رونق پرورش ماهی در استخرهای ذخیره آب کشاورزی سربیشه

جوادی گفت: رونق و پرورش ماهیان گرمابی در استخرهای ذخیره آب کشاورزی شهرستان سربیشه در دستور کار قرار دارد.

«مریم جوادی بایگی» در گفتگو با خبرنگار شبستان در بیرجند به فعالیت 17 باب استخر فعال پرورش ماهی در شهرستان سربیشه اشاره کرد و گفت: رونق و پرورش ماهیان گرمابی در استخرهای ذخیره آب کشاورزی در دستور کار قرار دارد.

 

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سربیشه یادآورشد: سال گذشته یکی از واحدهای بزرگ و فعال استخر پرورش ماهی اقدام به رهاسازی 10 هزار قطعه ماهی تیلاپیا و 10 هزار ماهی کپور کرد که با این اقدام زمینه اشتغالزایی برای چهار نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم فراهم شده است.

 

وی با بیان اینکه ماهی کپور از ماهیانی است که از کرم ها، سخت پوستان، نوزاد حشرات و تخم ماهیان تغذیه می کند، افزود: ماهی های پرورشی که مورد صید قرار می گیرند در صورت استفاده از طعمه های شیرین رشد خوبی دارند.

 

به گفته وی ماهی کپور معمولی علاقه زیادی به غذای شیرین دارد و به همین دلیل برای صید ماهی کپور معمولی از غذاهایی چون تایگر ناتس که از طعم شیرین و ماندگار بالایی برخوردار است، استفاده می شود.

 

مدیر جهاد کشاورزی سربیشه در ادامه گفت: جهاد کشاورزی شهرستان در سال 99-98 نسبت به توزیع بچه ماهی (به صورت 60 درصد یارانه و 40 درصد سهم پرورش دهنده) به تعداد 10 هزار قطعه ماهی گرمابی، اقدام کرد.

 

جوادی با بیان اینکه در سال گذشته 370 کیلوگرم خوراک ماهی نیز بین پرورش دهندگان فعال توزیع شده است، اظهار داشت: برای پرورش ماهی کپور از آرد جو، سبوس گندم، کنجاله سویا و… استفاده می شود.

 

به گفته وی ماهی های کپور به دلیل این که از ماهیان گرمابی به شمار می روند، در فصل های گرم بیش ترین رشد را دارند و بهتر است در این زمان میزان غذادهی افزایش یابد.

 

وی همچنین با اشاره به کشت خاویار گیاهی در سربیشه گفت: کینوا یک شبه غلات با ارزش غذایی بالا بوده که بومی آمریکای جنوبی است.

 

مدیرجهادکشاورزی سربیشه در خصوص کشت و مشخصات کینوا افزود: کینوا به خاویارگیاهی معروف بوده و پروتئین کینوا از نظر کمی و کیفی بهتر از دانه غلات بوده و یک منبع غنی از پروتئین، آهن، منیزیم، فسفرو ویتامین B2 می باشد.

 

وی افزود: با توجه به محدودیت های محیطی و تنش خشکی و شوری در استان، گیاه کینوا مقاومت خوبی نسبت به تنش شوری و خشکی دارد به همین دلیل با توجه به ساختار گیاه کینوا و برنامه ریزی های انجام شده پیش بینی می شود این گیاه در سطح 2 هکتاراز اراضی شهرستان سربیشه کشت شود.

 

مدیرجهادکشاورزی سربیشه ابراز امیدواری کرد: با توجه به خواص فراوان غذایی کینوا و ارزش اقتصادی بالای کاشت و فروش آن، کشت این محصول در سال جاری باعث تشویق کشاورزان منطقه به کاشت این گیاه ارزشمند و اقتصادی که به خاویارگیاهی معروف است، شود.

 

 

کد خبر 1081725

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha