لزوم ساماندهی بازار مرغ در کردستان/ بازنگری در قیمت مرغ راهکار تامین مرغ مورد نیاز استان

جمعی از مسئولان در جلسه قرارگاه ساماندهی مرغ کردستان بر لزوم ساماندهی بازار مرغ در استان تاکید و اعلام کردند: برای اینکه مشکلی برای بازار داخل استان پیش نیاید باید با افزایش منطقی قیمت مرغ، ضمن کمک به واحدهای تولیدی، مرغ مورد نیاز در بازار عرضه شود.

به گزارش خبرگزاری شبستان در کردستان، کمبود مرغ در بازارهای کردستان به گونه‌ای است که در همان ساعات نخست روز یخچال بسیاری از مغاره‌های مرغ‌فروشی خالی از این ماده غذایی پرطرفدار بین مردم می‌شود و علیرغم کاهش مرغ نیز عده‌ای از مردم کمبود مرغ را دلیل گران کردن آن می‌دانند.

 

در حالیکه این روزها زمزمه افزایش قیمت مرغ در استان کردستان به گوش می‌رسد و وضعیت اقتصادی مردم نیز پاسخگوی تورم و گرانی‌ها نیست، ششمین جلسه قرارگاه ساماندهی مرغ استان کردستان با حضور جمعی از مسئولان در استانداری کردستان تشکیل جلسه داد.

 

خروج مرغ از کردستان ممنوع است

 

خالد جعفری معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کردستان در این جلسه اظهار کرد: تا نیاز داخلی استان تامین نشود، خروج مرغ از کردستان ممنوع است

 

وی، خواستار عدم صدور مجوز خروج مرغ از استان تا زمان رفع مشکل داخلی شد و تاکید کرد: تا نیاز داخل استان تامین نشود، خروج مرغ از کردستان ممنوع است.

 

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کردستان، با اذعان به افزایش قیمت نهاده‌ها، هزینه‌های حمل، جوجه یکروزه و همچنین اختلاف قیمت مرغ در استان‌های همجوار، بازنگری در قیمت مرغ را راهکار تامین مرغ مورد نیاز استان دانست.

 

جعفری در این خصوص اظهار داشت: باید واقعیت‌ها را ببینیم و قیمت مرغ را به صورت منطقی بازنگری کنیم تا هم از کمبود در بازار و هم از افزایش قیمت افسار گسیخته جلوگیری کنیم و هم اینکه مازاد تولید به خارج از استان صادر شود.

 

وی خاطرنشان کرد: همه تولیدکنندگان باید پای کار باشند و خود را به تامین نیاز استان ملزم بدانند.

 

معاون اقتصادی استاندار کردستان، در این جلسه همچنین تاکید کرد: همه کشتارگاه‌ها و لاشه فروش‌های استان باید ظرف ۴۸ ساعت آینده در سامانه رصد هوشمند عرضه مرغ ثبت نام کنند.

 

جعفری افزود: این سامانه برای جلوگیری از سوء‌استفاده و تخلف است چراکه بروز تخلفات به تولیدکنندگان ضرر می‌رساند.

 

وی با اشاره به اینکه، بخش زیادی از کار راه‌اندازی و ثبت نام در این سامانه در کردستان انحام شده است، یادآور شد: خوشبختانه کردستان در این زمینه‌ها همیشه پیشتاز بوده است.

 

 

بازار مرغ در کردستان و در کشور نیز متشنج است

 

فرید سپری رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان نیز در این جلسه بازار مرغ در کردستان و در کشور را متشنج دانست و اظهار کرد: باوجود اینکه میزان کشتار در استان زیاد است اما با کمبود مرغ در بازار عرضه مواجه هستیم که این موضوع دلایل متعددی دارد.

 

وی به میزان جوجه‌ریزی در سال‌جاری در استان اشاره و بیان کرد: از اول سال‌جاری تا ششم مرداد ماه در مجموع 16 میلیون 139 هزار قطعه جوجه‌ریزی انجام شده که نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل 5 درصد رشد داشته‌ و در چهار ماهه اخیر 3.4 دهم درصد جوجه‌ریزی کشور مربوط به استان کردستان بوده است.

 

وی به تفکیک میزان جوجه‌ریزی در مرغداری‌های کردستان طی ماههای مختلف امسال اشاره و بیان کرد: در فروردین ماه امسال 4 میلیون و 119 هزار قطعه جوجه‌ریزی در استان داشته‌ایم که نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته 18 درصد رشد دارد و در اردیبهشت امسال نیز بیش از 3 میلیون و 863 هزار قطعه جوجه‌ریزی در استان انجام شد که نسبت به مدت زمان مشابه 19 درصد رشد داشته است.

 

سپری میزان جوجه‌ریزی استان در خردادماه امسال را  نیز 3 میلیون و 227 هزار قطعه جوجه‌ریزی اعلام کرد و گفت: در این ماه نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته 6 درصد کاهش داشته‌ایم.

 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان همچنین از کاهش 10 درصدی جوجه‌ریزی در تیرماه امسال در استان هم خبر داد و میزان جوجه‌ریزی در تیرماه امسال را 4 میلیون و 198 هزار قطعه اعلام کرد.

 

سپری به دلایل کاهش جوجه‌ریزی در مرغداری‌های استان پگرداخت و گفت: براساس دستورالعمل وزیر جهاد کشاورزی در اسفندماه سال گذشته واحدهایی که زیر 90 درصد جوجه‌ریزی انجام دادند، حق جوجه‌ریزی نداشتند و این دستورالعمل موجب شد تعدادی از واحدهای تولیدی در استان نتوانند به موقع جوجه‌ریزی داشته باشند.

 

وی اضافه کرد: به دنبال آن، دستورالعمل دیگری صادر شد که براساس این دستورالعمل نیز واحدهایی که زیر 75 درصد تایید تخلیه از دامپزشکی ندارند نمی‌توانند جز نژاد آریا جوجه‌ریزی داشته باشند در حالیکه تعدادی از مرغداران به جوجه‌ریزی این نژاد در واحدهای تولیدی علاقه‌ای ندارند.

 

سپری میزان جوجه‌ریزی در واحدهای مرغداری استان در 6 روز اول مردادماه جاری را 731 هزار و 26 قطعه عنوان کرد و گفت: این میزان نسبت به مدت زمان مشابه 14 درصد رشد دارد.

 

ارسال مرغ با قیمت بالا به استان‌های همجوار دلیل کمبود مرغ در بازار

 

مجتبی ورمقانی مدیرکل دامپزشکی کردستان  نیز در این جلسه اظهار کرد: در یکی از مناطق حاشیه‌ای شهر سنندج مغازه‌ای شناسایی کرده‌ایم که چند نفر جوان مرغ را قطعه‌قطعه کرده و با کیلویی 40 هزار تومان برای کرمانشاه ارسال می‌کنند.

 

وی افزود: همین مغازه در کورترین نقطه حاشیه شهر سنندج روزانه بیش از یک تن مرغ را قطعه‌بندی کرده و برای مشتریانش در تهران و کرمانشاه ارسال می‌کند و کمبود مرغ در سطح بازار دلیل اینگونه اقداماتی است که متاسفانه نظارتی بر آن وجود ندارد.

 

وی گفت: اکثر قریب به اتفاق مرغ‌فروشی‌ها در مریوان سهمیه مرغ خود را قطعه‌بندی کرده و به راحتی به عامل‌های خود می‌فروشند.

 

به گفته ورمقانی، 10 خودرو حامل بالای 200 تا 300 کیلوگرم مرغ قطعه‌بندی شده طی سه روز گذشته شناسایی و توقیف شده است.

 

کد خبر 1080728

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha