پاییز، همدان وضعیت آبی خوبی ندارد

ستوده گفت: طبق آخرین اطلاعات سازمان هواشناسی در پاییز نیز وضعیت مناسبی نخواهیم داشت و کمی زیر حالت نرمال خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری شبستان از همدان، «منصور ستوده» ضمن قدردانی از تلاش رسانه‌ها در اطلاع رسانی نسبت به مسائل آب همدان گفت: امسال یکی از سخت‌ترین سال‌ها را به لحاظ وضعیت آب و بارندگی سپری می‌کنیم و نیاز به کمک رسانه‌ها در مدیریت این وضعیت داریم.

 

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان همدان با اشاره به اینکه امسال با توجه به میزان بارش‌ها در کشور، اکثر استان‌ها نسبت به سال گذشته وضعیت خوبی ندارند گفت: همدان در وضعیت وخیم بارندگی نسبت به سال گذشته تقریبا دوازدهمین استان کشور به شمار می‌آید.

 

وی بیان کرد: با توجه به اینکه میانگین بارندگی استان 343 میلی‌متر در سال است، از ابتدای سال آبی و تقریبا از مهر سال گذشته تاکنون متاسفانه 280 میلی‌متر بارندگی وجود داشته و این بارش نسبت به سال گذشته 40 درصد و نسبت به متوسط بلندمدت نیز 21 درصد کاهش را نشان می‌دهد.

 

وی با اشاره به اینکه بارش‌های موجود نیز توزیع مکانی و زمانی در استان ندارند و متناسب با فصل کشاورزی نیست و در واقع این هم یکی از چالش‌های اساسی استان به شمار می‌آید عنوان کرد: متاسفانه در طول 50 سال گذشته امسال بی‌سابقه‌ترین خشکسالی را پشت سر می‌گذرانیم.

 

وی یادآور شد: نمی‌توان پیش‌بینی کرد که تا کی این خشکسالی ادامه دارد و این مسئله وظیفه سازمان هواشناسی است اما طبق آخرین اطلاعات آنها گفته شده در پاییز نیز وضعیت مناسبی نخواهیم داشت و کمی زیر حالت نرمال خواهد بود.

 

ستوده بیان کرد: اغلب بارندگی‌های استان از اوایل آذر یا اواخر آبان ماه آغاز می‌شود و امیدوارم اتفاق خوبی بیافتد و شاهد بارش‌های خوبی باشیم.

 

حجم نزولات جوی همدان6.6میلیارد مترمکعب است

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان با بیان اینکه6.6 میلیارد متر مکعب متوسط حجم نزولات جوی استان است افزود: 70 درصد این میزان یعنی 4.7 میلیارد متر مکعب تبخیر می‌شود.

 

وی با بیان اینکه آب باقی مانده به عنوان آب تجدیدپذیر 1.8 میلیارد متر مکعب می‌شود که از این میزان 1.2 میلیارد متر مکعب مربوط به منابع آب زیرزمینی بوده است گفت: 0.6 میلیارد مکعب مربوط به منابع آب سطحی است.

 

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای همدان عنوان کرد: طبق آخرین آماربرداری در دور سوم طی سال 97، مجموع مصارف آب زیرزمینی و سطحی استان 2 هزار و 96 میلیون متر مکعب بوده که از این میزان یک هزار و 713 میلیون متر مکعب مربوط به مصارف آب زیرزمینی و 383میلیون متر مکعب مصارف آب سطحی است.

 

وی با اشاره به اینکه مصارف آب در بخش آب زیرزمینی و سطحی یک هزار و 890 میلیون متر مکعب یعنی 90 درصد در بخش کشاورزی استفاده می‌شود افزود: 166 میلیون متر مکعب یعنی 8 درصد در بخش شرب شهری و روستایی و 40 میلیون متر مکعب یعنی دو درصد در بخش صنعت، خدمات و فضای سبز استان است.

 

نصب 5 هزار و 300 کنتورهوشمند بر روی چاه‌های همدان

ستوده با اشاره به اینکه 15 هزار چاه مجازدر استان وجود دارد که تقریبا بر روی 5 هزار و 300 چاه کنتور هوشمند آب و برق نصب شده است افزود: اکثر این کنتورهای هوشمند کارت شارژ دارند و بر اساس پروانه بهره‌برداری و مجوزی که آب منطقه‌ای به هر یک از بهره‌برداران داده فعال هستند.

 

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای همدان خاطرنشان کرد: مشخصات این کنتورها بر روی کارت‌های شارژ درج شده و میزان مصرف آب سالانه آنها شارژ می‌شود و اگر کشاورزی بخواهد مازاد بر پروانه مصرف کند، کنتور قطع می‌شود.

 

وی تصریح کرد: این کارت‌ها معمولا هر سه ماه یک بار برای کشاورزان شارژ می‌شود که یکی از ابزارهای کنترل برای استفاده از منابع آب زیرزمینی به شمار می‌آیند.

کد خبر 1092392

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha