۱۱ تعاوني بخش کشاورزي در تبريز فعاليت مي‌کنند

افشانی گفت: ۱۱ تعاوني بخش کشاورزي در تبريز فعاليت مي‌کنند که دو تعاوني سبزي و صيفي مخصوص اراضي حکم آباد و قراملک و تعاوني گاوميشداران از تعاوني‌هاي تازه تأسیس است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در تبریز، «فرامرز افشاني» امروز در نشست خبري با اصحاب رسانه به تشریح اقدامات جهاد کشاورزي شهرستان تبريز همزمان با هفته دولت پرداخت و اظهار داشت: بخش کشاورزي يک بخش پويا و موثر در اقتصاد استان است.

مدیر جهاد کشاورزي شهرستان تبريز خاطرنشان کرد: تبريز داراي چهار شهر، دو بخش، شش دهستان و ۷۱ آبادي بوده و سالانه بالاي ۳۰۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزي در اين شهرستان توليد شده و بالاي ۲۰۰ هزار تن محصول نيز فرآوري مي‌شود.

وي با اشاره به وجود ۱۱۰ هزار هکتار مرتع در تبريز، افزود: بالاي ۹۸ درصد از اين مناطق با ورود اداره منابع طبيعي، سنددار شده است؛ هم‌چنين ۴۴ هزار هکتار اراضي کشاورزي نيز در اين شهرستان وجود دارد که ۲۲ هزار هکتار آن اراضي ديم و ۲۲ هزار هکتار نيز اراضي آبي هستند.

افشانی از وجود ۳۱ گلخانه با ۱۰۸ واحد کوچک و بزرگ در تبريز خبر داد و گفت: در سطح ۲۰۰۰ هکتار از اراضي تبريز، سبزي و صيفي کشت شده و حتي به استان‌هاي همجوار نيز صادر مي‌شود. هرگونه فعاليت در جوار اراضي سبزي کاري تبريز بايد با صيانت از اين مزارع انجام گيرد و حتي به تازگي بر اساس مصوباتي که در تهران انجام گرفته و قرار است تا اين مصوبه به استان ابلاغ يابد، نام پارک بزرگ تبريز به "باغات غرب تبريز" تغيير خواهد يافت.

مدير جهاد کشاورزي شهرستان تبريز اظهار کرد: يکي از معضلات ديگر اين منطقه استفاده از آب فاضلاب براي کشاورزي است، چرا که گاه کشاورزان منطقه مجبور مي‌شوند تا از آب فاضلاب استفاده کنند اما اين امر تقصير کشاورزان نيست بلکه بايستي شهرداري اجازه ورود آب فاضلاب به سطح مزارع را ندهد. جهاد کشاورزي در راستاي جلوگيري از استفاده کشاورزان از آب فاضلاب، اقدام به مجهز ساختن مزارع به سيستم‌هاي آبياري کم فشار مي‌کند اما نياز است تا مسئله فاضلاب به صورت جدي حل شود.   

وي از توليد ۱۲ هزار تن گندم و ۴۰۰۰ تن جو در اراضي شهرستان تبريز خبر داد و افزود: در سطح ۲۰۰۰ هکتار اراضي تبريز، محصول کلزا توليد مي‌شود. محصولات ديگري چون زعفران نيز در اين منطقه در سطح هفت هکتار کشت مي‌شود که برنامه داريم تا کشت اين محصول را توسعه دهيم.

وي ادامه داد: ۶۴ واحد گاوداري صنعتي، ۵۱۴ واحد گاوداري سنتي، ۲۶ واحد مرغ گوشتي، ۲۲ واحد پرورش مرغ تخم گذاري و دو واحد پرورش مرغ مادر در تبريز فعاليت مي‌کنند. ۸۰ واحد صنايع تبديلي نيز در اين شهرستان داراي مجوز هستند و واحدهاي بسياري نيز هنوز موفق به اخذ مجوز نشده‌اند.

مدير جهاد کشاورزي شهرستان تبريز متذکر شد: تبريز از نظر توليد کلزا و سبزي و صيفي داراي رتبه نخست استاني، از نظر صنايع تبديلي و توليد عسل داراي رتبه دوم، از لحاظ توليد تخم مرغ رتبه چهارم و از لحاظ گوشت قرمز رتبه پنجم را به خود اختصاص داده است.

وي گفت: عمده محصولات کشت شده در تبريز شامل گندم، جو، علوفه، گوجه سردرود، سبزي و صيفي، گياهان دارويي، محصولات دامي و ... بوده و ۱۱ تعاوني بخش کشاورزي در تبريز فعاليت مي‌کنند که دو تعاوني سبزي و صيفي مخصوص اراضي حکم آباد و قراملک و تعاوني گاوميشداران از تعاوني‌هاي جديدي است که تاسيس شده‌اند. تبريز از لحاظ پرورش گاوميش به ساماندهي و اصلاح نژاد لازم دارد که اين امر از طريق تعاوني پيگيري مي‌شود.

وي در ادامه با تاکيد بر اين‌که بحث امور اراضي و مبارزه با تغيير کاربري‌هاي بخش کشاورزي تبريز در اولويت قرار دارد، گفت: ساخت وسازهاي غيرمجاز و فعاليت دلال‌ها در اين حوزه در تبريز افزايش يافته و سازمان‌هاي ذي ربط به صورت جدي به قضيه ورود کرده‌اند. تعداد ۷۰۰ واحد ديوارکشي تنها بر اساس تبصره دو ماده ۱۰ قانون حفظ کاربري اراضي طي سال گذشته در تبريز شناسايي و برخورد شده و اکنون ۹۰۰ حکم قضايي براي برخورد با ديوارکشي‌هاي غيرمجاز در تبريز آماده است.

افشاني افزود: در راستاي مقابله هر چه بهتر با اين موضوع، بايستي گشت‌هاي مشترک سازمان‌هاي ذي ربط تشکيل يابد تا نظارت بر منطقه براي جلوگيري از هرگونه ساخت و ساز غيرمجاز بيشتر شود.

مدير جهاد کشاورزي شهرستان تبريز متذکر شد: هرگونه صدور مجوز انشعابات موقت براي واحدهاي غيرمجاز در سطح شهرستان، از سال ۹۹ ممنوع بوده و هيچگونه مجوزي در اين خصوص از تاريخ دهم خردادماه ۹۹ صادر نمي‌شود.

وي در خصوص برنامه‌هاي آتي اين اداره، اظهار کرد: افزايش راندمان محصولات کشاورزي با بکارگيري روش‌هاي نوين، توسعه کشت گلخانه‌اي، توسعه صنايع تبديلي، توسعه سيستم‌هاي نوين آبياري از جمله مواردي است که در دستورکار جهاد کشاورزي تبريز قرار دارد.

مدير جهادکشاورزي شهرستان تبريز گفت: در راستاي توسعه کشت‌هاي گلخانه‌اي مقرر شده تا با استفاده از آب سد ملک کيان در شهر جديد شهريار که داراي ظرفيت اسمي ۹ ميليون مترمکعب آب بوده و اکنون شش ميليون مترمکعب آب ذخيره دارد، در مرحله اول ۳۰ هکتار گلخانه تاسيس يابد که در صورت موفقيت آميز بودن اين طرح و پاسخگو بودن مقدار آب منطقه، احداث گلخانه‌ها گسترش مي‌يابد.

وي با اشاره به اجراي ۳۰۰ هکتار سيستم آبياري تحت فشار در تبريز، گفت: در طول ۱.۵ سال گذشته بالاي ۱۵۰۰ هکتار اراضي براي اجراي سيستم آبياري تحت فشار در تبريز مکان يابي شده است.

مدير جهاد کشاورزي شهرستان تبريز در ادامه با اشاره به وجود سه صندوق حمايت از زنان روستايي در تبريز، افزود: اين صندوق در ۱۷ روستاي شهرستان فعال بوده و تلاش مي‌کنيم تا اين صندوق در تمامي روستاها تشکيل يابد.

کد خبر 1090159

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha