طرح جامع مدیریت فرهنگی محلات کارکرد مساجد را افزایش می دهد

ابوترابی گفت: طرح پیشنهادی جامع مدیریت فرهنگی محله های شهری و روستایی کارکرد مساجد را در ارائه خدمت به مردم افزایش می دهد.

خبرگزاری شبستان-اصفهان: کمبود مکان و سرمایه گذاری برای خرید زمین و ساختمان سازی در هر منطقه شهری و یا در روستاها برای ایجاد یک فرهنگسرا، مجتمع و یا تشکیلات فرهنگی و هنری نیازمند اعتبار و بودجه است که چنین اقدامی براساس بودجه های دولتی و یا شهری و روستایی تاحدودی غیرممکن زمان بر و یا اینکه هزینه های سربار بر بودجه را افزایش می دهد و شاید در اولویت هم قرار نگیرد.

 

نیازهای متعددی در هر روستا و منطقه ای وجود دارد که توجه به آن ها نیازمند اعتبارات و سرمایه ای هست و اگر شهرداری یک شهر بخواهد تمام این نیازها را جواب بدهد باید اولویت بندی کند و برخی از نیازهای فرهنگی ممکن است که در اولویت سریع قرار نگیرد.

 

علم اقتصاد به مسئولان امر می آموزد که تا چگونه نیازهای نامحدود را با منابع محدود مدیریت و تامین کنند که در این خصوص نقش مدیریت کارآمد مشخص می شود.

 

مدیریت فرهنگی جامع در محله های شهری و روستایی اقدامی مناسب برای تامین نیازهای فرهنگی است که مساجد محوریت این کار را بر عهده می گیرند که این موضوع در قالب طرح پیشنهادی از سوی «ابوالفضل ابوترابی»، نماینده مردم نجف آباد و تیران و کرون در مجلس شورای اسلامی در دوره های قبل مجلس شورای اسلامی مطرح شد.

بررسی ابعاد این طرح در گفتگو با این نماینده مجلس گفتگو و مورد بررسی قرار گرفته است.

 

*کلیات طرح جامع مدیریت فرهنگی شهری و روستایی بر چه پایه ای است؟

 

مردم شهرها در مناطق مختلف و روستاییان در محل زندگی خود به نیازهای فرهنگی، آموزشی، ورزشی، اجتماعی، مشاوره ای و خدمات تربیتی نیاز دارند اما اگر همه دستگاه های اداری بخواهند مرکز و مجموعه ای ایجاد کنند این موضوع امکان پذیر نیست کما اینکه این موضوع تاکنون هم محقق نشده و نیازهای مردم نیز باقیمانده است.

 

تامین این نیاز در روستاها به لحاظ کمبود چنین خدماتی بیشتر احساس می شود اما در شهرها نیز که برخی از مراکز مثل سالن های ورزشی کمتر وجود دارد و یا اینکه باید از یک منطقه به یک طرف شهر بروند فاصله زیادی وجود دارد که مستلزم هزینه است و یا اصلا برای خانواده ها چنین امکان رفت و آمد فرزندانشان فراهم نمی شود.

 

طرح جامع مدیریت فرهنگی شهری و روستایی بر محوریت مساجد بوده تا اینکه از مکان مسجد و ظرفیت بالای اتاق و فضای باز برای ارائه خدمات استفاده شود.

 

*نقش آفرینی مساجد در تحقق این طرح پیشنهادی چیست؟

 

مساجد به دلیل موقعیت مکانی که دسترسی برای بسیاری از مردم را فراهم می کنند و از طرفی بر پایه مردمی مدیریت و توسعه پیدا می کند باید در تامین نیازها نقش آفرینی بیشتری باشد و از جنبه های مختلف آن استفاده شود.

کارکرد مساجد بیش از حد یک اقامه نماز و دعا بوده و امکان استفاده از مساجد برای فعالیت های خدماتی مثل مشاوره حقوقی، روانشناسی و خانواده و ارائه خدمات فرهنگی بوده و حتی امکان راه اندازی کلینیک هم در برخی از این مراکز دینی وجود دارد و اما از آن غفلت شده است.

 

*عناوین خدمات در مسجد بر اساس طرح جامع مدیریت فرهنگی را نام ببرید.

 

باشگاه ورزشی برای ورزش های تخصصی و همگانی به عنوان محلی برای ورزش محلی، کانون فرهنگی و هنری، کتابخانه، پایگاه بسیج و دفتر هیات مذهبی، مرکز مشاوره، واحد خیریه و خدمات عام المنفعه، کلینیک خدمات درمانی، سالن جلسات و برگزاری برنامه های آموزشی، سالن عقد برای زوج های جوان، سالن اکران فیلم، مکانی برای نشست با مسئولان محلی و متنسا با نیاز هر منطقه و شان و جایگاه مسجد چنین واحدهایی راه اندازی شود.

در برخی از شهرها مثل تیران و نجف آباد مساجدی با چنین خدماتی ایجاد شده که برخی از آن را دارد و توانسته بخشی از نیازهای مردم را رفع کند و با وجود کمبود زیرساخت های فرهنگی، این مراکز دینی و مردمی به جامعه کمک کند.

 

چه عاملی موجب سکوت طرح مدیریت جامع فرهنگی در مجلس شده است؟

 

به دلیل اینکه طرح های قوانین چک، تغییرپایتخت، ساماندهی سربازی جوانان و مهریه و طرح جامع مدیریت شهری در دست کار ویژه خودم بود و از طریفی این موضوع باید در کمسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی دنبال شود و آن کمسیون هم طرح های مهمی در دستور کار داشت کمتر پیگیری شده است.

 

گفتگوهایی مجدد با کمسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی شده و در مطقعی از زمان پیشنهاد آن مطرح و بررسی های توسط نمایندگان عضو کمسیون بررسی تخصصی انجام خواهد گرفت.

کد خبر 1082502

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha