پیاده روی اربعین عامل انسجام و اتحاد مردم برای زمینه سازی ظهور است

مدیر گروه حدیث پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی گفت: پیاده روی اربعین عالی ترین نمود جمعیت انسانی با محوریت آموزه های الهی در کنار جمعیت های دیگر کمک می کند که ذهن انسان های فراوانی معطوف به آزادی خواهی و زمینه سازی حکومت جهانی حضرت مهدی(عج) شود.

به گزارش خبرنگار مهدویت خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام و المسلمین خدا مراد سلیمیان، مدیر گروه حدیث پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی در نشست «نقش پیاده روی اربعین در انسجام و اتحاد مردم برای زمینه سازی ظهور » از سلسله نشست های علمی ویژه اربعین 1400 گفت: مقوله پیاده روی اربعین به عنوان پدیده ای بسیار بزرگ و نوید بخش است.  از زوایای مختلفی می شود این حادثه را بررسی کرد جلوه های بسیار زیبایی دارد که ذهن هر اسنانی را متوجه یک اتفاق بسیار بزرگ و باعظمت به نام قیام جهانی مهدی موعود(عج) می کند.

 

حجت الاسلام سلیمیان افزود: با نگاهی کوتاه و کلی به پیاده روی اربعین می بینیم از آنجایی که قیام امام حسین(ع) بزرگترین نماد مظلمویت انسان در طول تاریخ بوده است و از آنجایی که حضرت مهدی(عج) بزرگترین نماد مبارزه با ظلم هستند می توان این گونه تفسیر کرد که پیاده روی اربعین آغازی بر یک پدیده مستمر تاریخی است که انجام و پایان این حرکت با قیام حضرت مهدی موعود(عج) رقم خواهد خورد. 

وی خاطر نشان کرد: پیاده روی اربعین آغازش از کربلا و انجامش به نوعی در کعبه مکرمه و ایجاد حکومت عدل جهانی در کل کره زمین است و اگر کسی تردید داشته باشد قیام مهدی موعود فرجام نیک تمام پیامبران الهی است نیازمند تببین و تحقیق است. 

 

حجت الاسلام سلیمیان گفت: ما اعتقادمان بر این است که در رابطه با شعار حضرت مهدی(عج) که خون خواهی از همه مظملومان عالم به ویژه امام حسین(ع) در کربلا به عنوان یک نماد برای اجرای عدل و قسط بر کل کره زمین مطرح می شود و در این معرکه و جریان و حرکت قیام امام حسین(ع) در روز عاشورا تا قیام مهدی موعود(ع) نیازمند تظاهراتی هستیم.  

 

مدیر گروه حدیث پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی عدالت خواهی را میل درونی همه انسان ها دانست و گفت: محوری ترین هدف مبارزه با ظلم و ستم و اصلی ترین هدف برپایی عدل و قسط بر کل زمین است عدالت خواهی میل درونی همه انسان هاست صرف نظر از هر چیزی یک میل درونی است؛ لذا می بینیم در شعار های برپایی حکومت حضرت مهدی(عج) برپایی عدل و قسط اولویت اصلی است . چیزی که در قیام امام حسین(ع) مورد غفلت بسیاری از انسان ها واقع شد.

 

حجت الاسلام سلیمیان افزود: امروز با اتفاق هایی که زمینه ساز این اتفاق بزرگ است ما شاهد توجه قلبی و روحی انسان هایی هستیم که سعادت و نیک بختی خود را در این جریان می بینند. انسان هایی با خصوصات ویژه؛ از ویزگی های منحصری که در پیاده روی اربعین شاهدش هستیم،‌ ویزگی های بسیار جذاب که در عرصه های دیگر کمتر به چشم می خورد و ما را نوید به جامعه سرشار از ایثار و از خود گذشتگی می دهد.

وی عالی ترین صفت انسانی را «ایثار و از خود گذشتگی» دانست و گفت: انسا نهایی هستند که ۱۱ ماه تلاش می کنند و امکاناتی را فراهم می کنند برای اینکه از زائران امام حسین(ع) تا حد توان پذیرایی کنند و این تلاش را بدون هیچ چشم داشتی انجام می دهند. این افراد در جریان پیاده روی اربعین با دلدادگی و شیدایی از تمام امکان ناچیز خود می گذرند و این نمونه ای بسیار کوچک است و در روایات فراوان داریم که یاران حضرت مهدی(عج) در اوج قله ایثار و از خود گذشتگی هستند.

 

مدیر گروه حدیث پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی عدالت خواهی ادامه داد: خستگی ناپذیری از ویژگی های پیاده روی اربعین این تفاق بزرگ است. بی توجهی به دنیا از نمود های دیگر این پیاده روی است که به عنوان یکی از عناصر زمینه سازی ظهور می تواند نقش داشته باشد. به عنوان احتمال جدی می توان مطرح کرد که بسط و گسترش چنین اتفاقی با این عظمت می تواند نوید بخش فراهم کردن زمینه سازی ظهور باشد.

 

حجت الاسلام سلیمیان گفت: خداوند شایستگان را وارث مردم جهان خواهد کرد این وعده الهی است و آیا صرف گام نهادن در این مسیر با توجه به شرایط حضور و ایجاد جامعه جهانی آیا لازم است که پیام را از عاشورا و کربلا بگیریم و برای رفع ظلم و ستم همه انسان ها را برای میل به عدالت خواهی کمک و تحریک کنیم. اگر چنین شد در مسیر تحقق یکی از شرط های ظهور قرار گرفته ایم.

 

وی گفت: در اربعین امسال هر کس در حد توان و بضاعت خود برای آگاه کردن دیگران می تواند با کمک به دیگران در فراگیری اهداف حکومت عدل جهانی تلاش کند. ما در مسیر حرکت به سمت فرجام قیام عاشورا هستیم اگر بخواهیم اثبات کنیم که تا انجام قیام حضرت مهدی(عج) حضور داریم از لحظه های زندگی خود برای ایجاد جامعه جهانی باید استفاده کنیم و لذا تردیدی نکنیم پیاده روی اربعین به عنوان شعار از شعائر الهی به روشنی می تواند یکی از فواید بزرگ و ارزشمند آن گرد آمدن اسنان ها از مذاهب مختلف برای رسیدن به یک جامعه جهانی بر اساس عدل و قسط باشد.

وی خاطر نشان کرد: بیش از هزار سال زنده نگه داشتن عزاداری برای قیام امام حسین(ع) به این دلیل است که در میانه راه هستیم  و با نیم نگاهی به گذشته یعنی قیام امام حسین(ع) و نیم نگاهی به آینده یعنی ظهرو حضرت حجت(عج) می تواند به این مسئله پی برد.

 

حجت الاسلام سلیمیان گفت: این روزها ما درگیر بیماری همه گیر و ناشناخته ای هستیم که ذهن همه جوامع بشری را درگیر خود کرده است ؛‌ چگونه بعید است پدیده ای شکل بگیرد سبب انسجام جامعه جهانی برای توجه به موعود و منجی کند تا از نابسامانی انسان را به سامان برساند. جمعیت های این چنینی در پیاده روی اربعین می تواند نقش کلیدی و اساسی در انسجام بخشی به جمعیت های پراکنده داشته باشد.

 

وی ادامه داد: انشا الله با رفع بیماری کرونا استقبال به معنویت و توجه به موعود منجی بیشتر شود. پیاده روی اربعین عالی ترین نمود جمعیت انسان ها با محوریت آموزه های الهی در کنار جمعیت های دیگر کمک می کند که ذهن انسان های فراوانی معطوف به آزادی خواهی شود و جریان حاکم بر جهان قیام و حکومت جهانی حضرت مهدی(عج) شود. لازم است قدر بدانیم وضعیت پدید آمده را و پاس بداریم همه زحماتی که در طول تاریخ برای چنین اتفاقی افتاده است.

 

نشست «نقش پیاده روی اربعین در انسجام و اتحاد مردم برای زمینه سازی ظهور »  از سلسله نشست های علمی ویژه اربعین 1400 سه شنبه بیست و سوم شهریور 1400 توسط پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی، مرکز همکاری های علمی و بین الملل و اندیشکده اربعین پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد.

کد خبر 1089327

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha