اهتزاز پرچم بزرگ «یا حسین» از دروازه «قرآن» شیراز

جعفری گفت: پرچم بزرگ «یا حسین» در اولین روز محرم از دروازه «قرآن» بر فراز آسمان شیراز به اهتزاز در خواهد آمد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از شیراز، «مرتضی جعفری»، امروز (یکشنبه 17 مرداد) با اشاره به برگزاری ویژه برنامه های فرهنگی و هنری ایام عزاداری سید و سالار شهیدان امام حسین (ع) در جمع خبرنگاران گفت: این برنامه ها با عنوان «سوگ قدسیان» به مناسبت فرا رسیدن محرم و صفر و ایام عزاداری امام حسین (ع) برگزار می شود.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز افزود: پرچم بزرگ «یا حسین» در اولین روز محرم از دروازه «قرآن» بر فراز آسمان شیراز به اهتزاز در خواهد آمد.

وی اضافه کرد: امسال بیش از 400 سازه در سطح شهر به اکران طرح های محرم و سوگواری حضرت سید الشهدا (ع) اختصاص  یافته و  200 سازه بزرگ مقیاس نیز در بلوارهای اصلی شهر شیراز نصب شده است.

وی اعلام کرد: آذین بندی شهر با پرچم، ریسه و کتیبه های محرمی، سیاه پوش کردن اتوبوس های شهری با کتیبه و پارچه نوشته های مذهبی، چاپ 30 هزار نسخه پوستر با شعار «ما ملت امام حسینیم» با رویکرد ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و زنده نگاه داشتن یاد سردار شهید حاج «قاسم سلیمانی» و توزیع در میان ناوگان تاکسیرانی شهر، کمک به برپایی موکب ها و اجرای برنامه های عزاداری توسط گروه های خودجوش مردمی، از اقدامات اسمال برای این ایام است.

جعفری ادامه داد: 72 برنامه فرهنگی، هنری در این ایام برگزار خواهد شد و عزاداری خودرویی در محرم به مدت پنج شب در بوستان کوهستانی «دراک»، برگزار می شود.

وی اضافه کرد: شیراز، به گواه تاریخ، خاستگاه تعزیه در ایران است و امسال از ابتدای محرم تا شام سیزدهم، هر شب حداقل در سه نقطه از شهر به ویژه مناطق کمتر برخوردار، آیین تعزیه اجرا خواهد شد.

جعفری اعلام کرد: پرده‌ خوانی و نقالی از رویدادهای سوگواره «سوگ قدسیان» است که هر شب  در 2 هیئت با تعداد نفرات حداقلی، در فضای باز و با رعایت شیوه نامه های بهداشتی اجرا می شود و  خودروهای عزاداری و سرودخوانی محرمی همراه با آئین «علم کشی» در محلات مختلف شهر تردد خواهند داشت.

وی با اشاره به تنوع مراسم سوگواری محرم در شیراز گفت: نمایشگاه عکسی از آثار «شیوا سادات عطاران»، عکاس شیرازی با موضوع این آئین‌ها تدوین شده که در ۱۳ تکیه عزاداری در معرض دید سوگواران با هدف آشنایی مردم با مراسم عزاداری شیراز قرار می گیرد. 

کد خبر 1083125

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha