عمق ولایتمداری بر مبنای کرامت و مسئولیت‌پذیری انسان است

حجت‌الاسلام‌والمسلمین پناهیان گفت: عمق ولایتمداری کرامت و مسئولیت‌پذیری انسان است، طرفداران بردگی نوین با این مساله مشکل دارند.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، حجت‌الاسلام‌والمسلمین علیرضا پناهیان به مناسبت سوگواری عاشورای حسینی در هیات میثاق با شهداء(ع) به سخنرانی پرداخته و گفت: چرا دولت امیرمومنان امام علی(ع) به فرجام نامطلوب رسید و با اینکه عالی‌ترین حکومت عدل را برپا کردند چرا در پایان ۴ سال خلافت، حکومت ایشان به معاویه واگذار شد.

وی افزود: کسانی که ولایت امیرمومنان امام علی(ع) را نپذیرفتند ولایت پیامبر(ص) را هم نپذیرفته بودند به این دلیل که فکر می‌کردند که پیامبر(ص) انسان ساده‌ای است.

 

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه در ولایت حق رازی هست که سبب می‌شود مردم از او اطاعت نکنند اما در امامت باطل مرضی هست که مردم را وادار به اطاعت می‌کند، اظهار کرد: مرض امامت باطل این است که به انسان‌ها احترام نمی‌گذارد امر حکومت را به مسئولیت‌پذیری مردم واگذار نمی‌کند اما امیرمومنان امام علی(ع) منتظر می‌شوند مردم با مسئولیت خود حرکت ‌کنند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین پناهیان با اشاره به فرمایشی از امیرمومنان امام علی(ع) که من امت پیامبر(ص) را با شمشیر درست نمی‌کنم بلکه همچون بچه‌های خودم تربیت می‌کنم، عنوان کرد: حضرت می فرمایند ارازل و اوباش بدون پول از معاویه اطاعت می‌کنند من به شما آدم‌های محترم پول هم می‌دهم اما از من اطاعت نمی‌کنید. معاویه همچون دیکتاتور اجازه نمی‌داد کسی کوچکترین صحبتی داشته باشد اما در مقابل امیرمومنان امام علی(ع) همه هر  صحبتی داشتند.

 

وی با استناد به روایتی از امام صادق(ع) مبنی بر اینکه امامت بنی‌امیه با شمشیر است اما امامت ما با رفق و مدارا است، ابراز کرد: ولایت دیکتاتور نیست خبیث‌هایی که ۴۰ سال است ولایت را دیکتاتور و دموکراسی غربی را احترام‌گذارنده به شان و استقلال مردم معرفی می‌کنند ولایت را غلط توضیح دادند که جمعی از روشنفگران ما نیز چنین تفکر غلطی را پیدا کردند.

 

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه ولایت عامل ایجاد، حفظ و افزایش کرامت و عزت استقلال انسان‌ها است که در این مسیر تا پای جان ایستادگی می‌کند. گفت: امام راحل فرمودند ولایت فقیه ضد دیکتاتوری است. چند کتاب داریم که این مساله را برای جوانان امروز تبیین کرده باشد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین پناهیان بیان کرد: دموکراسی غربی یا همان دیکتاتوری نوین امروز به وسیله رسانه‌ها با دروغ و فریب بر انسان‌ها سلطه پیدا می‌کند، طی ۴۰ سال بسیاری در مسیر حرکت انقلاب اختلال ایجاد کردند و به پست‌های رسمی کشور هم رسیدند. اشعث در کنار امیرمومنان امام علی(ع) بالاترین خیانت ها را کرد دختر او امام حسن(ع) و پسرش امام حسین(ع) را کشت که باید به قتل می‌رسید اما امیرمومنان امام علی(ع) با اینکه به این مساله علم داشتند کاری نکردند.

 

وی دربار مهمترین مفهوم ولایت گفت: ولایت بیشتر از اینکه دستور دهد میدان می‌دهد و انتظار تشخیص دستور دارد. مسئولیت‌پذیر کسی است که باید وظیفه خود را درست تشخیص دهد.اگر ما می‌خواهیم برای امام زمان(عج) ولایتمدار درست کنیم باید بدانیم که مسئولیت‌پذیری راز ولایتمداری است.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به آیه مسئولیت‌پذیری در قرآن گفت: در این آیه خداوند می‌فرماید چه کسانی خدا و پیامبر(ص) را یاری می‌دهد، حکمرانی و ولایتمداری در جامعه اسلامی بر اطاعت‌پذیری نیست بلکه بر اساس مسئولیت‌پذیری قرار دارد. عمق ولایتمداری کرامت و مسئولیت‌پذیری انسان است، طرفداران بردگی نوین با این مساله مشکل دارند.

 

 

کد خبر 1086170

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha