فعالیت هیئت اندیشه‌ورز در شهرستان لیلان برای حل مشکلات مردم در مساجد

حجت الاسلام غفاری یکی از برنامه هایی شبکه امامت جمعه را راه‌اندازی هیئت‌های اندیشه‌ورز در مساجد جهت احیای کارکرد اصلی مساجد دانست و گفت: در منطقه لیلان مساجد در همه فعالیت های فرهنگی و اجتماعی محور قرار گرفته و توانسته اند به موفقیت خوبی دست یابند.

خبرگزاری شبستان _ گروه سیاسی _ فرزانه تهجا: مساجد به عنوان یکی از مهمترین پایگاه های اجتماعی هستند که از صدر اسلام توانستند در حل بسیاری از مشکلات در شرایط بحرانی از جنگ تا سیل نقش محوری خود را به خوبی ایفا کنند اما در این میان ائمه جمعه و جماعات نیز نقش بسیار موثری در پررنگ کردن مساجد داشتند که در این رابطه گفتگویی با حجت الاسلام غفاری امام جمعه لیلان آذربایجان شرقی به شرح زیر ارایه می شود.

 

 اهمیت و جایگاه امامت جمعه در گام دوم انقلاب اسلامی توضیح دهید؟

 شبکه امامت جمعه می تواند نقش مهمی در گام دوم انقلاب داشته باشد که یکی از این نقش ها، فعال کردن مساجد به عنوان کانون محوری در محلات شهری و روستایی است.

 

چه  برنامه هایی  با محوریت مساجد در منطقه شما اجرا شده است؟

 یکی از برنامه هایی که در شهرستان لیلان و روستاهای تابعه از سوی شبکه امامت جمعه انجام شده، راه اندازی هیئت های اندیشه ورز در مساجد جهت احیای کارکرد اصلی مساجد است، در این منطقه، مساجد در همه فعالیت های فرهنگی و اجتماعی محور قرار گرفته و توانسته به موفقیت خوبی دست یابد.

 

در مورد فعالیت هیات های اندیشه ورز در استان، منطقه و محله توضیح دهید؟

فعالیت هیئت های اندیشه ورز «شناسایی محرومان و مستمندان در هر محله و منطقه»، «ایجاد صندوق قرض الحسنه برای توانمندسازی مستمندان»، «جذب خیرین و منابع مالی» و «انجام فعالیت های فرهنگی مختلف» و سایر موارد است که امیدواریم در بخش‌های دیگر هم اقدام خوبی صورت بگیرد.

 

چه اقداماتی در سطح اجتماع از طریق هیات های اندیشه ورز انجام می شود؟

همچنین از طریق هیئت های اندیشه ورز هر مسجد به دنبال حل مشکلات و رفع ناراحتی های مردم در هر محله است و ایجاد زمینه برگزاری ازدواج آسان برای جوانان نیز از دیگر برنامه های است که در اولویت برنامه ها قرار گرفته است، زیرا افزایش آمار ازدواج سبب کاهش بسیاری از بزهکاری ها در جامعه می شود.

 

در مورد اعضای هیئت اندیشه ورز توضیح بفرمایید؟

اعضای هیئت های اندیشه ورز را متشکل از معتمدین و ریش سفیدان هر محل، جوانان فعال، فرهنگیان و امام جماعت مسجد هستند، این هیئت، نیازها را احصاء کرده و به دنبال رفع آن می رود و هر سه ماه یکبار هم گزارشی از فعالیت ها را به مردم ارائه می کنند و طبق بررسی ها نقاظ ضعف و قوت و درصد تأثیرگذاری این هیئت های اندیشه ورز مشخص می شود و برای پیشرفت کار بیشتر تلاش می کنند.

 

وظایف هیئت اندیشه ورز را توضیح دهید؟

مدیریت مطلوب مسائل هر محله و فعالیت ها یکی دیگر از وظایف هیئت های اندیشه ورز است و در همین راستا با برنامه‌ریزی و تلاش این هیئت ها، تأمین جهیزیه و کمک های مؤمنانه نیز عملیاتی شده و 2 مورد از مساجد تأمین جهیزیه و کمک های مؤمنانه را اجرایی کرده اند و مساجد دیگر نیز در این زمینه فعال هستند.

 

در ساخت و عمران تا چه اندازه از مساجد استفاده شده است؟

یکی دیگر از برنامه ها ساخت خانه برای محرومان توسط مساجد است، به این صورت که در عرض یکسال تعداد 2 خانه برای محرومان ساخته شود و اقداماتی نیز در این زمینه صورت گرفته است که امیدواریم بتوانیم در این امر خداپسندانه هم موفق باشیم.

 

 

کد خبر 1084735

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha