اهمیت جایگاه حقیقت و روشنگری در دین مبین اسلام

دین مبین اسلام همواره بر روشنگری و بیان حقیقت در اتفاقات مختلف تاکید داشته و بر همین اساس امام علی (ع) در حدیثی می فرماید حتی اگر به ضرر شما باشد حقیقت را بگویید و همین امر اهمیت جایگاه حقیقت و روشنگری را نشان می‌دهد.

خبرگزاری شبستان _ اهواز، علی سهری: هرچه در مورد درس های واقعه عاشورا گفته شود کم است، زیرا لحظه لحظه حرکت قافله امام حسین (ع) از مکه به مدینه و پس از آن به سرزمین کربلا درس های بسیاری را در خود نهفته که می تواند راه را برای همه گمراهان تاریخ روشن سازد.

 

یکی از نکته هایی که همواره در اسلام ناب محمدی بر آن تاکید می شود موضوع روشنگری است. دین مبین اسلام همواره بر روشنگری و بیان حقیقت در اتفاقات مختلف تاکید داشته و بر همین اساس امام علی (ع) در حدیثی می فرماید حتی اگر به ضرر شما باشد حقیقت را بگویید؛ همین امر اهمیت جایگاه حقیقت و روشنگری را نشان می‌دهد.

 

یکی از درس های بسیار مهم کربلا روشنگری خاندان اهل بیت (ع) پس از واقعه عاشورا است، همان اتفاق هایی که قصرالاماره عبیدالله بین زیاد و کاخ سبز یزید بن معاویه را به لرزه انداخت و کار تا جایی پیش رفت که مردم شام به دلیل قتل امام حسین (ع) علیه خلیفه خودخوانده امویان شورش کردند.

 

روشنگری امام سجاد(ع) باعث موفقیت قیام عاشورا شد

مدرس تاریخ حوزه علمیه اهواز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در اهواز می‌گوید: مکتب اهل بیت (ع) همواره بر بیان حق و حقیقت تاکید داشته و به همین دلیل می بینیم که امامان معصوم یا شاگردان آنها به دلیل بیان حقیقت و روشنگری عمومی همواره در زندان به سر می بردند زیرا حکومت های طاغوت تاب شنیدن حقیقت را ندارند.

 

«حجت الاسلام محمدحسین محمدی» می‌افزاید: یکی از نکته های مهم تاریخی که باید به صورت ویژه به آن توجه شود موضوع خطبه های امام سجاد (ع) در کوفه و شام است، می دانیم که امویان اجازه رسیدن امام حسین (ع) به کوفه را ندادند زیرا می دانستند اگر ایشان به کوفه برسد قطعا حکومت امویان به خطر می افتد به همین دلیل در سرزمین کربلا امام را به شهادت رساندند.

 

وی اضافه می‌کند: امویان می پنداشتند که می توان صدای حقیقت را خفه کرد اما قطعا همانگونه که خداوند از قرآن و سنت اهل بیت (ع) محافظت می کند، قطعا از حقیقت نیز محافظت خواهد کرد، به همین دلیل امام سجاد (ع) با خطبه های طوفانی خود ارکان حکومت فاسد اموی را برهم زد.

 

این مدرس تاریخ ابراز می‌کند: در تاریخ می خوانیم که امویان چندین بار می خواستند امام سجاد (ع) را به روش های مختلف به شهادت برسانند اما موفق به این کار نشدند، امام سجاد (ع) توانست با مقایسه حکومت های اسلامی و غیراسلامی خط واقعی نظام اموی را به همگان نشان دهد.

 

وی با بیان اینکه اگر روشنگری های امام سجاد (ع) نبود قطعا واقعه عاشورا منحرف می شد تصریح می‌کند: یکی از مهمترین نکته هایی که همه مسلمانان باید بدان توجه داشته باشند اهمیت روشنگری است، امروز هرکسی در هر جایگاهی موظف به روشنگری برای عموم مردم است.

 

صداقت حلقه مفقوده سودجویان اجتماعی

یک روانشناس اجتماعی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در اهواز اظهار می‌کند: هر کجا که توانستیم حقیقت را برای جامعه روشن کنیم قطعا در آن مقطع موفقیت های بسیاری برای جامعه به دست آمده، بسیاری از مشکلاتی که امروز با آن مواجه هستیم به دلیل نبود صداقت در میان برخی افراد است.

 

«زهرا میرخوانی» اذعان می‌کند: امروزه با نسلی مواجه هستیم که به راحتی می تواند با استفاده از ابزار اینترنت و فضای مجازی به داده های بسیاری دست پیدا کند، قطعا بسیاری از این داده ها خلاف واقعیت هستند و در صورتی که نتوان در زمینه های مختلف رونشگری کرد فضای مجازی می تواند ابزار آسیب برای جامعه شود.

 

وی با بیان اینکه این سوال مطرح است در گذشته که ابزار شبکه های اجتماعی وجود نداشتد چگونه می توانستند روشنگری کنند ادامه می‌دهد: بیشتر درس های تاریخی را می توان از واقعه عاشورا به دست آورد حضرت زینب (س) و امام سجاد (ع) با بهره مندی از نقطا ضعف دشمنان که همان صداقت بود توانستند پایه های یک حکومت را به لرزه درآوردند، این در حالی بود که هیچگونه قدرت نظامی را در اختیار نداشتند.

 

این روانشناس یاد آور می‌شود: قطعا سودجویانی که به دنبال خدشه دار کردن زندگی اجتماعی در جامعه های اسلامی هستند، نقطه ضعف های بسیاری دارند، صداقت حلقه مفقوده سودجویان فضای مجازی است، ضرورت دارد کارشناسان فرهنگی با روش های جذاب دروغ های مختلفی که در جامعه رواج دارند را روشنگری کنند.

 

کد خبر 1087984

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha