خبرنگار تراز اسلامی باید در راستای ارتقای فرهنگ دینی و هویت ملی گام بردارد

حجت الاسلام هاشمی گفت: خبرنگار تراز اسلامی باید در راستای ارتقای فرهنگ دینی، تکریم فرهنگ جهاد، هویت ملی و ارزش‌های اسلامی و تبیین گفتمان رهبری گام مؤثری بردارد.

«حجت الاسلام سید سلمان هاشمی» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در بندرماهشهر، با تبریک روز خبرنگار اظهار کرد: ۱۷ مرداد سالروز شهادت خبرنگار شهید محمود صارمی است که شجاعانه در راه خدمت در این عرصه، جان خود را فدا کرد و شهید شد، نامگذاری این روز به عنوان روز خبرنگار، فرصت مناسبی است تا خبرنگاران شخصیت و منش این شهید بزرگوار را سرلوحه فعالیت های خود قرارداده و زبان گویای جامعه باشند.

 

امام جمعه شهرک طالقانی افزود: خبرنگار در تراز انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی ایران شایسته است به چهار امر مهم واقع گویی، حق گویی، مستندگویی و مفیدگویی در امر تولید خبر اهتمام داشته باشد.

 

وی اضافه کرد: شاخصه خبرنگار تراز انقلاب اسلامی تدین در حرفه خبرنگاری است، خبرنگار تراز انقلاب اسلامی در گام اول باید تأثیرگذار باشد، مطالبه گری، کنجکاوی، پرسشگری، تحلیل گری، صدق کلام، شجاعت و استقلال فکری از مهمترین ویژگی‌های خبرنگار است.

 

حجت‌الاسلام هاشمی ادامه داد: خبرنگار تراز انقلاب اسلامی نباید وام دار هیچ شخصی باشد، باید وام دار صداقت و امانت باشند، واقعیت جامعه را بیان کند و خبر را بدون تحقیق ارسال نکند، مستقل باشد و از هیچ کس واهمه ای نداشته باشد و به نفع جریانات سیاسی کار نکند.

 

وی تصریح کرد: خبرنگار باید صداقت، امانتداری، تقوا، انصاف و اخلاق رسانه ای را در اولویت قرار دهد، در یک کلام مطالبه گر واقعی باشد و قلمی که مشکلات کشور مردم را مطالبه کند و به منظور حل مشکلات مردم باشد، قلمی که با عدالت باشد و انصاف را رعایت کند و با رعایت اخلاق و تقوا باشد، این قلم در تراز انقلاب اسلامی است.

 

امام جمعه شهرک طالقانی عنوان کرد: خبرنگاران انقلابی باید از دانش کافی بهره مند باشند تا پاسخ صحیحی به شبهه پراکنی دشمنان بدهند و همچنین در راستای ارتقای فرهنگ دینی، تکریم فرهنگ جهاد ایثار و شهادت، هویت ملی و ارزش‌های اسلامی و همچنین تبیین گفتمان رهبر معظم انقلاب گام های موثری بردارند‌.

 

وی ابراز کرد: به نظر من خبرنگار تراز انقلاب باید واقعیات را بیان کند و بر اساس حب و بغض شخصی اخبار را وارونه جلوه ندهند چرا که متاسفانه برخی خبرنگاران، گاهی اوقات خواسته نابه‌جایی از مسئولان مربوطه دارند و چنانچه خواسته شان محقق نشود  و با مخالفت روبه‌رو شوند، انصاف را رعایت نمی‌کنند و اخلاق رسانه ای را زیرپا می گذارند که زیبنده یک خبرنگار انقلابی نیست؛ برخی از خبرنگارنماها به شغل خبرنگاری به عنوان یک کاسبی نگاه می‌کنند و رسالت اصلی خود را فراموش کرده اند.

 

حجت‌الاسلام هاشمی خاطر نشان کرد: در جنگ رسانه ای امروز رسالت خبرنگاران سنگین تر از گذشته است و از این رو خبرنگاران باید از تمام ظرفیت ها در راستای جلب اعتماد عمومی مردم بهره گیری کنند چرا که دشمنان درصدد ایجاد تفرقه میان مردم مسئولان و حاکمیت هستند و در این راستا از هیچ کوششی دریغ نمی کنند.

 

وی بیان کرد: به نظر من باید یکسری از واقعیات جامعه را برای مردم شفاف سازی کنیم و طرز تفکرمان این نباشد که بیان واقعیت «سیاه نمایی» است به همین سبب اقدام به مماشات کرده و با این اقدام مردم را نسبت به رسانه و مسئولان بی اعتماد کنیم.

 

امام جمعه شهرک طالقانی تاکید کرد: هر ساله به ۱۷ مرداد که نزدیک می‌شویم، شاهد رسانه‌ای شدن مدیرانی هستیم که با برگزاری نشست‌ خبری و گرفتن عکس یادگاری، افاضات در مقام تجلیل و نقش رسانه و خبرنگار در عصر ارتباطات حاضر سر می‌دهند و چند روز بعد، این شکایت است که با امضای همین مدیران، خبرنگاران روانه دادگاه مطبوعات می‌شود.

 

وی افزود: گاهی اوقات شاهد رفتارهای نامناسب از سوی برخی مسئولان نسبت به خبرنگاران هستیم که البته به نظر من بخش عمده ای از این رفتارها ناشی از حضور «خبرنماها» در این حرفه است که خیلی راحت بدون آنکه از هیچگونه فیلتری عبور کرده باشند و حتی الفبای خبرنگاری را بلد باشند، به عنوان خبرنگار در عرصه مطبوعات فعالیت می کنند.

 

حجت‌الاسلام هاشمی اضافه کرد: برخی از مدیران از خبرنگاران حمایت می کنند اما متاسفانه عده ای از مسئولان تنها از خبرنگارانی حمایت می کنند که در راستای خواسته های مدیر قلم می زنند و نه اینکه واقعیات را بیان می کنند.

 

وی ادامه داد: یکی از مشکلات امروز خبرنگاران نبود امنیت شغلی است و نداشتن حقوق ثابت و دستمزدهای پایین و حق التحریری به زندگی و معیشت خبرنگاران آسیب های جدی وارد کرده و باعث شده که خبرنگاری به عنوان شغل دوم حساب شود، حمایت مادی و مالی که حق خبرنگاران است و باید از سوی مسئولان انجام شود، خبرنگاران باید مورد حمایت معنوی مدیران نیز که شامل برخورد مناسب ، پاسخگویی به موقع و شفاف سازی قرار گیرند.

 

امام جمعه شهرک طالقانی اضافه کرد: باعث تاسف است که برخی مسئولان تنها در روز خبرنگار یاد این قشر زحمتکش می افتند چرا که باید در طول سال مسئولان به فکر اصحاب رسانه باشند؛ متاسفانه آنگونه که شایسته است در شهرستان بندر ماهشهر از خبرنگاران حمایت قانونی نمی شود و خبرنگار تنها پلی برای برخی مسئولان محسوب می شود تا دیده شوند و این یک فاجعه است.

 

وی در پایان با اشاره به مشکلات عدیده ی شهرک طالقانی یاد آور شد: خبرنگاران بارها و بارها از مشکلات شهرک طالقانی گفتند و نوشتند حال سوال و مطالبه ما از خبرنگاران اینجاست که پرسشگر این موضوع باشند که اگر شهرک طالقانی بخشی از شهرستان بندرماهشهر است چرا هیچ یک از ادارات در این منطقه دایر نیست تا مردم برای انجام برخی امور نیاز به رفت و آمد در مرکز شهرستان نباشند و اگر  نیست پس چرا به حق واقعی خود که شهر شدن است نمی رسد.

 

کد خبر 1083413

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha