پنجاه و دومین سالروز جنایت صهیونیست ها علیه مسجدالاقصی

۵۲ سال پیش مسجدالاقصی در چنین روزی صهیونیست ها در یک جنایت بزرگ، مسجد الاقصی را به آتش کشیدند.آتش سوزی در مسجد الاقصی با واکنش گسترده کشورهای اسلامی و عربی همراه بود و همچنان این اقدامات صهیونیست ها در مسجدالاقصی ادامه دارد.

خبرگزاری شبستان، گروه جهان اسلام: امروز شنبه (30 مرداد ماه) مصادف است با پنجاه و دومین سالروز آتش سوزی مسجدالاقصی. در چنین روزی در سال 1969 میلادی یک یهودی تندرو و جنایتکار به نام «مایکل دینس روهن» بخش شرقی مسجد الاقصی را به آتش کشید و طی آن قسمت های مختلفی از جمله منبر تاریخی معروف به منبر صلاح الدین در آتش سوخت. شعله های آتش تا نزدیکی گنبد تاریخی مسجد که از جنس نقره خالص بود، کشیده شد.

 

از جمله آثاری که در مسجد الاقصی در این آتش سوزی خسارت دید، می توان به مسجد عمر که سقفی گلی و پل هایی چوبی داشت، اشاره کرد. علاوه بر این، محراب زکریا در مجاورت مسجد عمر، مقام اربعین در مجاورت محراب زکریا، 3 راهرو از مجموع 7 راهرو امتداد یافته از جنوب به شمال و ستون ها و نمادهای زینتی در این مکان از بین رفت و بخشی از سقف نیز در جریان آتش سوزی فرو ریخت و خسارت های زیادی هم به درها و پنجره های مسجد وارد شد.

 

همچنین بخش هایی از نمای داخلی گنبد منقش و دیوارهای جنوبی خسارت دیده و 48 پنجره شیشه ای و گچی نابود شد و نماها و قرآن های زیادی هم در آتش سوخت.

با این وجود فلسطینی‌ها با یاری یکدیگر توانستند، آتش را مهار کنند و جلوی وارد آمدن خسارت بیشتر به مسجدالاقصی را بگیرند.

 

آتش‌سوزی در مسجدالاقصی با واکنش گسترده کشورهای اسلامی و عربی همراه شد و از پیامدهای آن می‌توان به برگزاری اولین اجلاس سران اسلامی در رباط و راه‌اندازی سازمان همکاری اسلامی اشاره کرد که در آن تمامی کشورهای اسلامی عضو شدند.

 

با ادامه واکنش‌ها به این جنایت، شوارای امنیت نیز قطعنامه ۲۷۱ را در ۱۵ سپتامبر سال ۱۹۶۹ صادر کرد و این اقدام را محکوم کرد و این رژیم را بر پایبندی به  توافقنامه ژنو  و موازین بین‌المللی ملزم کرد.

 

رژیم صهیونیستی نیز پس از بازداشت روهان، وی را به بهانه اینکه مشکل روانی داشته است تبرئه کرد. پس از آن، کمیته عمران و بازسازی مسجدالاقصی وابسته به وزارت اوقاف اردن، مسئول بازسازی این مسجد شد و در سال   ۱۹۷۰ کار بازسازی مسجدالاقصی آغاز شد.

 

با این وجود با گذشت 52 سال تا به امروز نیز این حملات از سوی اشغالگران و شهرک نشینان متوقف نشده است و درهای مسجد را به روی نمازگزاران می بندند و برای مسلمانان اعمال محدودیت می کنند و ممنوعیت عملیات بازسازی و انجام حفاری ها زیر مسجدالاقصی از دیگر اقدامات صهیونیست ها در این مکان مقدس است.

 

در سال جاری در ماه مبارک رمضان تنش شدیدی در مسجدالاقصی ایجاد شد و مقامات صهیونیستی محله شیخ جراح و سلوان را تحت تدابیر امنیتی خود قرار داده و اقدام به کوچ دادن ساکنان فلسطینی از قدس کردند.

 

شورای عالی فتوای فلسطین در این باره می گوید: حملات صهیونیست ها ادامه هتک حرمت مستمر صهیونیست ها در حق مقدسات و آثار تاریخی و اسلامی فلسطین است و سیاست اشغالگران تغییر چهره شهر و از بین بردن آثار اسلامی و عربی است.

کد خبر 1086568

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha