سهل انگاری چوپان در عدم مهار آتش/ دو هکتار از جنگل و مراتع منطقه گلیل و سرانی شیروان  سوخت

مدیر اداره حفاظت محیط زیست شیروان گفت: دو هکتار از جنگل و مراتع منطقه گلیل و سرانی شیروان در آتش سوخت.

حمید فخرانی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در شیروان کرد: ۲ هکتار از مراتع این منطقه دچار حریق شد که تعدادی درختان باارزش ارس، نسترن وحشی، کرکو و زرشک کوهی و گیاهان مرتعی گون نیز در آتش سوخت و در حال برآورد خسارت است.

 

 

 مدیر اداره حفاظت محیط زیست شیروان خاطرنشان کرد: علت این آتش سوزی سهل انگاری چوپان عشایری در خاموش نکردن آتش و ترک منطقه بوده که با اطلاع و تماس از سوی جوامع محلی، ۳ اکیپ شامل ۹ نفر از نیروهای محیط زیست شیروان، تشکل زیست محیطی و اداره کل استان با حضور در منطقه نسبت به مهار آتش سوزی به موقع اقدام کردند.

 

 

فخرانی با بیان اینکه بخشی از آتش سوزی صورت گرفته در ارتفاعات صعب العبور حادث شده بود؛ اضافه کرد: با وجود توصیه های فراوان به چوپانان و ساکنان در خصوص روشن کردن آتش به دور از درختان و اطمینان از خاموش کردن آن و ترک منطقه متأسفانه شاهد سهل انگاری و بی احتیاطی هستیم که انتظار می رود توصیه های لازم را جدی بگیرند.

 

 

وی تصریح کرد: منطقه حفاظت شده گلیل و سرانی با ۱۸ هزار هکتار وسعت در شمال شهرستان شیروان و مرز بین ایران و ترکمنستان قرار دارد که دارای ذخیره گاه غنی و ارزشمند گیاهی و جانوری است.

 

به گفته فخرانی این منطقه در ۸۵ کیلومتری شهر شیروان قرار دارد که با توجه به دارا بودن ویژگی‌های خاص طبیعی از جمله جنگل‌های انبوه ارس و گوناگونی پوشش گیاهی و نیز زیست خالص ترین قوچ اوریال، در ۲۷ تیرماه ۱۳۵۰ به عنوان منطقه حفاظت شده زیست محیطی اعلام شده است.

 

منطقه حفاظت شده گلیل و سرانی دارای آب و هوایی عموماً کوهستانی، با شیب های تند و دره های عمیق و صخره های مرتفع است، این منطقه قسمتی از رشته کوه های موسوم به کپه داغ را تشکیل می دهد و از مناظر زیبایی برخوردار است.

 

شهرستان شیروان با گستره ۳۷۸۹ کیلومترمربع، علاوه بر منطقه حفاظت شده مرزی «گلیل و سرانی» که به عنوان زیست کره به ثبت جهانی رسیده، مناطق بکر زیست محیطی «زوارم و گلیان، بوستان شیرکوه، ییلاقات گیل‌نامانلو، بوانلو و نیز چپانلو» را در خود دارد که زیستگاه انواع پرندگان و جانوران وحشی است.

 

کد خبر 1089194

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha