم، موضوع غدیر می تواند وحدت آفرین باشد. رهبر فرزانه انقلاب اسلامی در تحلیل تاریخی و استفاده کلامی و متنی از سیره نبوی که دارند در مراسم عید غدیر سال 88 به صورت مفصل درباره غدیر و اثبات حقانیت حضرت امیرالمومنین علی (ع) سخن گفتند. ممکن است برخی بگویند چه لزومی داشته است در این سال شلوغ رهبر انقلاب به موضوع غدیر بپردازند. معتقدم این سخنان با تامل و تحلیل دقیق بوده و قصد دارند بگویند برگردید به اصل غدیر، برگردید به امیرالمومنین(ع) که ولایت ایشان وحدت بخش است.

 

رهبر انقلاب وقتی می گویند وحدت داشته باشید تمام این ملاحظات را داشته اند. بیاناتی که در دیدار مردم به مناسبت عید غدیر در 15 آذر ماه سال 88 در این سخنرانی که مبسوط ترین سخنرانی در طول مدت رهبری ایشان در مورد غدیر است به نظرم می خواهند بفرمایند که به اصل وحدت بازگردید و به امیرالمومنین تمسک(ع) جویید. امامت غدیر وحدت بخش و حبل الله متین است.

 

تاکید اصلی رهبر انقلاب در موضوع غدیر بر چه کتابی است؟

 

موضوع دیگر که به فهم سخنرانی رهبر انقلاب کمک می کند، این است که در مورد وحدت در غدیر می فرمایند کتاب الغدیر علامه امینی کتابی وحدت بخش است.

 

رهبر انقلاب به چه دلیل کتاب الغدیر را وحدت بخش معرفی می کنند؟

 

رهبر انقلاب می فرمایند الغدیر وحدت بخش است زیرا با استفاده از مصادیق اهل سنت تلاش کرده عقاید شیعه را تبیین کند یعنی ما را بشناسید و سپس نقد کنید نه اینکه توهمی از ما در ذهن داشته باشید.

 

علامه امینی تلاش کرده است با مصادیق اهل سنت بیان کند که ببینید آن چیزی که ما از ولی معتقدیم در منابع شما یافت می شود، حتی هنر ما این است که از منابع شما هم می توانیم مطالب مان را استخراج کنیم. رهبر انقلاب دقیقا دست روی این نکته می گذارند و می گویند الغدیر وحدت بخش است زیرا با استفاده دقیق اهل سنت تلاش کرده مصادیق شیعه را بیان کند.

 

وحدت مورد نظر رهبر انقلاب در موضوع قدیر از کدام منظر باید مورد تحلیل قرار بگیرد؟

 

وحدت مورد نظر مقام معظم رهبری یعنی باید مقایسه منصفانه، علمی و دقیق به دور از تعصبات جاهلانه و نگاه دشمن، تلاش در قلمرو مسلمین صورت گیرد. بدون مقایسه علمی وحدت رخ نمی دهد. این وحدت یک استراتژی کاربردی جهانی است که امام زمان (عج) نیز وقتی ظهور یابند و حکومت ایشان مستقر شود، این وجه اجتماعی را خواهند داشت.

 

رهبر انقلاب چه خدماتی برای حفظ حریم و مرزبانی از اعتقادات شیعه می توان انجام داد؟

 

خدماتی را که رهبر انقلاب به حفظ حریم و مرزیابی اعتقادی تشیع داشته اند در بسیاری از محافل نمی توان بیان کرد مثل کتاب هایی که به کتابخانه های مهم شیعه اهدا کرده اند قریب به 19 هزار جلد است که عمده آن پیرامون مسایل اعتقادی است. رهبر انقلاب به بیان استدلالی حقیقت کمک کردند نه اینکه بروید دعوا کنید. اگر بدنه جامعه حزب اللهی ما بفهمد وحدتی که رهبر انقلاب می گوید چند لایه دارد، این امر در تشخیص نوع عمل با مخالفان بسیار اثرگذار است.

 

سید الساجدین در دربار یزید وقتی سر مطهر سیدالشهدا در طشت است و نوامیس اش اسیر شدند در بیان عقایدش لایه بندی کرده است و همه چیز را یکجا نگفته است زیرا عقل به ما این را می گوید که به اندازه شرایط باید صحبت کرد. اهل بیت(ع) حتی با شیعیان به صورت لایه بندی شده و به اندازه ظرفیت شان صحبت می کردند.

 

پاسخ نگاه سکولار به اسلام چیست؟

مقام معظم رهبری فرمودند آن کسانی که سعی کردند نگاه سکولار به اسلام داشته باشند جواب شان مسئله غدیر است. این موضوع در یکی از دیدارها در 21 مهر سال 93 مطرح شد. در واقع رهبر انقلاب مخالفان غدیر را مخالفان اسلام سیاسی می دانند. ما در زمان پیامبر دو حزب داریم یک حزب با رهبری امیرالمومنین (ع) و شعار پیامبر(ص) امام عالم یعنی امام دنیا و آخرت و دین و دنیاست و ما پیرو محض پیامبریم و اطاعت محض از رسول خدا داریم و رسول خدا حکمت مطلق دارد و خدا او را فرستاده تا ما را زنده کند. طرف دیگر جریان دیگری است که نمی خواهد بپذیرد پیامبر در تمام جهات عصمت دارد و می گوید پیامبر اگر هم پیامبر است، فقط برای امور دینی است و برای امور دنیوی نیست. متاسفانه به این سو حرکت کردند که پیامبر اعظم در امور دنیا نیست بلکه چون غرق در عبادت است و شان اش اجل است همان آخرت برای پیامبر (ص) است و دنیا را نیز فاسدها اداره کنند.

 

روح مخالفت با غدیر چه بود؟

روح مخالفت با غدیر این بود که می گفتند ما می خواهیم هر کاری که دلمان می خواهد بکنیم و نمی شود امیرالمومنین باشد که حتی با گفتن یک حرف واو خلاف پیامبر عمل نمی کند. جالب این است که وقتی می خواهند بگویند که علی به درد حکومت نمی خورد نمی گویند علی ظالم است نعوذ بالله و یا توان ندارد، می گویند علی تابع سنت پیامبر(ص) است و اجتهاد به رای نمی کند.

 

در برخی مصلحت ها باید جانب 4 نفر را داشته باشد اما حضرت علی (ع) از این کارها نمی کند پس به درد ما نمی خورد. موضوع عدم کاردانی، علم، تقوا، حکمت و توانایی امیرالمومنین(ع) نیست؛ مسئله این است که نفس اش را بازی نمی دهد. با این توضیح مختصر روشن شد که چگونه غدیر و تبیین فرهنگ مترقی آن می توان وحدت بخش، بصیرت آفرین و آگاهی بخش باشد.

 

 

کد خبر 1079838

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha